Gå til innhold

Er det slik den typiske Asperger er ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei  :)  Det du sier over er nokså vanlige ting, som en ikke trenger å ha AS for . Jeg er ikke stiv når min kone vil klemme meg, det er heller omvendt. syns det er avslappende når noen ville klemme meg , bortsett fra fylliker som siggler.

jeg elsker å bli klemt å klemme andre mer en jeg føler jeg kan dessverre. Kan ikke forstå, hvis dette skal ha noe med AS å gjøre. Kjenne andre med diagnosen som føler det samme og er også kvinne. 

Jeg oppfatter heller ikke bokstavelig lenger, kanskje det var mer da jeg var yngre, forsto ikke alltid begreper og slike ting. en lærer så lenge en lever 

Atferden MM beskriver er slett ikke et vanlig  handligs og reaksjonsmønster. mange kan ha elementer av en slik atferd, men sett i en kontekst er det ikke vanlig. Synes din tolking av det hun beskriver viser ganske godt at du også  tolker ganske bokstavelig. 

• Svar 51
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• FGT

14

• Madelenemie

12

• slabbedask

10

• Cool Verbatim

3

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Atferden MM beskriver er slett ikke et vanlig  handligs og reaksjonsmønster. mange kan ha elementer av en slik atferd, men sett i en kontekst er det ikke vanlig. Synes din tolking av det hun beskriver viser ganske godt at du også  tolker ganske bokstavelig. 

Javel, hva tenkte du på spesielt ?

Skrevet (endret)

Javel, hva tenkte du på spesielt ?

Jeg tenkte på det du tente på.

Hei Det du sier over er nokså vanlige ting, som en ikke trenger å ha AS for

Endret av Løvemamma
Skrevet

Jeg tenkte på det du tente på.

Ment du at de trekkene hun nevnte, ikke skulle tas bokstavelig ?

Skrevet

Ment du at de trekkene hun nevnte, ikke skulle tas bokstavelig ?

Hei!

Hun mente at selv om jeg ramser opp 5 kjappe punkter så er ikke det noe absolutt endelig svar, der du skal måtte være enig i alle punkter, da er du mer bokstavelig enn du selv tror.

Forresten er det nok mer vanlig at mennesker med autisme ikke vil bli klemt, unntak fins alltid, men de fleste holder god avstand. Jeg kan tenke på klem som noe jeg vil, teorien om både klem og kos er fin, det er når menneskene nærmer seg at jeg lurer.

Nå som jeg vet hva motivet er, hvorfor de gjør det, hvorfor de ønsker det, så takler jeg det bedre.

Hvis jeg blir tatt hardt, kan jeg like det og le, jo hardere og tydeligere et menneske tar i meg, ofte bedre.

Min mann rister meg mye, når han rister meg, når jeg er opptatt og i egne tanker, blir jeg frustrert, når det er midt i mellom godtar jeg det, når jeg har har tid, liker jeg det, det er da jeg ler.

Skrevet

Hei!

Hun mente at selv om jeg ramser opp 5 kjappe punkter så er ikke det noe absolutt endelig svar, der du skal måtte være enig i alle punkter, da er du mer bokstavelig enn du selv tror.

Forresten er det nok mer vanlig at mennesker med autisme ikke vil bli klemt, unntak fins alltid, men de fleste holder god avstand. Jeg kan tenke på klem som noe jeg vil, teorien om både klem og kos er fin, det er når menneskene nærmer seg at jeg lurer.

Nå som jeg vet hva motivet er, hvorfor de gjør det, hvorfor de ønsker det, så takler jeg det bedre.

Hvis jeg blir tatt hardt, kan jeg like det og le, jo hardere og tydeligere et menneske tar i meg, ofte bedre.

Min mann rister meg mye, når han rister meg, når jeg er opptatt og i egne tanker, blir jeg frustrert, når det er midt i mellom godtar jeg det, når jeg har har tid, liker jeg det, det er da jeg ler.

Nei selvfølgelig ikke, du nevnte noe, og det var de få som jeg også kommenterte, bare for å sammenligne. vi jeg jo mye mer nyansert som så, men noe er veldig tydelig som kan være noe forskjell fra den ene til den andre. 

Skrevet

Nei selvfølgelig ikke, du nevnte noe, og det var de få som jeg også kommenterte, bare for å sammenligne. vi jeg jo mye mer nyansert som så, men noe er veldig tydelig som kan være noe forskjell fra den ene til den andre. 

Hei!

Ok

Fint du skjønte at du er nok litt mer bokstavelig enn du tror:-)

Skrevet

Hei!

Jeg synes det er en plage at mennesker skal ta på meg når jeg er opptatt - og ellers også. Hvordan er det med barna? Eller liker ikke de klemmer noe særlig heller?

Skal noen gi meg en klem, så liker jeg at de gjør det - hardt - og så lar meg være i fred. 

Skrevet

Jeg synes det er en plage at mennesker skal ta på meg når jeg er opptatt - og ellers også. Hvordan er det med barna? Eller liker ikke de klemmer noe særlig heller?

Skal noen gi meg en klem, så liker jeg at de gjør det - hardt - og så lar meg være i fred. 

Hei!

Ååå så fint å lese, hard klem, også lar meg være i fred.

Det er akkurat sånn jeg føler det :-) Og det er fint at du skriver du også har det sånn:-)

Han som virkelig har asperger syndrom/HFA liker ikke klemming.

De som har mild versjon liker :-) dvs de som har minst tydelige vansker, jeg kaller det asperger-light, men det er litt slemt av meg, for de har høy autismeskår, men jeg vet jo heller ikke om de liker klemmer, jeg bare gjør sånn som min psykiater sier, og jeg klemmer dem hardt, for det liker jeg jo selv, skal det være en klem, får den være hard og fort over.

Jeg liker best lukten av barna, jeg trenger ikke være helt nær dem.

Skrevet

Hei!

Ååå så fint å lese, hard klem, også lar meg være i fred.

Det er akkurat sånn jeg føler det :-) Og det er fint at du skriver du også har det sånn:-)

Han som virkelig har asperger syndrom/HFA liker ikke klemming.

De som har mild versjon liker :-) dvs de som har minst tydelige vansker, jeg kaller det asperger-light, men det er litt slemt av meg, for de har høy autismeskår, men jeg vet jo heller ikke om de liker klemmer, jeg bare gjør sånn som min psykiater sier, og jeg klemmer dem hardt, for det liker jeg jo selv, skal det være en klem, får den være hard og fort over.

Jeg liker best lukten av barna, jeg trenger ikke være helt nær dem.

Jeg har mest sannsynlig en sønn som er autistisk og en datter som er typisk. Datteren vil helst ta på og klemme litt og stryke og veive og være nær og sparke med beina, mens sønnen stivner når jeg klemmer han. Så jeg klemmer fort og hardt. Når datteren var liten hadde jeg henne i bære-skjerf, for da slapp jeg å huske på og ta på henne og slikt. Så var det ikke ubehagelig for meg og hun fikk all nærheten hun trengte. Det tror jeg var lurt.

Skrevet

Jeg har mest sannsynlig en sønn som er autistisk og en datter som er typisk. Datteren vil helst ta på og klemme litt og stryke og veive og være nær og sparke med beina, mens sønnen stivner når jeg klemmer han. Så jeg klemmer fort og hardt. Når datteren var liten hadde jeg henne i bære-skjerf, for da slapp jeg å huske på og ta på henne og slikt. Så var det ikke ubehagelig for meg og hun fikk all nærheten hun trengte. Det tror jeg var lurt.

Hei!

Jeg brukle også bæresjal :-)

Men barna likte ikke, da de var baby, skrek og strittet i mot. (jeg var nok litt glad for jeg syns det ble tett:)

Jeg sover med dem, nå min datter stort sett:-) det er fint, vi ligger inntil om natten, hun lukter så godt.

Sovelukten øker med hvor varm hun er, jeg kryper inntil henne i passende porsjoner hver natt, og på morgenen når vi er trøtte kysser hun meg, eller jeg henne.

Men hun vil ofte jeg skal holde henne, men hun vil snu seg bort, når jeg vil snu meg bort holder hun meg. Da sier jeg " ååå.... jeg elsker deg" og når vi bytter sier hun det:-)

Det er fint.

Hun sier også "mamma jeg elsker deg men jeg må ligge denne veien", hun forklarer det jeg skjønner:-)

Jo mindre vi ser hverandre hvor lettere er det å kjenne følelsen av å elske.

Jeg er glad jeg fikk barn og ikke ble nonne, det er det fineste i livet å være mamma.

Skrevet (endret)

Poenget med denne tråden var hvordan mennesker med AS og ikke AS oppfatter, eller tror om det finnes noen som en kan kalle  typiske AS personer. Ut fra mine kontakter av både dyktige  fagpersoner , foreldre, og de som selv har AS, så finnes ikke den typiske aspergeren.

Dermed, så så blir det noe rart å prøve å fremstille en Karakter med AS slik, som Saga i broen, altså mye svært synlige trekk som alle kan se. Den gjennomsnitte voksne AS personen som har mye menneskelig erfaring, og omgås så mye andre mennesker, stemmer ikke etter mine erfaring, at en slik væremåte som Saga er med sitt usosiale vesen. Hun burde forstå for lengst med så mye sosial omgang hun har at andre er ikke som hun, og dermed ikke virke så usosialt klønete.

For meg fremstår hun en som heller ikke bryr seg hvordan hun er, og dermed lærer hun ikke noe særlig heller, noe som også kommer tydelig frem i serien. Ja det finnes noen slike også, men tror ikke at slike personer hadde jobbet så nær opp til andre mennesker hele tiden.  

Altså, alt dette tatt ut fra rollefiguren hun spiller. Det er viktig, at vi her snakker om en rolle, der muligens ei etterforsker skal spille ei med AS, hvis det som er tilfelle da ? 

Endret av FGT

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...