Gå til innhold

Nils Håvard Dahl. Kan jeg risikere å bli lagt inn på dps?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg får beskjed av mamma at jeg ikke er helt frisk i hodet mitt fordi jeg skriver om helsa mi på nettet. Det er også et bilde av en karakter fra en film som passer på meg om nettene. Spesielt om jeg puster tungt når jeg sover. Psykiateren la meg inn på akuttposten for 2 måneder siden med psykose og skrev meg ut 3 dager etterpå da jeg tok piller. Han sa jeg var svært psykotisk. Jeg skal treffe psykiateren neste torsdag, og da lurer jeg på om jeg risikerer å bli lagt inn på dps.

Skrevet

På et nettforum mener de at jeg bare ønsker å fremstille som syk men at jeg egentlig ikke er det.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Jeg vet ikke helt hva du vil med dette spørsmålet. Kan det omformuleres slik: "Kan jeg risikere å få den behandling jeg trenger?"

Hvis du fortsatt er psykotisk, kan du tvangsinnlegges hvis det fremstår som det beste alternativet. Om det vil skje på DPS eller på akuttavdeling vet jeg ikke.

Om du ikke er psykotisk, kan du ikke tvangsinnlegges, men du kan bli anbefalt innleggelse. En slik anbefaling bør du følge.

Hva er det du ønsker mest? Å få den nødvendige behandling som gjør deg frisk?

Skrevet

Jeg vet ikke helt hva du vil med dette spørsmålet. Kan det omformuleres slik: "Kan jeg risikere å få den behandling jeg trenger?"

Hvis du fortsatt er psykotisk, kan du tvangsinnlegges hvis det fremstår som det beste alternativet. Om det vil skje på DPS eller på akuttavdeling vet jeg ikke.

Om du ikke er psykotisk, kan du ikke tvangsinnlegges, men du kan bli anbefalt innleggelse. En slik anbefaling bør du følge.

Hva er det du ønsker mest? Å få den nødvendige behandling som gjør deg frisk?

Jeg ønsker å få behandlingen jeg trenger, men jeg mener at jeg har vært frisk hele tiden, for jeg har ikke hallusinert, som de gjør når de har psykose. Eller er det ikke alltid sån?

Skrevet

Dessuten liker jeg ikke horisontene.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Jeg ønsker å få behandlingen jeg trenger, men jeg mener at jeg har vært frisk hele tiden, for jeg har ikke hallusinert, som de gjør når de har psykose. Eller er det ikke alltid sån?

Hallucinasjoner er relativt uvesentlig for diagnosen.

Det sentrale i en psykose er vrangforestillingen(e) og den nedsatte funksjon.

Skrevet

Hallucinasjoner er relativt uvesentlig for diagnosen.

Det sentrale i en psykose er vrangforestillingen(e) og den nedsatte funksjon.

Ok. Jeg ser på listene som horisonter i listene i taket og tør nesten ikke puste med nesen sån at horisonten på en måte ser jeg lukte. Men verst er det med havhorisontene. Jeg snakker også med meg selv og bildet på veggen når jeg er alene. Men ellers fungerer jeg bra og kan rydde og vaske om jeg får hjelp til det. Jeg er så redd for at psykiateren jeg går til har løyet om psykosen jeg hadde.

Skrevet

Dessuten har jeg diagnosen asperger syndrom.

Skrevet

Problemet med min diagnose er at jeg vet at jeg ikke klarer å skille mellom drøm og virkelighet avogtil, men jeg må sjekke om det var drøm eller virkelighet.

Skrevet (endret)

Hva tror dere? Jeg ønsker ikke å fremstå som syk, men jeg savner tilstanden jeg var i før jeg rebegynte på pillne igjen.

Endret av pinnedyr
Skrevet

Hva tror dere? Jeg ønsker ikke å fremstå som syk, men jeg savner tilstanden jeg var i før jeg rebegynte på pillne igjen.

Jeg synes du skal snakke med de som kjenner deg i RL om dette.

Skrevet

Synes du skal høre på hva behandleren din sier. Og pillene kan ta bort mye godt men også mye vondt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...