Gå til innhold

Psykiatri vs. psykologi

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei NHD,

Jeg er klar over at dette muligens er et tåpelig spørsmål, men jeg har gått og lurt på det og håpet kanskje du kunne oppklare et par ting for meg. Utover den åpenbare forskjellen at den ene er lege og kan skrive ut medikamenter, forstår jeg ikke helt forskjellen.

Behandler man forskjellige typer pasienter?
Vil en psykiaters mening veie tyngre sammenliknet med en psykolog?

Samtidig ønsker jeg å spørre både deg, og samtlige forumbrukere, om anbefalinger om en bok/bøker som tar for seg en generell introduksjon til psykologi. Altså ikke en bok om humør, en om tankeprosess/-innhold/-form osv., men en som inkluderer alle disse basale kapitlene.

Jeg er selv medisinstudent og har psykiatri dette semesteret, men føler jeg mangler litt av "fysiologien" bak det hele for å forstå patologien (hvilket det utelukkende er lagt mest vekt på i læreboka - Kaplan & Sadock's).

Takk for alle svar!

Skrevet

Eneste boka jeg kommer på er "Psychology, The science of mind and behaviour". Vet ikke helt om det er noe ala denne boka du er på jakt etter, men har innføring i psykologi dette semesteret, og da er det denne boka vi har brukt.

Skrevet

Takk Tamiria! Finner flere bøker som heter dette. Hva er navnet på forfatteren(e)?

Skrevet

Psykologer finnes i mange varianter. Og de blir også anvendt til diagnostiske utredninger. Feks ble jeg diagnostisert av en psykolog. Det er kliniske psykologer som jobber med behandling av psykiske lidelser. Det finnes også andre typer psykologer, som jobber med andre ting.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...