Gå til innhold

Autisme er mye og ikke ubetydelig

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Spesielt, til FGT og mange andre som ser på autisme som bare litt "pynt" på fasaden og noe som ikke griper dypt og er tydelig for andre.

Vi med autisme kan bli likt, men vi likes best om andre vet hva det er med oss.

Dokumentar om Temple Grandim eller andre gir et mer rett bilde av hva autisme er, hvor dypt det griper og hvordan vi med autisme forstår og opplever verden.

Det er sannheten, autisme er ikke noe som ikke er tydelig for omgivelsene, det kan være ukjent og de kan lure, "hva er galt?", men ingen blir overrasket når man sier "jeg har autisme". Derfor er det skammelig med alle som hevder noe annet.

http://www.youtube.com/watch?v=cpkN0JdXRpM

Jeg kan som Temple Grandim, skrive at jeg fra jeg var født, var født annerledes, mine vansker var tydelige og kunnskapen om høytfungerende autisme liten, nå tar jeg til motmæle mot de som mener asperger/høytfungerende autisme ikke merkes av andre. Da har de ikke autisme, kort og godt!

Vi kan leve gode liv, men tøffe liv, og like tøffe liv er det for de som lever med oss.

Skrevet

Hei!

Spesielt, til FGT og mange andre som ser på autisme som bare litt "pynt" på fasaden og noe som ikke griper dypt og er tydelig for andre.

Det finnes forskjellge grader av autisme, og asperger er vel en "lettere" variant? Mulig du ligger mer opp mot høytfungerende autisme?

Skrevet

Det finnes forskjellge grader av autisme, og asperger er vel en "lettere" variant? Mulig du ligger mer opp mot høytfungerende autisme?

Hei!

Mulig det, det vet jeg ikke selv en gang :-)

Men siden Temple Grandim og Donna Williams har asperger så er jeg ganske innenfor.

Og i følge psykiatere:-)

Men nå har "mine" psykiatere ikke satt diagnosen på flere andre, som har måtte gå andre steder for å få den. Om det er rett eller feil, vet jeg heller ikke.

Men jeg tror autsiem griper dypt, men det er mere pga min egen erfaring.

Jeg er mer som Temple Grandim og Donna Williams. Det forstår jeg etter å ha sett dokumentarene:-)

Fint noen anbefalte meg det, kjente tilhørighet og ble glad, enda mer i meg selv:-)

Skrevet

Hei!

Mulig det, det vet jeg ikke selv en gang :-)

Men siden Temple Grandim og Donna Williams har asperger så er jeg ganske innenfor.

Og i følge psykiatere:-)

Men nå har "mine" psykiatere ikke satt diagnosen på flere andre, som har måtte gå andre steder for å få den. Om det er rett eller feil, vet jeg heller ikke.

Men jeg tror autsiem griper dypt, men det er mere pga min egen erfaring.

Jeg er mer som Temple Grandim og Donna Williams. Det forstår jeg etter å ha sett dokumentarene:-)

Fint noen anbefalte meg det, kjente tilhørighet og ble glad, enda mer i meg selv:-)

Jojo, men nå er heller ikke alle med asperger like hardt "angrepet", og har ikke de samme vanskene.

Skrevet

Jojo, men nå er heller ikke alle med asperger like hardt "angrepet", og har ikke de samme vanskene.

Hei!

Og Jop :-)

Da trenger de vel ikke diagnosen:-)

Skrevet

Hei!

Og Jop :-)

Da trenger de vel ikke diagnosen:-)

Det at man ikke har de samme vanskene betyr jo ikke har man ikke har vansker da;)

Skrevet

Det at man ikke har de samme vanskene betyr jo ikke har man ikke har vansker da;)

Hei!

Maaange eks FGT, mener asperger i seg selv gir ingen vansker.

Han er ikke alene, med han har vi Gro Dahle m.fl kjendiser..., på refrenget "asperger er bare en styrke/gave/annerledeshet", det er litt ulike ord de bruker.

FGT har dystymi og noe annet, det er problemet hans, ikke asperger syndrom.

Gro Dahle var bipolar m.m. så fikk hun asperger og vips og vups, fantes ikke et problem.

For i følge dem er ikke asperger noe problem, ingen svikt/funksjonsnedsettelse el.l. 

Når jeg gjentar refrenget "jeg vil ikke ha asperger syndrom, men har jeg det er det greit å vite det", så er det fordi asperger syndrom, medfører vansker, og for alle (nå forholder jeg meg til symtpomer og ikke til FGT eller Gro Dahle) så er bokstavelig oppfattelse, mangel på empati, maglende theory og mind  osv osv...vanlig og gir sine utfordringer. Når som i mitt tilfelle venner, familie og medstudenter vet om det, blir man bare sett på som søt/morsom/ spesiell el.l. :-) eller som et forfriskende innslag med sin ærlighet.

Man burde heller stille spørsmål ved de aspergere som ikke har et problem som følge av sin asperger.

De begynner å bli mange og de trenger ikke diagnosen asperger, da holder det med dystymi, eller bipolar eller hva de nå har for psykisk lidelse i tillegg mener jeg.

Jeg mener asperger har gode sider ved seg, men vanskene blir til utfordringer, og det kan ikke en gang gode evner, positive sider eller vinklinger, viske ut.

:-)

Skrevet

Hei!

Maaange eks FGT, mener asperger i seg selv gir ingen vansker.

Han er ikke alene, med han har vi Gro Dahle m.fl kjendiser..., på refrenget "asperger er bare en styrke/gave/annerledeshet", det er litt ulike ord de bruker.

FGT har dystymi og noe annet, det er problemet hans, ikke asperger syndrom.

Gro Dahle var bipolar m.m. så fikk hun asperger og vips og vups, fantes ikke et problem.

For i følge dem er ikke asperger noe problem, ingen svikt/funksjonsnedsettelse el.l. 

Når jeg gjentar refrenget "jeg vil ikke ha asperger syndrom, men har jeg det er det greit å vite det", så er det fordi asperger syndrom, medfører vansker, og for alle (nå forholder jeg meg til symtpomer og ikke til FGT eller Gro Dahle) så er bokstavelig oppfattelse, mangel på empati, maglende theory og mind  osv osv...vanlig og gir sine utfordringer. Når som i mitt tilfelle venner, familie og medstudenter vet om det, blir man bare sett på som søt/morsom/ spesiell el.l. :-) eller som et forfriskende innslag med sin ærlighet.

Man burde heller stille spørsmål ved de aspergere som ikke har et problem som følge av sin asperger.

Der er jeg enig, hva er poenget med diagnosen da...

Skrevet (endret)

Nei , mange, spesielt voksne trenger ikke diagnosen, der er jeg enig i det Madelenemie sier. De har klart seg godt uten . Og det jo også spekulert i om AS kan regnes for autismespektforstyrrelser, men der vil for min del ikke uttale meg om. Men så sier slabbedask noe som er interessant, og det er at vanskene varierer. Og jeg vil også tilføye at AS har forskjellige uttrykksformer, men de har AS allikevel. 

høyt fungerende autisme må ikke forveksles med AS, det blir også feil. 

systemet en vokser opp i dag, og da tenker spesielt barn med AS, gjør at det blir vanligere å innrette seg de krav som stilles, hvis en skal være såkalt der de andre er.

Jeg har ikke bedt om noen diagnose, og jeg må snakke ut fra mine erfaringer og vansker, slik Madelienemie også må gjøre. Jeg mener ikke at AS er noe en pynter seg med, men jeg trekker frem sider der en AS person kan fungere bra.

Men jeg har hatt det vanskelig med å fungere i forhold, da på det følelsemessige, en følelse av samstemt het, det som skal til for å bygge opp noe i sammen. Dette er ikke en enkel vanske, hvis noen tror det. Men som selvstendig person, har jeg pr, dag ikke noen vansker som skulle hindre meg å ha det bra, Bortsett fra dystymien som kan være vanskelig å plassere.   

Jenter , eller tenåringer er det enda vanskeligere å oppdage AS på, men hvis de ikke blir utsatt for press, så  virker det for meg og hvis at det mest føler seg annerledes en sine jevnaldere, holder mest på med sine ting. nå snakker ikke jeg det hele tatt om tilleggs vansker eller diagnoser, altså. 

Jeg tror personligheten til jenter spiller en nokså avgjørende rolle her også, slik som gutter. Personlighet spiller inn på hvordan en takler ting i hverdagen, og dermed får mer eller mindre vansker. 

Hvis en psykiater har bare hatt kontakt med noen ganske få, hvordan kan denne psykiateren, vite hvordan andre kan ha det å virke ? Et setning som går igjen på AS mennesker , og som jeg syns er svært treffende, er: har du sett en AS person, så har du bare sett en.

Endret av FGT
Skrevet

Der er jeg enig, hva er poenget med diagnosen da...

Hei!

Det var jammen hyggelig at vi "traff" hverandre :-)

Skrevet

Asperger har tydeligvis det jeg ville kalle en empatiforstyrrelser, men det trenger ikke å utgjøre noe problem for alle, Mye beror på livserfaring, om en lever et forhold, og hvor godt en tilpasser seg, eller takler dette i hverdagen. 

Skrevet

Asperger har tydeligvis det jeg ville kalle en empatiforstyrrelser,

Det dreier seg om veldig mye mer enn bare det da.

Skrevet

Hei!

Det var jammen hyggelig at vi "traff" hverandre :-)

Så trivelig  :)

Skrevet

Asperger har tydeligvis det jeg ville kalle en empatiforstyrrelser, men det trenger ikke å utgjøre noe vesentlig problem for alle, Mye beror på livserfaring, om en lever et forhold, og hvor godt en tilpasser seg, eller takler dette i hverdagen. 

Skrevet

Så trivelig  :)

Hei!

:) håper vi fortsetter i samme trivelige retning.

Uenighet er viktig, men ikke uenighet for uenighetens skyld:-)

Skrevet

I hvilken alder merker man på et barn at det har autisme/asberger? 

Anonymous poster hash: 2495d...9ce
Skrevet

Asperger har tydeligvis det jeg ville kalle en empatiforstyrrelser, men det trenger ikke å utgjøre noe problem for alle, Mye beror på livserfaring, om en lever et forhold, og hvor godt en tilpasser seg, eller takler dette i hverdagen. 

Hei!

Det må du forstå, selv om den det gjelder ikke opplever det som ett problem, ER det et problem for andre.

Jeg er både ulik asperger :-) og lik meg selv, når jeg skriver at "min mangel på empati, vil alltid påvirke andre".

Jo mer de vet hva dette skyldes jo mindre sårer det, og blir det til uro for andre, men selvsagt er min empatimangel noe som fører til ubehag for andre, tidvis.

Når de vet at,  "jeg trenger bare å forstå jeg før jeg viser medfølelse" så går det lettere, men det er lett å glemme, i hverdagen og livet. 

Derfor er ikke empatimangel å kimse av, det griper dypt og involverer andre på et følelsesmessig dypt plan.

Jeg kan trekke denne konklusjon av egen erfaring, med et menneske som betyr mye for meg, men som  jeg stadig sårer, og ikke kan hevde at jeg ikke sårer. Selv om jeg vet og han vet, og jeg ikke vil såre, så sårer jeg. Den eneste trøst som er, er en forklaring, den er kanskje som et plaster på et sår, som stadig kommer.

Skrevet

I hvilken alder merker man på et barn at det har autisme/asberger? 

Anonymous poster hash: 2495d...9ce

Hei!

Det var et vanskelig spørsmål:-)

Det kommer jo an på mye :-)

Jeg vil mene, tidlig, i barnehagen, der det sosiale blir komplisert.

For jenter noe senere, men jeg tror "våkne voksne" vil kunne se en jente som står og ser og ikke er med.

Min sønn ble oppdaget i barnehagen, han kom alltid med sitt sjakkbrett :lol:

Min datter satt på trappen på barneskolen , men hun var så søt og stille og smilte så pent at ingen så henne.:-(

Så fikk hun fordi jeg lurte og søkte hjelp, asperger diagnose, men da søkte vi og ikke andre om hjelp.

Jentene mine var aldri noe problem, de var tvert i mot kjempesøte sa de voksne, og musestille, og høflige og blide og gjorde alle lekser helt nøyaktig :-) og mer skal ikke til :-)

Skrevet

Hei!

Det må du forstå, selv om den det gjelder ikke opplever det som ett problem, ER det et problem for andre.

Jeg er både ulik asperger :-) og lik meg selv, når jeg skriver at "min mangel på empati, vil alltid påvirke andre".

Jo mer de vet hva dette skyldes jo mindre sårer det, og blir det til uro for andre, men selvsagt er min empatimangel noe som fører til ubehag for andre, tidvis.

Når de vet at,  "jeg trenger bare å forstå jeg før jeg viser medfølelse" så går det lettere, men det er lett å glemme, i hverdagen og livet. 

Derfor er ikke empatimangel å kimse av, det griper dypt og involverer andre på et følelsesmessig dypt plan.

Jeg kan trekke denne konklusjon av egen erfaring, med et menneske som betyr mye for meg, men som  jeg stadig sårer, og ikke kan hevde at jeg ikke sårer. Selv om jeg vet og han vet, og jeg ikke vil såre, så sårer jeg. Den eneste trøst som er, er en forklaring, den er kanskje som et plaster på et sår, som stadig kommer.

Ja nettopp. en sårer den  som betyr mest i livet, men ønsker ikke å gjøre det. 

Skrevet

Ja nettopp. en sårer den  som betyr mest i livet, men ønsker ikke å gjøre det. 

Hei!

:-) Ja

Det er dumt og derfor er asperger syndrom også en vanske.

Det kan ikke bagatelliseres.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...