Gå til innhold

Er det slik den typiske Asperger er ?

Anbefalte innlegg

• Svar 51
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• FGT

14

• Madelenemie

12

• slabbedask

10

• Cool Verbatim

3

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Jeg er enig med henne. Det er ikke så bra at en ekstremvariant som Saga skal gi aspergerne et ansikt. Jeg har møtt noen i mitt liv, men aldri en som har vært så kald og sosialt mislykket som henne. Ikke i nærheten engang. Mange vil vel tro at det er sånn aspergere flest er, og det kan ødelegge en del for alle de som fungerer mye bedre sosialt enn henne. Det er bra at Gro Dahle og andre står fram for å vise at ikke alle er så ekstreme!:)

Skrevet

Gro Dahle er vel ihvertfall ikke den rette til å uttale seg om "den typiske Asperger"!

Skrevet

Hun er kanskje mer velfungerende enn de fleste, men hun prøver vel bare å si at aspergere er ca like forskjellige som andre folk? De jeg har møtt har lignet noe mer på henne enn på Saga i alle fall.

Skrevet (endret)

Det er vel ganske naturlig siden de aspergerne som trenger konstant oppfølging stort sett holder seg i eller nær institusjonen der de bor og sjelden "blander seg" med "normale folk".

Det sies gjerne at "hvis du har møtt en asperger, så har du møtt én". Og det er det noe i.

Endret av Bella Dotte
Skrevet (endret)

Jeg synes det blir litt feil å kritisere rollefiguren for ikke å være noen typisk Asperger, når det aldri har blitt sagt eksplisitt at det er den diagnosen hun har. Det er media og seerne som har "blitt enige om" at hun har Asperger.

Gro Dahle, som trives med å holde foredrag og lar media komme på "hjemme hos"-besøk, er vel ikke noen stereotypisk Asperger hun heller.

Det finnes massevis av krimserier med en mannlig helt som er så usympatisk og uempatisk og uhøflig og mye annet på "u", at han neppe kunne vært noen del av et etterforsketeam i RL, men som media aldri gir noen diagnose - fordi det er en mann og fordi han er en dyktig etterforsker.

Det finnes nok både kvinner og menn med sterkt reduserte sosiale evner, både med og uten diagnoser. Men vi er ikke vant til at slike kvinner forekommer i "vellykkede" TV-roller, de spiller vanligvis stemødre, ekser eller kvinner som ingen vil ha.

Med forbehold om at jeg ikke har sett en eneste episode av "Broen".

Endret av laban
Skrevet

Jeg synes det blir litt feil å kritisere rollefiguren for ikke å være noen typisk Asperger, når det aldri har blitt sagt eksplisitt at det er den diagnosen hun har. Det er media og seerne som har "blitt enige om" at hun har Asperger.

Gro Dahle, som trives med å holde foredrag og lar media komme på "hjemme hos"-besøk, er vel ikke noen stereotypisk Asperger hun heller.

Det finnes massevis av krimserier med en mannlig helt som er så usympatisk og uempatisk og uhøflig og mye annet på "u", at han neppe kunne vært noen del av et etterforsketeam i RL, men som media aldri gir noen diagnose - fordi det er en mann og fordi han er en dyktig etterforsker.

Det finnes nok både kvinner og menn med sterkt reduserte sosiale evner, både med og uten diagnoser. Men vi er ikke vant til at slike kvinner forekommer i "vellykkede" TV-roller, de spiller vanligvis stemødre, ekser eller kvinner som ingen vil ha.

Med forbehold om at jeg ikke har sett en eneste episode av "Broen".

Spot on - så enig i alt du skriver her!

Og for all del, jeg går også i fella med å tenke at "Kari oppfører seg som Saga (Broen)", ergo innbiller jeg meg at jeg skjønner jeg noe vesentlig, eller "Ola tenker som Sheldon (Big Bang Theory)", ergo faller noen brikker på plass. Skummelt  :wacko:

Cool Verbatim
Skrevet (endret)

Etter å ha lest litt om disse to personene, Gro som er nasjonal kjent forfatter, og Saga, som er en karakter i fiksjons-TV, så har jeg kommet frem til at jeg selv også må ha aspergers syndrom.

Endret av Cool Verbatim
Cool Verbatim
Skrevet

Finnes det noen "typisk" asperger?

Det finnes ingen "typisk" av noe som helst.

Skrevet

Det finnes ingen "typisk" av noe som helst.

Nettopp.

Cool Verbatim
Skrevet

Nettopp.

Og som jeg hintet til tidligere, så er kanskje kjente forfattere og fiktive karakterer i spenningsserier mindre typiske pasienter enn andre.

*Burp*

Det var ingen øl-rap, ikke misforstå.

Skrevet

Etter å ha lest litt om disse to personene, Gro som er nasjonal kjent forfatter, og Saga, som er en karakter i fiksjons-TV, så har jeg kommet frem til at jeg selv også må ha aspergers syndrom.

Hvordan det ?

Skrevet (endret)

Finnes det noen "typisk" asperger?

Tror ikke det, har ikke funnet noen enda. men selv om de med AS er så forskjellige, så er det selvfølgelig noe felles, ellers kunne en ikke fått den samme diagnose .

Endret av FGT
Skrevet

Da jeg innledet tråden her, så ville jeg også  se hva dere på forumet oppfattet spørsmålet, Det er tydelig at de fleste her ser mer nyansert på dette med hvordan en med AS er, og slik er det også.

Skrevet

Gro Dahle er vel ihvertfall ikke den rette til å uttale seg om "den typiske Asperger"!

Hei!

Nettopp.

Jeg er i vertfall glad for at andre liker Saga og meg, for jeg har mange felles trekk med Saga sa min psykiater i går. ( sier min mann hver uke og ler, og forklarer for meg,  og jeg sier mm, og smiler høflig og vennlig til han) Selv om jeg ikke er etterforsker og helt og alt det der, så elsker min psykiater Saga og Broen og tenker på meg hver gang, og i går sa hun "Vi, din mann barna og jeg er jo så glad i deg".

Hun sa det fordi jeg sa "jeg er så glad for Saga, fordi den kvinnehelten med asperger symptomer liker jo andre mennesker godt, og de liker meg, og fordi de liker saga så godt, begynner jeg å forstå at jeg er lett å like, samt mer om hvorfor".

Jeg fortalte hvordan Saga på mange måter, gjennom publisiteten har fått øynene mine mer opp for at, "men så er det jo ok å være meg". Jeg er kjempeflink på realfag sa min psykiater sist, mens jeg er kjempedårlig på å tenke ut det beste og riktigste å si mange ganger, ut av munnen kommer ord som bare "er akkurat sånn", og ofte vet jeg ikke selv at andre ville valgt andre ord og andre formuleringer.

Når de gjør meg oppmerksom på at jeg burde sagt noe annerledes,  sier jeg "ok" for det betyr, instruksen oppfattet, så tenker jeg på det og prøver å huske på riktig "rekkefølge" neste gang. Feks hilse før jeg sier "hvor er kaffen min?" osv...

I går ba jeg en dame hente kaffe til meg, jeg spurte pent på sms, når hun kom med kaffen, hadde jeg ventet en time på lesesalen, jeg glemte da å si hei før jeg sa "hvor er kaffen?". Det var uhøflig av meg, og slikt prøver jeg huske på, men ofte er jeg så fokusert på en ting at det er vanskelig å huske rundtomkringtingene.

Min psykiater er så lei av "kjendisoppnevnte egenerklærte eksperter" sa hun, hun mener jeg er mye mer representativ for en kvinne med asperger syndrom, og jeg er ganske enig.

Jeg har i vertfall symptomene, men likevel er jeg meg og ulik alle andre.

Skrevet

Hei!

Nettopp.

Jeg er i vertfall glad for at andre liker Saga og meg, for jeg har mange felles trekk med Saga sa min psykiater i går. ( sier min mann hver uke og ler, og forklarer for meg,  og jeg sier mm, og smiler høflig og vennlig til han) Selv om jeg ikke er etterforsker og helt og alt det der, så elsker min psykiater Saga og Broen og tenker på meg hver gang, og i går sa hun "Vi, din mann barna og jeg er jo så glad i deg".

Hun sa det fordi jeg sa "jeg er så glad for Saga, fordi den kvinnehelten med asperger symptomer liker jo andre mennesker godt, og de liker meg, og fordi de liker saga så godt, begynner jeg å forstå at jeg er lett å like, samt mer om hvorfor".

Jeg fortalte hvordan Saga på mange måter, gjennom publisiteten har fått øynene mine mer opp for at, "men så er det jo ok å være meg". Jeg er kjempeflink på realfag sa min psykiater sist, mens jeg er kjempedårlig på å tenke ut det beste og riktigste å si mange ganger, ut av munnen kommer ord som bare "er akkurat sånn", og ofte vet jeg ikke selv at andre ville valgt andre ord og andre formuleringer.

Når de gjør meg oppmerksom på at jeg burde sagt noe annerledes,  sier jeg "ok" for det betyr, instruksen oppfattet, så tenker jeg på det og prøver å huske på riktig "rekkefølge" neste gang. Feks hilse før jeg sier "hvor er kaffen min?" osv...

I går ba jeg en dame hente kaffe til meg, jeg spurte pent på sms, når hun kom med kaffen, hadde jeg ventet en time på lesesalen, jeg glemte da å si hei før jeg sa "hvor er kaffen?". Det var uhøflig av meg, og slikt prøver jeg huske på, men ofte er jeg så fokusert på en ting at det er vanskelig å huske rundtomkringtingene.

Min psykiater er så lei av "kjendisoppnevnte egenerklærte eksperter" sa hun, hun mener jeg er mye mer representativ for en kvinne med asperger syndrom, og jeg er ganske enig.

Jeg har i vertfall symptomene, men likevel er jeg meg og ulik alle andre.

Jeg syns du er flink jeg, mange "normale" folk mangler totalt folkeskikk :) Du prøver i det minste. Og jeg må si at jeg liker deg mer og mer, du er en av favoritt-dol'erne mine :)

Skrevet

Jeg syns du er flink jeg, mange "normale" folk mangler totalt folkeskikk :) Du prøver i det minste. Og jeg må si at jeg liker deg mer og mer, du er en av favoritt-dol'erne mine :)

Hei!

Takk.  :)

Jeg syns jeg lærer mye av dere her inne, feks setter jeg nå på ulike smilefjes, jeg hermer, men av og til finner jeg det riktige selv.

Skrevet

Hei!

Takk.  :)

Jeg syns jeg lærer mye av dere her inne, feks setter jeg nå på ulike smilefjes, jeg hermer, men av og til finner jeg det riktige selv.

Åh, det har ikke jeg lært meg ennå, tror jeg må prøve nå......  ;)  Hey, jeg fikk det til jo :D

Det kan jo være en fin måte for deg å lære når du skal smile, se sur ut, le osv.... Øve deg med smileys

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...