Gå til innhold

Depresjon

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har to ganger det siste året vært gjennom to mørke perioder. Jeg har vært deprimert hele livet, men ikke så ille som de to siste gangene. Det jeg egentlig lurer på er følgende: jeg merker at jeg blir meget oppstemt av å lage mat. Ikke så mye at jeg kommer ut av depresjonen, det hadde jo vært fantastisk, mem jeg merker at det har en positiv effekt for meg. Når jeg er heøt nede i det mørkeste orker jeg ikke engang å tenke matlaging, mem når jeg har et lyspunkt er ofte ljøkkenet det første stedet jeg går. Jeg har lemge tenkt at kanskje friske ingredienser, krydder og urter er har en påvirkning på meg. Jeg merker det spesielt nåt jeg lager mat der jeg begynner med å surre visse ingredienser i panna. Det er som om det popper endorfiner i stekepanna. Tror du det er slik at det er maten i seg selv som kan ha en påvirkning eller tror du det rett og slett handler om at jeg er i aktivitet med noe jeg liker godt å gjøre.... ?

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Jeg er sikker på at det skyldes aktiviteten og ikke ingredienser i maten.

Skrevet

Så fint at du blir glad av å lage mat! Prøv å finn andre aktiviteter som gir deg glede. Jeg for min del har funnet ut at det å bruke hendene har en veldig positiv effekt på meg. Jeg lurer på om det er så enkelt som at når vi er i bevegelse må hjernen bruke endel av kapasiteten på å koordinere bevelgelser og at vi må konsentrere oss om oppgaven, og dermed bruker hjernen mindre energi på å grunne på problemer.

Skrevet

Takk for svar fra begge. Hadde en mistanke om det bare handlet om aktiviteten ja.

Men, jeg lurer: dersom forklaringen til at jeg føler meg bedre ved aktivitet er nettop at jeg koordinerer bevegelser og konsentrere seg om oppgaver   betyr det samtidig at dette ikke har noen annen fysisk påvirkning på hjernen? Jeg får ikke plutselig en dose serotoniner lissom? Det hadde vel vært for enkelt hehe.

Jeg tenker det helt åpenbart er en kombinasjon av at jeg aktiviserer meg og at aktiviteten er noe jeg virkelig liker.

Får ikke helt samme effekt når jeg feks skal stryke klær i stedet. Her om dagen støk jeg  klær i i hele fire (!) timer for å ha noe å gjøre annet enn å stirre i veggen), men det hjalp ikke stort selv om jeg altså var i aktivitet. Det er noe helt eget med matlagingen, da får jeg en lykkefølelse i tillegg.

Konklusjonen blir vel å gjøre som du, Gondor, skriver, konsentrere meg om flere aktiviteter jeg faktisk liker. Skulle bare ønske det var så enkelt som å gjøre om hobbyen min til jobb.... si jeg feks ble kokk,  men så ville jeg jo falle inn i en jobbrutine og mistenker at det ikke ville hjelpe stort på depresjonen i lengden. Skulle ønske det var så enkelt...

Skrevet

Jeg strøk èn skjorte i går og da gav jeg meg. Jeg gjorde noen pusteøvelser for å unngå å slenge strykjernet i veggen av irritasjon. Så jeg er enig med deg. Det er ikke alle aktiviteter som gir ønsket antidepp effekt. Rydding derimot liker jeg. Kaste, kaste, kaste alt tullet jeg har tatt vare på opp gjennom livet.

Bortsett fra å lage mat; hva kunne du tenke deg og gjøre? Kanskje du skal ha din egen lille brainstorm? Lage hjernekart og oppdage nye sider ved deg selv?

Skrevet

jeg tror det har å gjøre med maten du skulle spise, hjernen forberedte seg, og skilte ut dopamin, mat har en ganske "høy" dopaminutskillingsfunksjon, dette har å gjøre med belønningssenteret til hjernen, når man skille ut dette stoffer føler man velbehag.

Anonymous poster hash: 90a65...7b3
Skrevet

Ja Gondor, skjortestryking er vel uansett for spesielt interesserte haha. Jada, har flere interesser er forholdsvis kreativ, både innenfor skriving, musikk og matlaging, men jeg har en "normal" jobb og er noen ganger så utslitt at jeg ikke har overskudd til å verken skrive så mye som jeg vil, Utslitt av jobb og meg selv hehe. Heller ikke har jeg mulighet til å  spille musikk så mye som jeg vil, av den enkle grunna t jeg ikke har råd til instrumentene eller plass å øve på ( hjemme går ikke på grunn av naboer).  Lage mat må jeg jo hver dag, men jeg har ikke råd til å drive matlagingen på det nivået jeg gjerne vil.

Hadde jeg levd i en fantasiverden, som jeg forsåvidt ofte gjør hehe mentalt sett, jeg mener hadde jeg virkelig levd i den, hadde jeg kunne jobbe med og tjene penger av skriving av filmmanus og teatermanus, jeg hadde i "pausene" spilt et av mine tre yndlingsinstrument og hadde tatt et par privat kokkekurs med Jamie Oliver og Gordon Ramsey haha.  Satse på å blir mangemillioner  i lotto selvfølgelig ikke noen realitet men hadde jo hjulpet en del.

Skrevet

Jeg forstår ikke hvorfor jeg får opp to forskjellige brukernavn.... men det er en annen sak. Jeg er både Guerrito og "siermye"

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...