Gå til innhold

Er så lei av psykologi

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ny forskning viser jo akkurat det, at hjernen gjør beslutningen i forkant av vår bevissthet fanger opp denne beslutningen vi tar. Vi har ikke kontroll

Men selvsagt så må vi ikke slutte å tro på den frie viljen. Men det er jo en filosofisk problemstilling.

Anonymous poster hash: b4349...d10

Hvis hjernen gjør beslutningen, er vi vel ikke helt ute av kontroll? Forskningen sier vel ikke at vi er biomasse uten styring?

"Fri vilje" kan godt gjøres til et filosofisk spørsmål. Men det handler vel om noe litt annet enn at vi bare er tilskuere til biologiske prosesser.

Skrevet

"Forskningen sier vel ikke at vi er biomasse uten styring?"

LOL, bokstavelig talt! Det er sjelden jeg får latterkrampe av skriftlige utsagn, men dette var en av dem :lol:

Er ellers enig i alt du skriver så langt i denne tråden.

Skrevet

Vi har ingen fri vilje, vi bare tror det. Bevisstheten må bare pent observere de biologiske og fysiologiske prosesser som foregår. Ny forskning viser jo akkurat det, at hjernen gjør beslutningen i forkant av vår bevissthet fanger opp denne beslutningen vi tar. Vi har ikke kontroll

Men selvsagt så må vi ikke slutte å tro på den frie viljen. Men det er jo en filosofisk problemstilling.

Jeg tror nok vi har fri vilje, men den frie viljen blir sterkt påvirket av biologiske og fysiologiske prosesser. Og kanskje valgene vi gjør er med på å påvirke disse prosessene også.

Det er her mange tenker feil. De tenker på hva de selv klarer og mener at derfor bør andre også klare det. Vi mennesker er forskjellige, og sliter med forskjellige ting. Alle har sine svakheter.

Skrevet

Jeg tror nok vi har fri vilje, men den frie viljen blir sterkt påvirket av biologiske og fysiologiske prosesser. Og kanskje valgene vi gjør er med på å påvirke disse prosessene også.

Det er som jeg skulle skrevet det selv. Jeg merker det veldig godt på hva jeg spiser (avstå fra snop fjerner lysten på snop: snoping og koseprat gjør meg sugen på mer snop), for å ta et ganske enkelt eksempel.

Skrevet

Er så lei av f.eks NHD som sier at vi har psykiske problemer. Jeg er så lei av at noen i det hele tatt omtaler noe som psykiske problemer. Jeg mener virkelig at det vi kaller "psykisk" ikke eksiterer. Vi  har null kontroll på hjernen våres og vi har heller ingen fri vilje. Vi er biologiske prosesser alle sammen. Vi er fult og helt fysiske vesener ikke noe psykisk.

Hva ville du ellers kallt det? Bare "kaos i tankene"?

Hvis mennesket har en fri vilje ja da må den ha en sjel etter min logikk.

En naturlig slutning.

Vi har ingen fri vilje, vi bare tror det. Bevisstheten må bare pent observere de biologiske og fysiologiske prosesser som foregår. Ny forskning viser jo akkurat det, at hjernen gjør beslutningen i forkant av vår bevissthet fanger opp denne beslutningen vi tar. Vi har ikke kontroll

(Min utheving.) Ble dette for vanskelig siden du motsier deg selv? Bevissthet og underbevissthet er vel bare betegnelser på noe som tilsammen utgjør store deler av en menneskelig sjel?

Vi er alle forutinntatt i ulik grad om ulike temaer og la avgjørelser bli preget av det. Dermed kan tidspunktet for en avgjørelse egentlig finnes lenge før vi blir bevisst hva vis vil gjøre. Avgjørelser kan vel utmerket godt få sitt første grunnlag i vår underbevissthet. Om man man måle hjerneaktivitet som gjenspeiler et mer underbevisst tankeliv, burde ikke overraske. Endret aktivitet i hjernen like før naturlig tidspunkt for reaksjon, kan like godt være aktivitet i underbevisstheten før vis får organisert en beslutning bedre i bevistheten.

Derfor kan noen forskere ha en feiltolkning av testresultat om fri vilje omtalt på i en artikkel på nature.com . Man burde ikke bli imponert over en slik tolkning som utelukker at underbevisst tankeliv kan ha latt seg gjenspeile på fMRI og EEG. Et av utsagnene i denne artikkelen var "Libet recorded brain activity several hundred milliseconds before people expressed their conscious intention to move." Det beviser ingenting, det kan like godt forklares med at beslutninger i begynnelsen utformes i vår underbevissthet.

Skrevet (endret)

Jeg nedlegger protest mot at jeg har null kontroll på hjernen og ingen fri vilje. Kanskje ikke 100% kontroll og kanskje ikke fullstendig fri fra all påvirkning, men jeg føler meg langt unna nullnivået.

Enig. Tapes samordning av hjernens elektriske aktivitet, må det bli komplett kaos og deretter sannsynligvis besvimelse eller døden.

Åndeverdenen er for meg en eventyrverden.

Hva mener du er forskjellen på sjel og ånd?

Hvordan fikk du til dette?

Skrevet 14. november 2013 - 15:48   Ekspertsvar

Endret av ecbole

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...