Gå til innhold

Eksponering ved ptsd- symptomer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er dette egentlig bra? Jeg er ganske deprimert, lite energi, best å isolere seg, gjemme seg unna mennesker. Har ikke dusjet på flere dager, er veldig glemsk og ukonsentrert.

Har som mål å komme meg ut en tur hver dag. Men jeg føler meg overvåket, selvlysende og treffer jeg mennesker, føler jeg meg i veien, at de er sinte på meg.

Igår, da jeg var ute, måtte jeg krysse en vei med stor trafikk. Dette var helt jævlig for å bruke et "pent" ord. Føler jeg bor på en egen planet, det er jeg og så er det grupperinger forskjellige steder hvor jeg ikke passer inn.

Er det bra å eksponere seg, gå ut blant folk når man er sånn? Etter hver tur ut, merker jeg at jeg blir verre. Men det er vel ikke bra å ligge under dyna hele dagen heller?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er forresten sånn når jeg skriver her inne også. Jeg prøver å øve meg på å bli sterkere, men merker at angsten blir bare verre. Litt ensomt kan man si...

Skrevet

Det er forresten sånn når jeg skriver her inne også. Jeg prøver å øve meg på å bli sterkere, men merker at angsten blir bare verre. Litt ensomt kan man si...

Hva mener din behandler du bør gjøre?

Det er neppe bra å ligge under dyna. Du bør holde en normal døgnrytme selv om du kanskje ikke skal eksponere deg noe særlig for stress akkurat nå. Men jeg synes du nå har skrevet om at du er dårlig i mange uker, men du sier ikke noe om behandlingstiltak eller kontakt med behandler.

Skrevet

Hei. Det har du nok rett i. Jeg har tilbud om innleggelse. Måtte bare dra et helt annet sted først pga forskjellige omstendigheter. Så prøver hardt å " overleve" på et vis akkurat nå.

Litt vanskelig å finne en ballansegang her. Blir jo ikke bedre av å sitte inne og tenke, men så blir jeg jo verre ute og blant mennesker også. Har så dårlig konsentrasjon at jeg virkelig må ta meg sammen for å greie og lese noe. Frustrert ja....

Skrevet (endret)

Håper ikke du utsetter innleggelse lenger enn nødvendig.

Når inntrykk gjør at du blir vesentlig verre, så bør du skjerme deg mot sterke inntrykk. Kanskje kan løsningen akkurat nå være at du sysselsetter deg selv innendørs og evt. kun går en liten tur ut, og da helst i et område med lite trafikk og lite folk.

Kanskje du kan bruke noen timer hver dag på å rydde og vaske i skap og skuffer? Det er konkret og får deg ut av senga, uten at det samtidig innebærer så mye inntrykk. Særlig kjøkkenskap er sannsynligvis en nøytral arena. Rydding i gamle papirer og bilder kan derimot noen ganger vekke mye følelser.

Endret av frosken
Skrevet

Nei, jeg skal hjem neste uke, så skal inn en tur da. Har ikke lyst, vet egentlig ikke om det kommer til å hjelpe meg, men blir jo bare værre fra dag til dag.

Er så glemsk også. Noen som vet hvilken dag det er idag? Hjernen min er en stor katastrofe, tror den er ødelagt.

Skrevet

Nei, jeg skal hjem neste uke, så skal inn en tur da. Har ikke lyst, vet egentlig ikke om det kommer til å hjelpe meg, men blir jo bare værre fra dag til dag.

Er så glemsk også. Noen som vet hvilken dag det er idag? Hjernen min er en stor katastrofe, tror den er ødelagt.

I dag er det onsdag. Håper du tar imot innleggelse, du kan ikke kjempe med dette alene. Da får du ro og hjelp.

Skrevet

I dag er det onsdag. Håper du tar imot innleggelse, du kan ikke kjempe med dette alene. Da får du ro og hjelp.

Ja, innser at dette går stort lengre. Kroppen går på høygir, samtidig er jeg veldig sliten. Får pakke i meg noen medisiner så jeg overlever så lenge.

Lurte litt på om det var tirsdag eller onsdag idag. Takk for opplysningen :-).

Skrevet

Jeg lurer bare av ren nysgjerrighet, hva gjør man når man er innlagt? Ligger man bare i senga hele dagen slik man gjør på et vanlig sykehus, foruten samtaler med behandlere, eller kan man gjøre ulike aktiviteter?

Skrevet

Jeg lurer bare av ren nysgjerrighet, hva gjør man når man er innlagt? Ligger man bare i senga hele dagen slik man gjør på et vanlig sykehus, foruten samtaler med behandlere, eller kan man gjøre ulike aktiviteter?

Det ble mye ligging i senga for min del, hørte mye på musikk. Men så hadde de turer innimellom og arbeidsrom man kunne gjøre aktiviteter på. Og så blir det jo sosialt med andre pasienter, tror det var det jeg likte best. Det er på en måte trygt, samtidig kan det bli ensomt fordi de forstod ikke hva jeg snakket om. Har bestemt meg for å aldri være innlagt mer, vet jeg klarer meg selv nå :)

Skrevet

Ja, innser at dette går stort lengre. Kroppen går på høygir, samtidig er jeg veldig sliten. Får pakke i meg noen medisiner så jeg overlever så lenge.

Lurte litt på om det var tirsdag eller onsdag idag. Takk for opplysningen :-).

Håper du får hjelpen du trenger, at du vil ta imot den :)

Skrevet

Ja, de samler alle pasientene i senger inne på et rom og har fellesbehandling ;-). Prøver man seg på å gå ut blir man jaget inn igjen ;-).

Det er en åpen plass jeg skal til. Utover å følge behandlingsopplegget jeg blir tilbydt, kan jeg komme og gå som jeg vil ;).

Skrevet

issomethingwrong, on 06 Nov 2013 - 12:14, said:

Dette kommer an på hva slags avdeling/sykehus man er innlagt på, og hvorfor man er innlagt.

Det legges så avgjort ikke opp til at pasientene skal tilbringe tiden i senga, tvert i mot foregår det en god del "haling opp av senga" på avdelinger hvor folk er relativt dårlige. Enkelte svært dårlige pasienter skjermes mest mulig mot inntrykk, mens andre forsøkes aktivisert for å komme ut av passivitet.

Akuttavdelinger foregår det ofte ikke noe særlig på, mens pasienter som er innlagt på f.eks. Modum har fullt program på dagtid og fri på kvelder og i helger. Anonymous poster hash: 1cf32...0a3

Skrevet

Dette høres veldig kjent ut. Trøsten er at det kan bli bra igjen :)

Og...hjernen din er neppe ødelagt, den er bare utsatt for mye "støy" som skaper forstyrrelse.

Mitt råd, og jeg har samme diagnose, er at du kommer deg ut i korte doser.

Du kan gjøre ganske mye for å beskytte hodet ditt mot inntrykk, så det ikke blir så mye "støy". Caps, hette, headset, solbriller - er alle små virkemidler som "skjermer" deg mot inntrykk utenfra. (Se for deg hvordan hestene får "skylapper" for øynene)

I tillegg kan du velge å legge turene dine til steder og tidspunkt der det er mindre folk.

Gå i butikken midt på dagen, når få andre er der.

Gå tur i skogen på steder der det er mindre folk, stopp opp og bruk øynene dine til å forsøke å fange naturen, lukter, sanser.

Bevegelse er viktig når man har PTSD. Koordinert bruk av bein og armer roer "angstsenteret" i hodet.

Men gå gjerne litt sakte. Sørg for at føttene dine trår godt ned før du tar neste skritt. Og bruk armene.

Tren på å kjenne etter hvilke bevegelser som føles gode.

Start i det små. Etterhvert som du behersker det du øver på, kan du ta større skritt.

Skrevet

Dette høres veldig kjent ut. Trøsten er at det kan bli bra igjen :)

Og...hjernen din er neppe ødelagt, den er bare utsatt for mye "støy" som skaper forstyrrelse.

Mitt råd, og jeg har samme diagnose, er at du kommer deg ut i korte doser.

Du kan gjøre ganske mye for å beskytte hodet ditt mot inntrykk, så det ikke blir så mye "støy". Caps, hette, headset, solbriller - er alle små virkemidler som "skjermer" deg mot inntrykk utenfra. (Se for deg hvordan hestene får "skylapper" for øynene)

I tillegg kan du velge å legge turene dine til steder og tidspunkt der det er mindre folk.

Gå i butikken midt på dagen, når få andre er der.

Gå tur i skogen på steder der det er mindre folk, stopp opp og bruk øynene dine til å forsøke å fange naturen, lukter, sanser.

Bevegelse er viktig når man har PTSD. Koordinert bruk av bein og armer roer "angstsenteret" i hodet.

Men gå gjerne litt sakte. Sørg for at føttene dine trår godt ned før du tar neste skritt. Og bruk armene.

Tren på å kjenne etter hvilke bevegelser som føles gode.

Start i det små. Etterhvert som du behersker det du øver på, kan du ta større skritt.

Hei. Takk for mange gode råd og støtte. Skal bruke dem, må bare bli litt friskere først. Var ute i hagen i 10 minutter idag og dette var nok kjenner jeg. Hjernen min fungerer ikke hvis jeg gjør for mye. Har tydelige alzheimersymptomer. Vet jeg har vært sånn før, men ikke hvor ille det var. Skal slutte å sutre meg her inne nå. Må prøve og bruke energien jeg har til å skrive litt. Håper det går bra med deg. Min ptsd har vart så lenge at den ble endret til varig persolighetsendring etter traumer. Det vil vel si at det blir hengende med meg en stund. Noe jeg må lære å leve med, ikke så lett akkurat.

Skrevet

Håper du får hjelpen du trenger, at du vil ta imot den :)

Ja, jeg skal gjøre det. Har trynet så mange ganger at jeg har lært ;).

Skrevet

Ja, jeg skal gjøre det. Har trynet så mange ganger at jeg har lært ;).

Det er bra :) Masse lykke til! Tenker på deg ;)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...