Gå til innhold

Cipralex - våkner tidlig

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det en kjent oppstartbivirkning av man våkner tidlig med cipralex?

Får for lite søvn. Mye angst og uro i kroppen.

Anonymous poster hash: e4759...6ba
Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Tidlig oppvåkning er en kjent bivirkning av sykdommen depresjon.

Skrevet

Gjelder ikke det diverse angstlidelser også?

Da angsten min var på det verste, var det som om hele søvnsyklusen min var forskjøvet oppover opptil flere nivåer. Det vil si, jeg våknet klokken 3, klokken 5, klokken 6.30 og etter det fikk jeg ikke sove igjen. Resten av tiden (etter klokken 3) sov jeg ganske lett. 

Etter 14 dager med Zoloft sov jeg merkbart bedre, og med Remeron har jeg sovet som et barn.

Men deprimert har jeg (angivelig) aldri vært.

Skrevet

Jeg skjønner ikke hvorfor jeg våkner tidlig etter at jeg begynte med cipralex. Er det noe medisinsk jeg kan gjøre for å sove bedre?

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Jeg skjønner ikke hvorfor jeg våkner tidlig etter at jeg begynte med cipralex. Er det noe medisinsk jeg kan gjøre for å sove bedre?

Du kan endre inntakstidspunkt.

Evt kan du legge til Remeron 15 mg om kvelden.

Skrevet

Er det en kjent oppstartbivirkning av man våkner tidlig med cipralex?

Får for lite søvn. Mye angst og uro i kroppen.

Har du gått på det lenge? Jeg får litt tilrotet søvn de første 1-2 ukene på Cipralex, men så forsvinner det helt.

Skrevet

Har du gått på det lenge? Jeg får litt tilrotet søvn de første 1-2 ukene på Cipralex, men så forsvinner det helt.

En kort uke. Skal utsette å ta en ny tablett til i morgen tidlig, for å se om jeg sover bedre i natt.

Tar du den kun periodevis? Jeg kunne tenkt meg å ikke stått på den så lenge av gangen.

Skrevet

En kort uke. Skal utsette å ta en ny tablett til i morgen tidlig, for å se om jeg sover bedre i natt.

Tar du den kun periodevis? Jeg kunne tenkt meg å ikke stått på den så lenge av gangen.

Hvis du kaller minimum et halvt år av gangen peridevis, er svaret ja. Men det er ikke min plan. Hva skal du stå på dette så kort tid av gangen for? Det minker sjansen for at du blir bedre og ikke får tilbakefall av hva du enn står på Cipralex for.

På meg (og mange andre) er SSRI aktiverende i starten, og etter hvert går det motsatt vei hvor jeg blir veldig trøtt på dagtid, inntil det normaliserer seg. Da forsvinner bivirkningene, og virkningen bygger seg sakte opp over mange uker. Du må være litt tålmodig. Dette er ikke som sobril eller annen medisin hvor du merker effekt etter en time eller to. Og jeg kan virkelig love deg at det er verdt ventetiden og litt tull i oppstarten.

Skrevet

Hvis du kaller minimum et halvt år av gangen peridevis, er svaret ja. Men det er ikke min plan. Hva skal du stå på dette så kort tid av gangen for? Det minker sjansen for at du blir bedre og ikke får tilbakefall av hva du enn står på Cipralex for.

På meg (og mange andre) er SSRI aktiverende i starten, og etter hvert går det motsatt vei hvor jeg blir veldig trøtt på dagtid, inntil det normaliserer seg. Da forsvinner bivirkningene, og virkningen bygger seg sakte opp over mange uker. Du må være litt tålmodig. Dette er ikke som sobril eller annen medisin hvor du merker effekt etter en time eller to. Og jeg kan virkelig love deg at det er verdt ventetiden og litt tull i oppstarten.

Takk for støtte!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...