Gå til innhold

Venn med alkoholproblemer

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en venn som er velfungerende i dagliglivet, men han har et alkoholproblem.  Det er lenge siden jeg ble bekymret og lei, men for en god stund siden maktet jeg bare ikke mer. Det var etter mange episoder der han har ødelagt for meg, seg selv eller andre, veltet ting i fylla. Dessuten er ble jeg lei av å være "barnevakt" for han hver gang han ble så dritings at han ikke klarte seg selv. Han er aldri voldelig eller slem på den måten, men en mester til å manipulere med seg venner til en fest, få dem til å drikke når de egentlig ikke har lyst eller sjenker dem så de drikker enda mer enn de hadde tenkt. Og alt blir pakket inn i kos og hygge, og ofte så er det jo også mye hyggelig i sammenkomstene. Dette gjør det ekstra vanskelig å sette ned foten og si nei. 

Men for en god stund siden gjorde jeg altså det. Jeg sa han godt kunne være hos meg, men da ble det NULL alkohol. Da sier han enten først ok, før litt senere å liksom tilfeldigvis stikke innom polet bare for å kjøre til "et par glass" som han pakker det inn med. Eller så drar han hjem eller til andre venner når han skjønner at han faktisk ikke får lov til å ta et eneste glass vin her. Alkohol kommer altså i første rekke, hvem det er han drikke med er underordnet. Etter han muligens har tatt hintet lenge og ikke spurt om å komme på besøk, begynner det på igjen som ingenting har hendt. Lage en plan om at vi kan ta en helg med god mat, filmer og "litt vin". Det finnes ikke noe som heter "litt vin" når han begynner å drikke. Han kan ikke stoppe før han er så dritings at han sovner. Og i tillegg må jeg stå opp til en som sover ut rusen til laaaangt på dag, for så å ligge på sofaen og spise junk food i timesvis. Det var kult da jeg var 20, men ikke i dag tolv år senere. 

Jeg prøver altså å sette grenser og si at det ikke blir alkohol hos meg. Likevel prøver han seg igjen og igjen. Jeg må stålsette meg 150% når det blir sånn, for han er så manipulerende og har hundrevis av ganger fått meg med på det selv om jeg egentlig ikke ville. Det er så vanskelig å si: Du har alkoholproblemer og derfor får du ikke lov til å drikke hos meg. Men jeg har som sagt prøvd å sette grenser likevel. Det er jo en veldig hyggelig fyr på mange andre måter, men å bli dratt med på fylla hans orker jeg altså ikke mer. Hva i alle dager skal jeg gjøre?

Anonymous poster hash: 2d0c9...b71
MissAftereight
Skrevet

Det høres ut som kompisen din ikke vil erkjenne at han har et alkoholproblem og da er det faktisk veldig fint for han om venne begynner å reagere og si fra slik at han blir bevisst sitt problem. Jo flere ganger han får høre at han har et problem jo mer vil han ta det til seg. Dessverre har mange som sliter med alkoholproblemer en tendens til å velge alkoholen foran vennene og det kan gjøre at de til slutt blir helt alene fordi andre ikke takler å være sammen med dem mer og da har man en evig runddans hvorpå de drikker enda mer. Uansett kan ikke du la en kompis ødelegge ditt liv med å dra deg med ned i hans elendighet. Jeg foreslår at du forteller han akkurat hvordan du føler det og at du må bryte kontakt med han om han ikke respekter dine ønsker i ditt hjem. Du vil vel ikke ha venner som ikke respekterer deg?

Skrevet

Vi har prøvd å si fra, men han sa at han ikke kunne ha problemer siden han klarer å jobbe 120%.

Skal jeg bare kutte ut en som er en god venn på mange andre måter og som er en så stor del av livet mitt på alle andre måter? 

Han finner alltid en venn som vil ta en fest, og på den måten kan han reise rundt og ikke belaste den samme vennen(e) hver gang. 

Hvis jeg forteller hvordan JEG føler det, så legger han skylden over på meg. At det er jeg som har problemer med å forholde meg til alkohol pga noen følelsemessige problemer jeg har. Noen jeg forøvrig IKKE har. 

Anonymous poster hash: 2d0c9...b71

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...