Gå til innhold

Forskjellen på sosial fobi og unnvikende pf

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg lurer på hva hovedforskjellene mellom disse lidelsene er.

Jeg har blitt behandlet for sosial fobi med mye eksponering men ingen ting har hjulpet meg. Angstkurven synker ikke som psykologen min fortalte meg at den kom til å gjøre etter mye trening.

Den gjennomgripende følelsen er at jeg er mindre verdt enn andre mennesker. At det jeg sier alltid er dumt eller feil. At jeg er et annerledes menneske rett og slett og synes nærmes synd på mennesker som må være sosial med meg.

Så hvorfor har ikke psykologen min utredet meg for dette?, burde han ikke se tegnene til denne forstyrrelsen (jeg har sluttet til han nå).

Skal de med sosial fobi ha annen behandling enn unnvikende pf?.

Anonymous poster hash: 5f777...cae
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Foreslo du for behandleren din å utrede deg for uvpf?

Jeg hadde begge diagnosene (samtidig).

Skrevet

Foreslo du for behandleren din å utrede deg for uvpf?

Jeg hadde begge diagnosene (samtidig).

Nei jeg gjorde ikke det. Men har tenkt å gjøre det med den nye. Men jeg skulle ønske at den gamle psykologen min hadde utredet meg for begge deler, Jeg tenker at sosial fobi krever litt enklere type behandling enn en pf, en pf er jo mer invalidiserende. Og en med sosial fobi har vel ikke mindreverdighetskomplekser  i så stor grad.

Anonymous poster hash: 5f777...cae

Skrevet

Ja, jeg tenker også at unnvirkende pf er mer komplisert enn sosial fobi.

Skrevet

Har selv fått unvikende pf diagnose(har fått en til) og har og forståelsen for at det er mer komplisert/alvorlig enn sosial fobi.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Det høres ut som om du kan ha unnvikende og. Det er en mer gjennomgripende lidelse. Behandlingen krever mer eksponering.

Skrevet

Har selv fått unvikende pf diagnose(har fått en til) og har og forståelsen for at det er mer komplisert/alvorlig enn sosial fobi.

Jeg har alltid trodd at de to pf hadde mange like trekk. Selv har jeg blitt diagnotisert med uvpf og har aldri sett på det som en alvorlig diagnose. Men den har nok hemmet meg en del gjennom livet. I dag tror jeg ikke jeg oppfyller kriteriene for den.

Skrevet

Det høres ut som om du kan ha unnvikende og. Det er en mer gjennomgripende lidelse. Behandlingen krever mer eksponering.

Det er eneste forskjellen på behandlingen av de to...?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...