Gå til innhold

Hvem bestemmer om jeg skal bli lagt inn på dps eller ikke?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvem er det som bestemmer det? Mamma sier at hun kan bestemme det. Eller er det psykiateren som bestemmer det?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kommer an på hvor gammel du er. Det skal en del til for å bli tvangsinnlagt.

Skrevet

Moren din kan ikke bestemme det, men informasjon fra henne om dine symptomer kan medføre at legen din legger deg inn.

Skrevet

Moren din kan ikke bestemme det, men informasjon fra henne om dine symptomer kan medføre at legen din legger deg inn.

Mamma skal ikke være med til psykiateren den 14, bare personalet mitt og jeg har ikke fortalt så mye om de tankene jeg avogtil får til personalet, men bare litt. Da kan jeg vel ikke bli lagt inn?

Skrevet

Mamma skal ikke være med til psykiateren den 14, bare personalet mitt og jeg har ikke fortalt så mye om de tankene jeg avogtil får til personalet, men bare litt. Da kan jeg vel ikke bli lagt inn?

Det kommer an på hvor syk du er.

Skrevet (endret)

Jeg følte meg ikke serlig syk i hodet da jeg ble innlagt i august, og jeg føler meg ikke syk nå heller. Jeg har det bare sån at jeg leter etter lidelser jeg kan få, og jeg får sånne tanker om at jeg må få psykose og sånt. Men jeg spillte ikke syk. Men psykiateren såg på meg som svært psykotisk.

Endret av pinnedyr
Skrevet

Jeg følte meg ikke serlig syk i hodet da jeg ble innlagt i august, og jeg føler meg ikke syk nå heller. Jeg har det bare sån at jeg leter etter lidelser jeg kan få, og jeg får sånne tanker om at jeg må få psykose og sånt. Men jeg spillte ikke syk. Men psykiateren såg på meg som svært psykotisk.

Jeg anser det mest sannsynlig at din psykiater er i stand til å vurdere din psykiske helse.

Skrevet

Jeg snakket med mamma nettop og hun sa det var hun som hadde satt krav til psykiateren om å legge meg inn.

Skrevet

Din mor kan gjerne "kreve" men det er uansett ikke hun som tar denne avgjørelsen.

Men tilbakemeldinger fra folk rundt en pasient (familie, venner, kjæreste osv) er viktig for at legen/psykiateren skal gjøre en riktig vurdering.

Men han/hun kan ikke legge inn en pasient uten å selv vurdere denne først.

Jeg har flere ganger prøvd å få mitt "barn" innlagt - og ut fra min beskrivelse på tlf, blir h*n vurdert psykotisk av legen.

Men ved hjemmebesøk eller konsultasjon blir h*n ikke alltid vurdert som det og altså ikke innlagt hver gang.

H*n har også vært innlagt på akuttpost og blitt utskrevet (uten å være frisk) og gå rett i mani døgnet rundt hjemme. Selv føler h*n seg ikke syk, så tror jeg ikke alltid det er så lett å vurdere seg selv...

Jeg skjønner at du ikke har lyst å bli innlagt, men har du ikke MER lyst å bli frisk, kanskje få et godt og mer normalt liv?? Jeg syns du skal prøve å vri tankene dine mot at de som er rundt deg ønsker det beste for deg og vil deg vel.

Så når de som kjenner deg best mener du bør innlegges en stund, selv om du altså ikke føler deg syk, så syns jeg du skal tenke at de ser deg fra en annen side enn du gjør og kanskje innrømme at de kan ha rett. Klem til deg :)

Anonymous poster hash: 4dcaf...6cb

Skrevet (endret)

Hvis du er gammel nok, så er det du som bestemmer det. Du må jo da se at dette er til ditt eget beste.

Endret av FGT
Skrevet

Jeg snakket med mamma nettop og hun sa det var hun som hadde satt krav til psykiateren om å legge meg inn.

Ofte vil jo de pårørende være dem som tydeligst ser hvor syk en person er.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...