Gå til innhold

Tips til rekreasjon?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har store plager med nakken og skuldrene mine for tiden. Jeg har begynt å bli svimmel også, i tilegg til at jeg har nesten konstant hodepine. 

Det har vært en stressende periode på jobben, og jeg vet at jeg må jobbe med ting hva gjelder anspenthet. Jeg er ganske fæl til å stresse, spenne meg... 

Nå har jeg 4 dager med fri snart, og jeg tenkte å bruke disse dagene til å hente meg inn og få roet litt ned. 

Hva gjør du for å roe ned og slappe av i musklene, hvordan henter du deg inn? Hva funker for deg?

Skrevet

En tur til kiropraktor har hatt god effekt på min nakke og skuldre. 

Anonymous poster hash: 400dd...33c
Skrevet

For å gjøre noe med langtidsplager i forhold til nakke- og skuldreproblematikk, er trening det eneste som hjelper. Kiropraktikk / fysioterapi har ingen langtidseffekt alene.

Skrevet (endret)

Jeg har store plager med nakken og skuldrene mine for tiden. Jeg har begynt å bli svimmel også, i tilegg til at jeg har nesten konstant hodepine. 

Det har vært en stressende periode på jobben, og jeg vet at jeg må jobbe med ting hva gjelder anspenthet. Jeg er ganske fæl til å stresse, spenne meg... 

Nå har jeg 4 dager med fri snart, og jeg tenkte å bruke disse dagene til å hente meg inn og få roet litt ned. 

Hva gjør du for å roe ned og slappe av i musklene, hvordan henter du deg inn? Hva funker for deg?

Hei :)

Trist å se at du sliter med dette. Det er jo dessverre utrolig vanlig, de fleste har hatt det slik en eller flere ganger, men likevel ikke noe gøy.

Mitt råd er vel at du ikke bruker disse 4 dagene til å kollapse på sofaen. Det kan faktisk gjøre ting verre. Når du har gått "på rein adrenalin" i så lang tid, så trenger du på en måte å jobbe deg nedover igjen.

Først et råd for å løse opp i stram skulder og nakkemuskulatur: Finn (evt kjøp) en lang strikk eller gummibånd, knytt to løkker i endene som du kan ha hendene i, og heng strikken opp på en knagg eller lignende på veggen. Trekk strikken ned med armene (en arm på hver side lignende å gå med staver), slipp opp og la strikken trekke armene frem igjen. Gjør denne øvelsen tre ganger om dagen, 40-50 repetisjoner hver gang. Det løser opp. Alternativt, gå tur med staver.

Når det gjelder den psykiske siden av dette: Som sagt, ikke kollaps på sofaen, men gjør gjerne litt småting hjemme. Lag mat du liker, rydd og stell litt. Gjør en del lett fysisk arbeid.

Så bør du også et par ganger om dagen gjøre noe du liker å gjøre. Jeg kjenner deg jo ikke, så jeg vet ikke hva dette er, men f.eks gå på kino, dra ut og drikk kaffe, forsøk å være tilstede her og nå. Bruk denne tiden som en fritid for bekymringer og mas.

Lykke til :)

Endret av issomethingwrong
Nicklusheletida
Skrevet

Jeg ser du skriver dette på psykiatri, men svarer deg allikevel da jeg anser det som et ikke-psykiatrisk spørsmål. Jeg er helt enig med Mariafly. Trening er den beste medisin og da spesielt styrketrening. Har selv slitt med med murring i ene skuldra, smat at jeg ble fort sliten i øverste del av ryggen. Typisk kontorrygg. Etter å ha holdt på en styrketrening en god stund nå, er murringa helt borte og det skal mer til før jeg blir sliten i ryggen. Kroppen må styrkes.

Skrevet

Jeg har nok kollapset på sofaen, men jeg ser at det ikke er det jeg skal gjøre, men være i aktivitet. Får gjøre det disse dagene.

Jeg skal forhøre meg på et treningssenter om jeg kan få hjelp til å tilpasse et opplegg for disse plagene.

Takk for hjelp :)

Nicklusheletida
Skrevet

Jeg har nok kollapset på sofaen, men jeg ser at det ikke er det jeg skal gjøre, men være i aktivitet. Får gjøre det disse dagene.

Jeg skal forhøre meg på et treningssenter om jeg kan få hjelp til å tilpasse et opplegg for disse plagene.

Takk for hjelp :)

Det er absolutt verd det. Du får en sterkere kropp, mer overskudd og du bedrer psyken. Du har alt å vinne på det :-)

Skrevet

Det er absolutt verd det. Du får en sterkere kropp, mer overskudd og du bedrer psyken. Du har alt å vinne på det :-)

Ja, jeg har skjønt det. Kjenner ei som har hatt samme plager som meg; hun møtte veggen og var utbrent. Gikk sykemeldt i lang tid pga nakken og skuldrene. Så begynte hun med styrketrening via legen og en fysioterapeut: dette er 2-3 år siden og hun holder plagene i sjakk med styrketrening. Hun har fått et nytt liv sier hun; slik som du beskriver. Bivirkninger er at hun er avhengig av trening :P

Nicklusheletida
Skrevet

Ja, jeg har skjønt det. Kjenner ei som har hatt samme plager som meg; hun møtte veggen og var utbrent. Gikk sykemeldt i lang tid pga nakken og skuldrene. Så begynte hun med styrketrening via legen og en fysioterapeut: dette er 2-3 år siden og hun holder plagene i sjakk med styrketrening. Hun har fått et nytt liv sier hun; slik som du beskriver. Bivirkninger er at hun er avhengig av trening :P

Ikke det verste man kan være avhengig av :)

Skrevet

Mitt svar er også styrketrening.  Det er det eneste som virkelig hjelper.  

Det hjelper godt etter bare et par dager, og effekten er varig.  (om man fortsetter å trene jevnlig.)

Jeg gjør det hjemme, med strikk.   ca. 5 minutter pr. dag.

Øvelsene har jeg fått hos fysioterapeut.

Bruker en slik:

http://store.casall.com/uk/casall-door-tube

Skrevet

Ikke det verste man kan være avhengig av :)

Nå har jeg meldt meg på å være med på en uke gratis trening. Venter tlf fra de for å avtale tidspunkt. Gruer meg skikkelig, noe av det verste jeg vet er å få en person tett inn på meg slik. Der sliter jeg. Men jeg vet at jeg må komme meg over denne terskelen. Det er også en del av behandlingen.

"Gruer meg".

Skrevet

Nå har jeg meldt meg på å være med på en uke gratis trening. Venter tlf fra de for å avtale tidspunkt. Gruer meg skikkelig, noe av det verste jeg vet er å få en person tett inn på meg slik. Der sliter jeg. Men jeg vet at jeg må komme meg over denne terskelen. Det er også en del av behandlingen.

"Gruer meg".

Lykke til! Så bra at du skal begynne å trene, det gjør godt for kropp og sinn :)

Skrevet

Så bra! :)

Nicklusheletida
Skrevet

"Gruer meg".

Så flott ! :-) Du blir vant til det. Jeg også grudde meg for jeg startet hos personlig trener når formen var som mest råtten etter å ha vært gjennom en tøff periode. Jeg sa det som det var til han og ba han være snill med meg. Det var han nok også, selv jeg synes det var tungt uansett. Etter hvert blir du mer vant til at en står ved siden av og pusher deg. Etter at treningstimen er over, er du i himmelriket :-) Det er så deilig :-)

Skrevet (endret)

"Gruer meg".

Beste tiltak! :) Mange erfarer at de blir dårligere de to første ukene, og det ble jeg også. Vær forberedt på at du kan oppleve det sånn også. Etter dette kommer bedringen gradvis, først i form av bedre tøyelighet og at musklaturen ikke stivner. Det tar gjerne et halvår før smertene gir seg (min trener sa at snittet ligger på mellom 6-9 mnd), men fall ikke for fristelsen å avslutte - da kommer problemene raskt tilbake. Jeg hadde et treningsopphold i sommer, og kjente ganske fort at kroppen ikke var enig med meg i dette oppholdet :P Lykke til!

Endret av Kayia
Skrevet

Er det slik at man blir sliten av for mye søvn (med for mye mener jeg 10-14 timer)?

Skrevet

Er det slik at man blir sliten av for mye søvn (med for mye mener jeg 10-14 timer)?

Jeg blir gjerne det, om jeg ikke er syk ja.

Skrevet

Jeg blir gjerne det, om jeg ikke er syk ja.

Ok, da er det sikkert det som skjer med meg og :)

Samme hvor mye jeg sover blir jeg aldri uthvilt.

Skrevet (endret)

Ok, da er det sikkert det som skjer med meg og :) Samme hvor mye jeg sover blir jeg aldri uthvilt.

Du vet det sikkert selv, og er sikkert lei av å høre det, men sannheten er at aktivitet og frisk luft er det beste både for skuldre/ rygg og energinivå :)

Endret av Kayia

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...