Gå til innhold

Psykisk syke venner

Anbefalte innlegg

Skrevet

http://www.aftonbladet.se/wellness/inrehalsa/article17655526.ab

Jeg kom over disse rådene om grensesetting for krevende venner. Jeg synes de er gode, men hva om den gode venninnen din har slitt psykisk i mange år, og kanskje har en tung diagnose? Jeg er usikker på om det er greit å gjøre det på denne måten da, eller om man bør godta mer negativt prat og selvsentrert oppførsel av en som er syk. Hvis hun en gang var verdens beste venn, men sykdommen forandret henne til det ugjenkjennelige, er man så en sviker hvis man ikke orker mer og trekker seg unna? Det er tungt å gi og gi når man sjelden får noe tilbake, og man har jo sitt eget man må bære. Jeg lurer på hvor lenge man skal vente og håpe på å få igjen en venninne som forsvant for lenge siden, et sted mellom psykoser, innleggelser og medisiner. Hun er kanskje borte for alltid. Hvis jeg møtte henne for første gang i dag ville vi neppe blitt venner.

Anonymous poster hash: 91149...c3f
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei!

For meg er en venn i en dimensjon nær det å være barn og det fins dermed forpliktelser.

Men som for mine barn ville jeg ikke sett det hensiktsmessig med gnål og atter gnål.

Jeg ville funnet det frustrerende og lite hensiktsmessig, det gir jeg tydelig beskjed om.

Man skal enten man er barn eller venn, trekke lærdom av tidligere erfaringer, noen bruker mer tid enn andre, men det lille fremskrittet er det viktige, ikke tempo og hastighet,.

Barn trenger mer tid enn en voksen venn, og det spiller ingen rolle tiden, bare evnen til å tenke, gjøre endringer, lærdom, og utvikling er der.

Skrevet

Hei!

For meg er en venn i en dimensjon nær det å være barn og det fins dermed forpliktelser.

Men som for mine barn ville jeg ikke sett det hensiktsmessig med gnål og atter gnål.

Jeg ville funnet det frustrerende og lite hensiktsmessig, det gir jeg tydelig beskjed om.

Man skal enten man er barn eller venn, trekke lærdom av tidligere erfaringer, noen bruker mer tid enn andre, men det lille fremskrittet er det viktige, ikke tempo og hastighet,.

Barn trenger mer tid enn en voksen venn, og det spiller ingen rolle tiden, bare evnen til å tenke, gjøre endringer, lærdom, og utvikling er der.

Nå høres det ut som om du siterer fra en lærebok.

Skrevet

At man har behov for å skjerme seg selv for noe er i mine øyne ikke et svik, men å unnlate å si hvorfor man trekker seg unna synes jeg er det. 

Anonymous poster hash: 23ff1...1aa
Skrevet

Nå høres det ut som om du siterer fra en lærebok.

Hei!

Men det gjør jeg ikke.

Det må nok være min egen lærebok:-)

Noen ganger når jeg forklarer for andre om de mellommenneskelige relasjoner forklarer jeg så detaljrikt og grundig som om jeg har lest fra en bok, men boken er mine egne tanker om sammenhenger og systemer som mennesker har laget seg, særlig for samhandling.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Jeg vil snu spørsmålet.

Hvorfor skulle du fortsette å la henne fortsette på denne måten?

Sannsynligvis fordi hun tror det hjelper henne, og fordi du har en tendens til å tro det samme.

Fakta er tvert imot. Sutring/drøvtygging har motsatt effekt. Det sementerer henne fast i sykdommen, og det isolerer henne sosialt fordi andre gradvis trekker seg bort fra henne.

Du vil derfor hjelpe henne hvis du på en respekterende, men også tydelig og grensesettende måte kan fortelle henne at forutsetningen for videre kontakt er at hun endrer sin adferd. Det vil hjelpe henne både med hennes egen sykdom og med hennes interasjon med andre mennesker.

Skrevet

Takk for de gode svarene deres. Jeg er enig med dere i at man både for vennens og sin egen skyld bør si fra og sette grenser. Det er ikke så lett når hun stadig kommer tilbake til at hun står nesten alene, og ikke vil overleve uten de støttespillerne som er igjen. Hun spiller på min dårlige samvittighet. Jeg ser det, men jeg synes det er vanskelig å være like direkte mot henne som jeg ville vært mot en frisk venn med lignende oppførsel. Jeg har snakket med henne om dette ved flere tilfeller, og sagt at oppførselen hennes fører til at hun driver folk fra seg. Det virker som hun forstår det, men hun gjør ingen forsøk på å forandre seg. Jeg er usikker på om hun er i stand til å forandre seg. Det er som hun ikke bryr seg og er trygg på at vi som er igjen vil fortsette å være der. Jeg skal ta en prat med henne, og være tydelig på at hun må endre sin atferd hvis vi fortsatt skal omgås. Jeg skylder henne det, og er enig med deg som sier at det ligger forpliktelser i et vennskap.

Skrevet

Takk for de gode svarene deres. Jeg er enig med dere i at man både for vennens og sin egen skyld bør si fra og sette grenser. Det er ikke så lett når hun stadig kommer tilbake til at hun står nesten alene, og ikke vil overleve uten de støttespillerne som er igjen. Hun spiller på min dårlige samvittighet. Jeg ser det, men jeg synes det er vanskelig å være like direkte mot henne som jeg ville vært mot en frisk venn med lignende oppførsel. Jeg har snakket med henne om dette ved flere tilfeller, og sagt at oppførselen hennes fører til at hun driver folk fra seg. Det virker som hun forstår det, men hun gjør ingen forsøk på å forandre seg. Jeg er usikker på om hun er i stand til å forandre seg. Det er som hun ikke bryr seg og er trygg på at vi som er igjen vil fortsette å være der. Jeg skal ta en prat med henne, og være tydelig på at hun må endre sin atferd hvis vi fortsatt skal omgås. Jeg skylder henne det, og er enig med deg som sier at det ligger forpliktelser i et vennskap.  Anonymous poster hash: 91149...c3f Anonymous poster hash: 91149...c3f

Jeg forstår det slik at du vil gi henne en absolutt siste sjanse? Da må du i så fall være helt klar og tydelig på at det nå er enten/eller og at hun ikke får en eneste sjanse til. Hvis hun nå ikke tar deg på alvor så mister hun deg også.

Det er kjempeviktig at du både er klar på at hun ikke får flere sjanse enn dette og at du står for det. Ikke Vik på det.

Lykke til.

Skrevet

Jeg hadde valgt å droppe en venn som gjorde slik du foreslår. En slik venn ønsker jeg ikke.

Anonymous poster hash: 3c728...bab

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...