Gå til innhold

Hukommelsestap

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har så utrolig dårlig hukommelse! Finner ikke ord. Husker ikke fra det ene øyeblikket til det andre. Blir det dementavdelingen når jeg blir 60 eller hva?

Kan det skyldes medisiner? Er det noe jeg kan gjøre for å forbedre det? Bør jeg gå til legen med dette eller psykiateren?

Husker vagt at jeg muligens har spurt om dette før.

Hva med arveforhold hvis jeg blir erklært som fullstendig grønnsak i hue? Jeg vil jo ikke at sønnene mine skal lide for dette. Jeg ser for meg at den første som er ute med kone og barn skal få flytte inn i leiligheten min. Den er helt ypperlig for et nyetablert par og stor nok til å få plass til både ett og to små barn.

Jeg står bl.a på wellbutrin og etter som jeg har forstått skal det virke stimulerende, men det gjelder kanskje ikke meg?

Er det noen medisin jeg bør satse på for å gjøre noe med dette? Jeg begynner å bli redd!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Og jeg som trodde frosker hadde små hjerner ;-) Der tok jeg altså grundig feil.

Skrevet

Og jeg som trodde frosker hadde små hjerner ;-) Der tok jeg altså grundig feil.

Jeg ble litt forundret over at du ikke husket den tråden selv. Du fortalte også nylig at din psykiater tok dette temaet opp med deg, dvs. det med at du virket redusert kognitivt, men jeg kan ikke huske at du har skrevet at du har drøftet lamictal som mulig årsak til noe av dette.

Arveforhold påvirkes ikke i utgangspunktet som følge av evt. demens. Dersom du ønsker å bestemme noe om arv, så må det gjøres i testament opprettet i samsvar med reglene for dette. Det er begrenset hvor mye du kan bestemme mht arv siden du har livsarvinger, du kan kun bestemme over 1/3 av din formue.

Skrevet

Jeg ble litt forundret over at du ikke husket den tråden selv. Du fortalte også nylig at din psykiater tok dette temaet opp med deg, dvs. det med at du virket redusert kognitivt, men jeg kan ikke huske at du har skrevet at du har drøftet lamictal som mulig årsak til noe av dette.

Arveforhold påvirkes ikke i utgangspunktet som følge av evt. demens. Dersom du ønsker å bestemme noe om arv, så må det gjøres i testament opprettet i samsvar med reglene for dette. Det er begrenset hvor mye du kan bestemme mht arv siden du har livsarvinger, du kan kun bestemme over 1/3 av din formue.

Vil dette si at man ikke får bestemme hvordan man vil fordele HELE sin formue? Bare 1/3?

Skrevet

Vil dette si at man ikke får bestemme hvordan man vil fordele HELE sin formue? Bare 1/3?

Trodde virkelig man kunne bestemme over formuen sin selv. Man har jo gjerne slitt for den også. Herregud sier jeg bare.. :(

Skrevet

Ja, når det gjelder arv så bestemmer arveloven at minst 2/3 skal gå til ens livsarvinger (dvs. barn). Den siste tredjedelen kan man disponere over som man ønsker.

Dette gjelder imidlertid kun midler som skal arves. Dersom man ønsker å gi bort alt man eier til noen, så kan man gjøre det mens man lever, så lenge overføringen også gjennomføres mens man lever. Dvs. man kan gi alt man eier til Frelsesarmeen, men i såfall må de også ha mottatt alt man eier før man dør.

Skrevet

Kanskje jeg har hjernesvulst? Jeg bestiller time hos fastlegen. Skal til psykiateren min om halvannen uke. Jeg skal ta opp dette med ham da.

Skrevet (endret)

Ja, når det gjelder arv så bestemmer arveloven at minst 2/3 skal gå til ens livsarvinger (dvs. barn). Den siste tredjedelen kan man disponere over som man ønsker.

Dette gjelder imidlertid kun midler som skal arves. Dersom man ønsker å gi bort alt man eier til noen, så kan man gjøre det mens man lever, så lenge overføringen også gjennomføres mens man lever. Dvs. man kan gi alt man eier til Frelsesarmeen, men i såfall må de også ha mottatt alt man eier før man dør.

Dette er ikke helt riktig.

Pliktarven er 2/3, oppad begrenset til 1 million kroner.

Eksempler:

Du har 10 millioner kroner. I dette tilfellet må du gi 1 million til dine livsarvinger, resten kan du fordele som du selv ønsker

Du har 1 million kroner. I dette tilfellet må du gi 666.666 kroner til dine livsarvinger, resten kan du fordele som du selv ønsker.

Så er det regler for hvor mye en eventuell ektefelle også arver (tror det er 4 ganger folketrygdens grunnbeløp, G).

Endret av issomethingwrong
Skrevet

Dette er ikke helt riktig.

Pliktarven er 2/3, oppad begrenset til 1 million kroner.

Eksempler:

Du har 10 millioner kroner. I dette tilfellet må du gi 1 million til dine livsarvinger, resten kan du fordele som du selv ønsker

Du har 1 million kroner. I dette tilfellet må du gi 666.666 kroner til dine livsarvinger, resten kan du fordele som du selv ønsker.

Så er det regler for hvor mye en eventuell ektefelle også arver (tror det er 4 ganger folketrygdens grunnbeløp, G).

Det stemmer at jeg ikke tok med hele regelverket.

Skrevet

Jeg har så utrolig dårlig hukommelse! Finner ikke ord. Husker ikke fra det ene øyeblikket til det andre. Blir det dementavdelingen når jeg blir 60 eller hva?Kan det skyldes medisiner? Er det noe jeg kan gjøre for å forbedre det? Bør jeg gå til legen med dette eller psykiateren?Husker vagt at jeg muligens har spurt om dette før.Hva med arveforhold hvis jeg blir erklært som fullstendig grønnsak i hue? Jeg vil jo ikke at sønnene mine skal lide for dette. Jeg ser for meg at den første som er ute med kone og barn skal få flytte inn i leiligheten min. Den er helt ypperlig for et nyetablert par og stor nok til å få plass til både ett og to små barn.Jeg står bl.a på wellbutrin og etter som jeg har forstått skal det virke stimulerende, men det gjelder kanskje ikke meg?Er det noen medisin jeg bør satse på for å gjøre noe med dette? Jeg begynner å bli redd!

Det første du bør sjekke ut er om lamictal har noe med dette å gjøre. Jeg ble utrolig glemsk av den. Til slutt gjemte jeg meg bort fordi jeg skammet meg sånn. Greide ikke å føre en normal samtale. Nå er jeg også veldig glemsk og utafor til vanlig, men jeg kan ihvertfall snakke med folk. Bare det at jeg ikke alltid husker hvem jeg har sagt hva til ganske mye, slik at jeg får høre veldig mye at jeg gjentar meg selv. Dette har nok noe med sykdom og gjøre.

Skrevet

Jeg husker heller ikke mye..kjipt i samtaler og ikke minst møter hvor jeg har glemt notatbok/ark..

Jeg går på Lamictal og mener den er årsaken - i tillegg til psykdommen- som gjør dette.

Jeg håper du finner ut av det ! :)

Er ikke godt å ikke huske noe omtrent

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...