Gå til innhold

NHD/andre: Hvordan fungerer hjernen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette er kanskje litt på siden av psykiatri, men jeg spør allikevel. Er det noen som kan anbefale nettsider eller bøker som er populærvitenskapelig fremstilt om dette svært interessante organet? Jeg tenker på hvordan hjernen er konstruert rent fysiologisk og hvordan den fungerer. Hvordan vi blir påvirket. Endel om hvordan medisiner påvirker hjernen. Dere skjønner hva det er jeg ser etter.

Siden jeg selv er bekymret for min dårlige hukommelse, har jeg nå googlet opp "hvordan trene hjernen" og det var oppløftende. For det kan man faktisk! Jeg har bare så vidt begynt å sette meg inn i det, men det stod bl.a at fysisk aktivitet er viktig fordi det øker blodgjennomstrømningen til hjernen. Det nytter altså ikke å ligge på sofaen og gruble og tro at man blir mer intelligent. Klokskap kommer kanskje mer av livserfaring og vurderinger. Skjønt, det er mange unge som er kloke.

Nå føler jeg meg utrolig glad. Det er håp! Det å registrere at man behersker mer, vil sikkert gi en skikkelig selvtilittsboost. Tanken på å gå inn i arbeidslivet igjen, virker plutselig mer overkommelig.

Videoannonse
Annonse
Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Å skrive en liten lærebok blir utenfor rammene for dette forum.

Jeg anbefaler deg å kjøpe en liten lærebok i nevropsykiatri eller nevropsykologi.

Skrevet

Å skrive en liten lærebok blir utenfor rammene for dette forum.

Jeg anbefaler deg å kjøpe en liten lærebok i nevropsykiatri eller nevropsykologi.

Takk for tipset! Da tar jeg turen innom en bokhandel i morgen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...