Gå til innhold

Er det slik den typiske Asperger er ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Åh, det har ikke jeg lært meg ennå, tror jeg må prøve nå......  ;)  Hey, jeg fikk det til jo :D

Det kan jo være en fin måte for deg å lære når du skal smile, se sur ut, le osv.... Øve deg med smileys

Hei!

:lol:

Mammanito, jeg gjør det, jeg hermer etter smilefjesene her, det er så fint med pc og nettet, det forenkler livet til oss med asperger.

Vi kan lære teoretisk og lære av erfaring og lære ved å se/studere og herme.

Før satte jeg aldri på smilefjes, så tenkte jeg en dag "hvorfor så mange gule fjes?" så fant jeg ut, "for mennesker vil være hyggelige og det viser de ved å smile til hverandre".

Jeg smiler når jeg tenker på det til daglig, jeg bukker også, men jeg må tenke på det og huske på det, jeg liker å være høflig, og det var fint når jeg forstod at høfligheten fortsetter her inne ved å sette på ulike smilefjes.

Jeg smiler til min mann også, det vanlige og vennlige smilet, lurer på om jeg skal lage et skjevt smil til han en dag, denne ;)  som du bruker, da vil han nok bli skikkelig forbauset.

• Svar 51
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• FGT

14

• Madelenemie

12

• slabbedask

10

• Cool Verbatim

3

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Det er ofte bivirkningene vi ser hos AS personer, som kan være andre tilleggdiagnoser, eller vansker som markerer seg utad, selve syndromet er nokså skjult for mange voksne. Sofia kan gjerne ha AS i den rollen hun spiller som Saga, AS-en kan ikke være hovedproblemet for henne i tilfelle

Skrevet

Så det var ikke bare meg som tenkte at det skulle forestille at hun hadde Aspergers.... :) Men jeg tror at aspergere er like forskjellige som "normale", noen mer og noen mindre. 

Det tror jeg nok. For meg virker denne Saga veldig karikert, særlig nå i sesong 2. Det er akkurant som man skal dra det helt ut og lage humor ut av det.

Skrevet

Det er ofte bivirkningene vi ser hos AS personer, som kan være andre tilleggdiagnoser, eller vansker som markerer seg utad, selve syndromet er nokså skjult for mange voksne. Sofia kan gjerne ha AS i den rollen hun spiller som Saga, AS-en kan ikke være hovedproblemet for henne i tilfelle

Hei!

Selvsagt er asperger symptomene tilstede som voksen ellers burde man ikke fått diagnosen:-)

Jeg har ingen andre diagnoser, ingen medisiner, og ingen særlige vansker utover fester, sosiale begivenheter, og smaltalk, det mestrer jeg dårlig, man er liksom født uten å forstå seg på hensikten med fenomenet.

For meg er hensikten med livet å lære, lære mer om mine interesser, som nå er utvidet til å gjelde mennesker da jeg ønsker å bidra til at min mann og mine barn er lykkelige og kjenner at jeg elsker de, noe jeg gjør, men trenger å vite akkurat hvordan man viser.

Nå som jeg vet det, viser jeg min mann oppmerksomhet, kjærlighet og vennlighet, på en høflig, men for han litt rar, stiv og formell måte. Han viser meg sin kjærlighet tilbake ved å gripe meg med begge hender, knuse med i armene hans, riste meg fra side til side, kysse meg der han kommer til og alt dette forteller meg at min mann og jeg er ganske forskjellige.

Nå som jeg vet dette, og vet at disse overfallene er av kjærlighet, lar jeg det skje og mer og mer med et smil, jeg venter, ja på at det går over, men jeg vet jo han er et følelsesmenneske (har min psykiater forklart) og jeg vet at jeg elsker han, derfor orker jeg med det. Han er jo selv ganske søt og rar sånn som han rister og skal bære meg, et voksent menneske hit og dit mens jeg sier "nei hva driver du med?"

Siden jeg har forklaringen vet jeg fordelen ved slike mennesker og jeg vil være gift akkurat med han og dør han vil finne meg en ganske lik, 100% garantert et følelsesmenneske, det er deilig å bli tatt hardt faktisk. 

Skrevet

Hei!

Selvsagt er asperger symptomene tilstede som voksen ellers burde man ikke fått diagnosen:-)

Nå må du lese hva han skriver.

Jeg har ingen andre diagnoser, ingen medisiner, og ingen særlige vansker utover fester, sosiale begivenheter, og smaltalk,

Nei, men nå er ikke alle med AB akkurat som deg da.

Skrevet

Det jeg mener er at de fleste voksne som får en diagnose, har blitt henvist til helsevesenet i forbindelse med plager som ikke har med AS å gjøre. Det betyr at mange går rundt med AS , men har ikke behov for noen diagnose, det hadde forsåvidt ikke jeg heller, hadde det ikke vært for min dystymi. Slik som angst, depresjon og en del andre psykiske eller følelse messige plager, kan være en VEI til AS diagnosen. Mange dyktige fagfolk som jeg har hatt kontakt med , mener at det er mange som ikke har noen synlige trekk som en kan merke sånn umiddelbart. 
Saga spiller en karakter som godt kan ha AS, men jeg forbinder ikke de særegne trekkene hun har som jeg vil forbinde med AS. Ligner mer på en personlighetforstyrrelse syns jeg da. 

Skrevet

Det jeg mener er at de fleste voksne som får en diagnose, har blitt henvist til helsevesenet i forbindelse med plager som ikke har med AS å gjøre. Det betyr at mange går rundt med AS , men har ikke behov for noen diagnose, det hadde forsåvidt ikke jeg heller, hadde det ikke vært for min dystymi. Slik som angst, depresjon og en del andre psykiske eller følelse messige plager, kan være en VEI til AS diagnosen. Mange dyktige fagfolk som jeg har hatt kontakt med , mener at det er mange som ikke har noen synlige trekk som en kan merke sånn umiddelbart. 

Saga spiller en karakter som godt kan ha AS, men jeg forbinder ikke de særegne trekkene hun har som jeg vil forbinde med AS. Ligner mer på en personlighetforstyrrelse syns jeg da. 

Men så er det jo også da ofte vanskelig å skille, for eksempel, schizoid pf og AS.

Skrevet

Ja mange av de diagnosene har vært vanskelig å skille, inkludert også schizofreni

og psykopati.

Skrevet

Ja mange av de diagnosene har vært vanskelig å skille, inkludert også schizofreni

og psykopati.

Hei!

Jeg er sikker på at verken min psykiater eller nhd her inne ville hatt vansker med å skille schisofreni og psykopati eller schizoid pf eller dystymi /depresjon, fra asperger syndrom.

Så enkelt er det, men så mye udugelighet må man også regne med i profesjoner som så mange kan diagnostisere. Akkurat det burde man gjøre mer med, kanskje burde flere mennesker mene at et menneske har en diagnose før den settes.

Jeg hører i vertfall at de ukentlig får inn voksne som sier de har asperger syndrom på sykehuset, de innfrir for få av symptomene og mange mister sin asperger diagnose. Det tror jeg er en fordel for mange.

Skrevet

Jeg er sikker på at verken min psykiater eller nhd her inne ville hatt vansker med å skille... eller schizoid pf ..., fra asperger syndrom.

Der tror jeg du tar feil. Jeg har fra flere spesialister fått høre at schizoid pf og asperger kan være vanskelig å skille fra hverandre da de har mange overlappende symptomer.

Fra leksikon:

Aspergers syndrom er en lidelse innen autismespekteret som har flere overlappende symptomer med schizoid personlighetsforstyrrelse og disse diagnosene kan dermed være vanskelig å skille i fra hverandre.

Skrevet

Der tror jeg du tar feil. Jeg har fra flere spesialister fått høre at schizoid pf og asperger kan være vanskelig å skille fra hverandre da de har mange overlappende symptomer.

Fra leksikon:

Aspergers syndrom er en lidelse innen autismespekteret som har flere overlappende symptomer med schizoid personlighetsforstyrrelse og disse diagnosene kan dermed være vanskelig å skille i fra hverandre.

Hei!

Kan være vanskelig, betyr ikke at erfarne psykiatere tar feil-.

Overlappende symptomer er bare det, å se en asperger/ forstå at her er det asperger tror jeg er greit for de med erfaring :-)

Jeg er her 100% sikker på at verken min psykiater eller nhd ville tatt feil de er for erfarne :-)

Skrevet

Hei!

Kan være vanskelig, betyr ikke at erfarne psykiatere tar feil-.

Overlappende symptomer er bare det, å se en asperger/ forstå at her er det asperger tror jeg er greit for de med erfaring :-)

Jeg er her 100% sikker på at verken min psykiater eller nhd ville tatt feil de er for erfarne :-)

Og jeg er 100% sikker på at du har for stor tiltro til din psykiater og nhd...

Skrevet

Og jeg er 100% sikker på at du har for stor tiltro til din psykiater og nhd...

Hei!

Jeg har mye tiltro til min psykiater, til nhd vet jeg ikke, den er blandet...

Men jeg har sett av noen svar at han vet såpass mye at det er hyggelig, selv om vi har "kranglet"/ vært uenige, han skrev jo noe om at det jeg gjorde var en form for hersketeknikk  :D  der tok han feil, men jeg tror sett bort fra vår kommunikasjon at han har kompetanse på mye.

Også tror jeg han vet såpass mye om psykiatri at han ikke ville feildiagnostisert noen med asperger som feks har dystymi, han er mer tydelig og konsekvent på at alle symptomer må oppfylles, og det er å ta på alvor DSM, noe jeg setter pris på.

Skrevet (endret)

Her fant jeg informasjon om at asperger kan forveksles med schizofreni:

Et annet forhold er at tilstander innenfor autismespekteret ikke sjelden blir forvekslet med schizofreni, og følgelig feilbehandlet (Gillberg, Gillberg, Råstam, Schauman & Ehlers, 1993). mange personer med autisme eller Asperger-syndrom får ofte schizofrenidiagnoser og blir satt på sterke medisiner. På den annen side kan det i noen tilfeller der personen er passiv, initiativløs og med få positive symptomer, være vanskelig å skille mellom schizofreni og autisme og Asperger-syndrom (Berney, 2006).

http://www.psykologtidsskriftet.no/?seks_id=38145&a=2

Så det er ikke så enkelt som du skal ha det til;)

Endret av slabbedask
Skrevet (endret)

Hei!

Jeg er sikker på at verken min psykiater eller nhd her inne ville hatt vansker med å skille schisofreni og psykopati eller schizoid pf eller dystymi /depresjon, fra asperger syndrom.

Så enkelt er det, men så mye udugelighet må man også regne med i profesjoner som så mange kan diagnostisere. Akkurat det burde man gjøre mer med, kanskje burde flere mennesker mene at et menneske har en diagnose før den settes.

Jeg hører i vertfall at de ukentlig får inn voksne som sier de har asperger syndrom på sykehuset, de innfrir for få av symptomene og mange mister sin asperger diagnose. Det tror jeg er en fordel for mange.

Her er noen Aspie-videoblogger fra YouTube. Syntes du disse virker som "typiske" aspergere?

http://www.youtube.com/watch?v=bCehQnlyxSQ

http://www.youtube.com/watch?v=At4Vmo13vJE

http://www.youtube.com/watch?v=2-Z4iqrezAU

http://www.youtube.com/watch?v=N8jKNY9dD0A

http://www.youtube.com/watch?v=fA3D4Iz_0dU

http://www.youtube.com/watch?v=1As-uxklSCQ

Endret av slabbedask
Skrevet (endret)

Jeg må nok si meg enig i det slabbedask  viser til. Jeg har forstått det slik at de  fagfolk som har logget lengst etter når det gjelder forståelse av AS diagnosen er jo generelt psykiatere, Di har nok ikke  vært oppdatert  slik nevrologer og andre fagfolk som har spesialisert seg mer på autismespekt forstyrrelser og deriblant AS . Når vi snakker om for vekslinger, så tenker jeg mer på en  tid bakover . vi må ikke glemme at psykiatere har en  skole som har mer med psykiatriske lidelser, en det ekspertene på autismespekt forstyrrelse har. og at de forstår det som har med en nevrobiologisk tilstand å gjøre.  De kan ikke være ekspert på alt de heller

Endret av FGT
Skrevet

Når vi snakker om for vekslinger, så tenker jeg mer på en  tid bakover . vi må ikke glemme at psykiatere har en  skole som har mer med psykiatriske lidelser, en det ekspertene på autismespekt forstyrrelse har. og at de forstår det som har med en nevrobiologisk tilstand å gjøre. 

Nå mener vel psykiateren her på bruket at asperger er en psykisk lidelse?

Skrevet

Ja det står vist nok oppført  som en psykiatrisk lidelse, men kan ikke skjenne det, hvis det ikke har angst eller depresjon i tillegg. Er redd for at dette er blitt mikset sammen og dermed har blitt

en psykisk lidelse, og det blir jo også det da. 

Skrevet

Nå mener vel psykiateren her på bruket at asperger er en psykisk lidelse?

Hei!

Og psykiateren på bruket lenger sør mener det ikke er det:-)

Så hva skal jeg mene? Aner ikke, bryr meg ikke lenger heller, jeg har et godt liv, nå som andre vet at jeg har asperger syndrom, de er riktig hyggelige, forståelsesfulle og vennlige med hensyn til 

1) jeg glemmer å hilse

2) Jeg oppfatter bokstavelig.

3) jeg ber min medstudent ta med seg kaffe

4) jeg er stiv når min mann klemmer meg (venter på at jeg kan gå)

5) Er alt for ærlig og klarer ikke pynte på...

osv osv...

Det har ikke noe så si for meg, hva den ene og den andre og alle mener, 

det er medfødt, det er vansker, de kan man leve godt med, når man får forklaringer :-)

Skrevet (endret)

Hei  :)  Det du sier over er nokså vanlige ting, som en ikke trenger å ha AS for . Jeg er ikke stiv når min kone vil klemme meg, det er heller omvendt. syns det er avslappende når noen ville klemme meg , bortsett fra fylliker som siggler.

jeg elsker å bli klemt å klemme andre mer en jeg føler jeg kan dessverre. Kan ikke forstå, hvis dette skal ha noe med AS å gjøre. Kjenne andre med diagnosen som føler det samme og er også kvinne. 

Jeg oppfatter heller ikke bokstavelig lenger, kanskje det var mer da jeg var yngre, forsto ikke alltid begreper og slike ting. en lærer så lenge en lever 

Endret av FGT

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...