Gå til innhold

NHD. Abilify og dårlig syn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

NHD, jeg er virkelig i beit for et råd. Psykiatri & syn:

23.9 økte jeg medikasjonen til: 20 mg Abilify, 15 Zyprexa i tillegg til fast dose på 200 Lamictal.

Dette har gått greit.

Jeg har nylig fått nye briller, men opplever å ha problemer med å se skarpt (det engelske ordet "blurred" synes dekkende). Jeg har måttet kontakte optikeren igjen for å sjekke om det er skjedd en eller annen feil med bestillingen siden jeg ser så uskarpt.

De sjekket at styrken på brillene korresponderer med brilleseddelen, så det skulle være greit.

En venn/pårørende som jeg kan diskutere slike ting med oppfordret meg til å sjekke datoene for oppstart på nye doser og dato for nye briller. Dette var en vri jeg aldri hadde kommet i tanke om.

Det viste seg at jeg hadde synstesten i midten av september, så økte jeg dosene 23. september og fikk de nye brillene i begynnelsen av oktober. Vel, dette ble kanskje veldig detaljert, men mitt poeng er at økningen av AP er sammenfallende med synsproblemene.

Så leser jeg i Felleskatalogen (som jeg normalt skåner meg selv fra) at Abilify kan gi sløret syn. Og, sløret er ordet! Det er virkelig dekkende. Jeg klarer ikke å fokusere helt.

Hva tenker du om denne mulige sammenhengen?

Jeg har bestillt ny synstest nå. Bør jeg kutte ut Abilify nå før testen slik at jeg stiller "fastende" hva angår Abilify?

For øvrig står det Felleskatalogen: "Det er ikke påvist at høyere doser enn en døgndose på 10 mg kan gi bedre effekt, men enkelte pasienter kan ha nytte av høyere doser."

Jeg er redd jeg tar unødvendig mye Abilify. Kan denne kuttes ned til det halve eller må den seponeres langsommere?

Jeg håper at du har anledning til å svare meg, det haster litt skjønner du :o)

Skrevet

Jeg har og litt sløret syn på abilify føler jeg. Jeg har litt effekt på 10 mg, men MYE BEDRE effekt på 15 mg.

Skrevet

Det fins faktisk en kasusrapport som ligner din beskrivelse: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21830909

Ikke dermed sagt at dette ha med Abilify å gjøre. Hvis det ikke er gjort bør du forresten få optiker til å måle trykket i øyet neste gang du skal dit.

Hvis det slørete synet ikke forsvinner av seg selv må du ta det opp med den som skriver ut Abilify til deg.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...