Gå til innhold

Til legene: Hva er riktig?


Gjest Øyensten

Anbefalte innlegg

Gjest Øyensten

Jeg og en venninne er litt uenige her.

Er det sant at fett først omdanner seg til muskler, sånn at du går opp i vekt først og så går ned når du trener?

Hun har spurt legen sin og han sier at det er sånn, mens jeg har fått vite at det ikke er tilfelle av noen her inne på idrettsmedisin tidligere.

Hva er rett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sverre Mæhlum, Lege

Du har rett. Fett omdannes ikke til muskler.Men når man trener kan mer av den energi man spiser gå til oppbygning av muskler. Omvendt blir det når man slutter å trene. Dersom man da ikke spiser mindre, vil energi- overskuddet lagres som fett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øyensten/tillegg

Du har rett. Fett omdannes ikke til muskler.Men når man trener kan mer av den energi man spiser gå til oppbygning av muskler. Omvendt blir det når man slutter å trene. Dersom man da ikke spiser mindre, vil energi- overskuddet lagres som fett.

Det jeg og ville vite er går vi opp i vekt når vi begynner og trene? Jeg er lettere overvektig og jeg trener, men har lagt på meg 3-4 kilo etter at jeg begynte og trene, så jeg har en del "flesk" jeg vil bli kvitt etter graviditet, men jeg har gått opp i stedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg og ville vite er går vi opp i vekt når vi begynner og trene? Jeg er lettere overvektig og jeg trener, men har lagt på meg 3-4 kilo etter at jeg begynte og trene, så jeg har en del "flesk" jeg vil bli kvitt etter graviditet, men jeg har gått opp i stedet.

En forklaring er at muskler har større tetthet enn fett; dvs. "veier mer". Økt muskelmasse gir økt vekt, men man kan allikevel fremstå som slankere! (Bruk målebånd heller enn badvekt dersom du ønsker synlig bevis på treningsinnsatsen din!).

En annen forklaring KAN være at matlysten øker med økt aktivitet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...