Gå til innhold

Fluanxol og angst

Anbefalte innlegg

Skrevet

Etter et halvt års opphold, begynt jeg igjen med denne medisinen for en stund tilbake. I felleskatalogen står det at fluanxol opptil 3 mg/døgn virker angstdempetnde, antidepressiv og stemningsstabiliserende. Jeg står nå på 2 mg/ døgn og føler tiltagende angst.

I dag har jeg tatt 3 mg for å slippe unna. Det har ikke bedret seg. Skal jeg gå opp til 4 mg/døgn med en gang, eller skal jeg gi det noen dager? Jeg var oppe i 8 mg/døgn da symptomene var på sitt verste, men det ble for mye følte jeg og jeg reduserte.

Det er ingenting i den ytre verden som skulle gi meg angst. Tvert i mot. Jeg har ordnet opp i økonomien og ballen ruller når det gjelder tiltak for min yngste sønn. Det er ryddig og rent i leiligheten vår og jeg opplever at min familie fungerer som den skal.

Jeg orker ikke å grave etter årsaken til dette. Burde jeg det? I dag tok jeg en sobril da jeg kom hjem og det hjalp en stund. Burde jeg bare holde ut og vente på til det går over av seg selv? Jeg har hatt noen veldig energiske dager nå og har fått utført mye. Jeg vil ikke gruble på dette!

Øke medisin eller vente på at det skal gå over? Er mindfullness tingen nå?

Skrevet (endret)

Kan det være at økt angst i starten er en bivirkning som går over?

Det er jo ofte litt sånn at det blir verre før det blir bedre med medisiner, er det ikke?

Ville kanskje vært forsiktig med å eksperimentere med doser på egen hånd, Fluanxol er ikke akkurat sukkertøy. :-)

Hvis du opplever sterkt angst over lengre tid må du selvfølgelig ta dette opp med behandleren din. Da får du vite om dette er en (til dels forventet) bivirkning som kan gå over, eller noe som skal behandles. Hvis man på eget initiativ leter etter årsaker, kan man lett gå seg inn på blindspor..

Endret av issomethingwrong
Skrevet

Hei og takk for svar!

Jeg tok en titt i felleskatalogen igjen og der står det ingenting om at angst som mulig bivirkning. Derimot stod det at virkningen først kommer om 2-3 dager. Jeg holder meg til 3 mg og får bare holde meg virksom disse dagene til det forhåpentligvis begynner å virke.

Dessverre nytter det ikke å gå tur, da blir det fullt orkester. Det som derimot hjelper er å holde på med noe med hendene. Det murrer allikevel, men da er jeg opptatt med å gjøre noe annet enn å kjenne etter. Jeg er ikke så begeistret for Sobril, så det tar jeg bare når det blir for ille.

Skulle ønske jeg kunne sette meg ned å strikke eller brodere, men det har alltid endt med halvferdige produkter. Kanskje jeg skal lage juleverksted hjemme hos meg selv, invitere en venninne og lage julegaver?

Nå skal jeg vaske badet. Jeg får skrubbe hver flis med en gammel tannbørste da. Den ene av sønnene mine tar resten av leiligheten. Engasjere meg i noe annet enn meg selv og mine egne greier.

Å skrive dette var den reneste pep-talk. Angst, angst treng deg på. Her skal du finne motstand!

Skrevet

Hei og takk for svar!

Jeg tok en titt i felleskatalogen igjen og der står det ingenting om at angst som mulig bivirkning. Derimot stod det at virkningen først kommer om 2-3 dager. Jeg holder meg til 3 mg og får bare holde meg virksom disse dagene til det forhåpentligvis begynner å virke.

Dessverre nytter det ikke å gå tur, da blir det fullt orkester. Det som derimot hjelper er å holde på med noe med hendene. Det murrer allikevel, men da er jeg opptatt med å gjøre noe annet enn å kjenne etter. Jeg er ikke så begeistret for Sobril, så det tar jeg bare når det blir for ille.

Skulle ønske jeg kunne sette meg ned å strikke eller brodere, men det har alltid endt med halvferdige produkter. Kanskje jeg skal lage juleverksted hjemme hos meg selv, invitere en venninne og lage julegaver?

Nå skal jeg vaske badet. Jeg får skrubbe hver flis med en gammel tannbørste da. Den ene av sønnene mine tar resten av leiligheten. Engasjere meg i noe annet enn meg selv og mine egne greier.

Å skrive dette var den reneste pep-talk. Angst, angst treng deg på. Her skal du finne motstand!

BRA JOBBA! :D

Skrevet (endret)

Jeg har aldri skjønt att gammeldagse nevroleptika har blitt brukt mot angst. For de gir jo økt uro. Tror dette er noe som henger igjenn fra mere primitive tider innen psykiatrien. Det eneste jeg fikk av fluanxol /haldol og trilafon, var rastløshet og parkinsonisme samt akutt dystoni. Og blandt de gammeldagse høydose nevroleptikaene (nozinan og truxal) så var det kun blodtrykksfall og hangover, som jeg kan erindre. Men folk er forskjellige.

Endret av Inner self

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...