Gå til innhold

Sosialangst, hvilken medisinering?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvilken medisin, om noen, kan virke i mitt tilfelle?

Jeg ser på det jeg har som en form for sosial angst.  Det er ikke sånn at jeg sitter og skjelver av angst før sosiale hendelser, mer at det koster meg enormt mye konsentrasjon mens det pågår.  I etterkant er jeg så utslitt at jeg må legge meg på et rom med lite stimuli; mørkt, stille, kaldt.  Kroppen verker som besatt, jeg er så stiv og anspent at jeg ikke klarer å rette ut ryggen, for eksempel.  Hodepinen er intens og dundrende.  Jeg er svett, klam, ildrød i ansiktet - det ser ut som jeg har utført en svært krevende treningsøkt.

Jeg er deprimert, depresjonen har en helt klar årsak (barnløshet). Depresjonen er vond (gråter ofte om natta), men hemmer meg ikke i daglige aktiviteter.  Er overhodet ikke manisk.

Er overvektig, legger lett på meg, og ønsker så langt det er mulig medikamenter som ikke har vektøkning som stor bivirkning.

Har også søvnproblemer, både vanskelig for å sovne inn, våkner mange ganger i løpet av natta og våkner tidlig. 

Så finnes det et vidundermiddel for meg :-)?

Anonymous poster hash: a6b22...d80
Videoannonse
Annonse
motorPrøysen
Skrevet

Først: Har du forsøkt psykoterapi? Hvis ikke bør det forsøkes. 

Både depresjon og sosial angst kan bedres av antidepressiva (f.eks. Cipralex, Zoloft, Efexor). Virkning av medisiner er individuell, så det er vanskelig å forutsi hvordan disse medsinene kan påvirke vekt og søvn uten å forsøke dem. Det er ingen grunn til å anta at du vil gå opp i vekt. Snakk med legen din. 

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

SSRI vil virke både på depresjonen og den sosiale angsten.

Andre antidepressiva har ikke like god effekt på sosial angst.

motorPrøysen
Skrevet

Efexor er en SNRI, men er også indisert for sosial angst. Flere studier viser sammlignbar effekt med SSRI. 

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Efexor er en SNRI, men er også indisert for sosial angst. Flere studier viser sammlignbar effekt med SSRI. 

Ja, selvsagt. Det er påvirkningen på serotoninsystemet som er avgjørende for den sosiale angsten. Opp til 150 mg er Efexor et SSRI. Først på 225 mg slår NA-effekten inn.

Et utmerket AD som Wellbutrin har tilnærmet null effekt på sosial angst fordi det virker på NA og dopamin.

Skrevet

SSRI vil virke både på depresjonen og den sosiale angsten.

Syntes du er litt for glad i medisinering. Dette gjelder virkelig ikke for alle.

Cool Verbatim
Skrevet

Syntes du er litt for glad i medisinering. Dette gjelder virkelig ikke for alle.

Hør, hør!

Skal vi starte boikott av Nils Pils? Sivil ulydighet. Viva la resistance!

Skrevet

Hør, hør!

Du er i storform i kveld også? 

:P

Cool Verbatim
Skrevet

Du er i storform i kveld også? 

:P

Jeg har sett lyset. Jeg skal ikke gi meg før det er Nils som popper piller, tigger på NAV og får hatske trygdesnusk-mistenksomme blikk hvor han enn snur seg.

Skrevet

Jeg har sett lyset. Jeg skal ikke gi meg før det er Nils som popper piller, tigger på NAV og får hatske trygdesnusk-mistenksomme blikk hvor han enn snur seg.

Det er en stor og relativt uhensiktsmessig sak du har fått for deg nå.

Hvorfor er du så sint på NHD?

Skrevet

Synd at du velger å bli usaklig, det gjør at du mister troverdighet generelt sett.

Skrevet

Hør, hør!

Har han gjort deg noe galt? Er det ikke også litt bra at noen " orker" å hjelpe syke mennesker?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...