Gå til innhold

Er dette en typisk asperger?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det finnes ikke noe typisk asperger, Alle er forskjellige

akkurat ande mennesker. 

Skrevet

Det finnes ikke noe typisk asperger, Alle er forskjellige

akkurat ande mennesker. 

Men det må vel være visse felles grunntrekk hvis man har samme diagnosen?

Anonymous poster hash: 01311...222

Skrevet

Kanskje at de rett og slett er/føler seg annerledes og ikke forstår verden slik som andre.... at det er fellestrekket?

Skrevet

Kanskje at de rett og slett er/føler seg annerledes og ikke forstår verden slik som andre.... at det er fellestrekket?

Det er mulig, men jeg mener å huske at Madelenemie har skrevet noe slikt som at det umiddelbart er mulig å se om en har AB eller ikke. 

Captain Cheeseheart
Skrevet

Syns Asperger så mange plasser blir fremstilt til å dreie seg om personer som er både smartere, snillere og flinkere enn andre.

Jeg er litt skeptisk til det. Når ble det en sykdom og en diagnose å ha gode kvaliteter?

Blir nesten litt som denne superhøysensitiviteten.

Aspergerer eksisterer jo som sykdom og diagnose, jeg sier ikke noe annet, det jeg sier er at jeg ikke tror det følger noe positivt med på lasset med en sykdom og en diagnose.

Hvilke sykdommer fører noe bra med seg? Feber? Diabetes? Kreft? Psykose?

Skrevet

Det er ingenting påfallende ved jenta som peker mot en diagnose i den ene eller den andre retinga. Det som slår meg er hvor viktig asperger-diagnosen later til å være for hennes identitet, som om den definerte hele henne. Dermed blir det svært viktig for henne å koble positive egenskaper til diagnosen.

Skrevet

Syns Asperger så mange plasser blir fremstilt til å dreie seg om personer som er både smartere, snillere og flinkere enn andre.

Jeg er litt skeptisk til det. Når ble det en sykdom og en diagnose å ha gode kvaliteter?

Aspergerer eksisterer jo som sykdom og diagnose, jeg sier ikke noe annet, det jeg sier er at jeg ikke tror det følger noe positivt med på lasset med en sykdom og en diagnose.

Nå er vel AB et syndrom da, og ikke en sykdom.

Skrevet

Eventuelt en lidelse.

Captain Cheeseheart
Skrevet

Nå er vel AB et syndrom da, og ikke en sykdom.

Eventuelt en lidelse.

Spiller det noen rolle da?

Skrevet

Spiller det noen rolle da?

Ja, selvfølgelig. Et syndrom er noe man ikke kan "gjøre noe med", det er noe man "er", eller en tilstand som er mer eller mindre permanent. En sykdom er vanligvis forbigående, eller er mulig å behandle.

http://friends-forum.mosken.com/viewtopic.php?f=72&t=25011

Captain Cheeseheart
Skrevet

Ja, selvfølgelig. Et syndrom er noe man ikke kan "gjøre noe med", det er noe man "er", eller en tilstand som er mer eller mindre permanent. En sykdom er vanligvis forbigående, eller er mulig å behandle.

http://friends-forum.mosken.com/viewtopic.php?f=72&t=25011

Jada, jeg vet om dette. Men hvor er relevansen til det jeg sa...

Skrevet

Jada, jeg vet om dette. Men hvor er relevansen til det jeg sa...

Når du er i denne maniske-bessviter-kverulant modusen tror jeg ikke det noe poeng å forsette denne diskusjonen.

Captain Cheeseheart
Skrevet

Når du er i denne maniske-bessviter-kverulant modusen tror jeg ikke det noe poeng å forsette denne diskusjonen.

Åja. Da så.

Skrevet

Huh? Og viss du kjenner CC såpass godt at du tillater deg å skrive dette, hvorfor poster du anonymt?

Captain Cheeseheart
Skrevet

Vil bare legge til at jeg aldri har ment noe negativt om "aspergere". Jeg mener bare at positive trekk ikke har med diagnose/sykdom/lidelse/syndrom/skade/lyte/tilstand å gjøre. Og det mener jeg ikke fordi jeg vet noe spesielt om Asperger, men som en mer generell betraktning.

Skrevet

Huh? Og viss du kjenner CC såpass godt at du tillater deg å skrive dette, hvorfor poster du anonymt?

Jeg skrev på generelt grunnlag (bessviter-kverulanter finnes på alle forum).

Skrevet

Vil bare legge til at jeg aldri har ment noe negativt om "aspergere". Jeg mener bare at positive trekk ikke har med diagnose/sykdom/lidelse/syndrom/skade/lyte/tilstand å gjøre. Og det mener jeg ikke fordi jeg vet noe spesielt om Asperger, men som en mer generell betraktning.

AB er et syndrom/lidelse man er født med, og som man heller aldri kan bli kvitt. Det er endel av personligheten kan man si. Derfor er det naturlig at mange prøver å se noe positivt med dette.

Captain Cheeseheart
Skrevet

Kjempebra at "de" prøver å se positivt på det. Men det er ikke det jeg mener. Jeg snakker om hva jeg mener en "sykdom" (la oss kalle det det) innebærer. Jeg kan ikke se hvorfor det på noen måte skulle være positivt.

Det blir kanskje litt som å se på depresjon som positivt i den forstand at man da lærer seg hva det vil si å ha det vondt, slik at man blir i stand til å skjønne hvor vondt andre kan ha det. Dette kan stemme for mange deprimerte, antageligvis, men det er langt på nær noe som gjelder for alle deprimerte. Noen deprimerte blir tvert imot selvsentrerte.

Men at noen deprimerte klarer å fremheve denne mekanismen ved seg selv? Kjempepositivt.

Skrevet

Det er mulig, men jeg mener å huske at Madelenemie har skrevet noe slikt som at det umiddelbart er mulig å se om en har AB eller ikke. 

Nei 

Men for de mer ekstreme tilfellene vil du få en sterk mistanke relativt fort

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...