AnonymBruker Skrevet 17. november 2013 Skrevet 17. november 2013 Kjempebra at "de" prøver å se positivt på det. Men det er ikke det jeg mener. Jeg snakker om hva jeg mener en "sykdom" (la oss kalle det det) innebærer. Jeg kan ikke se hvorfor det på noen måte skulle være positivt. Det blir kanskje litt som å se på depresjon som positivt i den forstand at man da lærer seg hva det vil si å ha det vondt, slik at man blir i stand til å skjønne hvor vondt andre kan ha det. Dette kan stemme for mange deprimerte, antageligvis, men det er langt på nær noe som gjelder for alle deprimerte. Noen deprimerte blir tvert imot selvsentrerte. Men at noen deprimerte klarer å fremheve denne mekanismen ved seg selv? Kjempepositivt. Men du kan ikke sammenligne AB og depresjon, da AB ikke er en sykdom. Anonymous poster hash: 01311...222 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 17. november 2013 Skrevet 17. november 2013 Nei Har hun ikke sagt det, eller stemmer det ikke? Anonymous poster hash: 01311...222 0 Siter
Captain Cheeseheart Skrevet 17. november 2013 Skrevet 17. november 2013 Men du kan ikke sammenligne AB og depresjon, da AB ikke er en sykdom. Jeg mener det ikke har noe å si med tanke på dette. Det er begge snakk om fenomener som innebærer medisinske symptomer og/eller funksjonsnedsettelser. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 17. november 2013 Skrevet 17. november 2013 Jeg mener det ikke har noe å si med tanke på dette. Det er begge snakk om fenomener som innebærer medisinske symptomer og/eller funksjonsnedsettelser. Men en funksjonsnedsettelse og en sykdom er ikke det samme. Mener nå jeg. Anonymous poster hash: 01311...222 0 Siter
Madelenemie Skrevet 17. november 2013 Skrevet 17. november 2013 Kanskje at de rett og slett er/føler seg annerledes og ikke forstår verden slik som andre.... at det er fellestrekket? Hei! Der er du nok ved noe sentralt :-) 0 Siter
Madelenemie Skrevet 17. november 2013 Skrevet 17. november 2013 Det er mulig, men jeg mener å huske at Madelenemie har skrevet noe slikt som at det umiddelbart er mulig å se om en har AB eller ikke. Anonymous poster hash: 01311...222 Hei! Ikke umiddelbart, men jeg mener at med de kommunikasjonsvanskene og trekkene som foreligger hos en med autisme, av en med kunnskap om autisme vil gjenkjennes. Andre vil mer trolig tenke at man er rar, spesiell, søt, direkte, troskyldig, naiv, sær, original, eksentrisk, snodig eller nerdete. Her spiller nok personlighet inn:-) men jeg tror fort andre oppfatter at det er noe ikke helt gjennomsnittlig :-) Noen av mine medstudenter( de som vet) har oppfattet meg utseendemessig upåfalende, ,men så når man snakker og kommuniserer skjer ting som får andre til å tenke. Ikke negativt, men som en student lettet sa" å har du asperger da forstår jeg" det vedkommende forstod var min uvanlige direktehet noe som for henne var uvanlig, men befriende , men så er hun nordlending :-) jeg trenger ikke forklare eller snakke om asperger mer, det er en fellesnevner straks man er nordlending. Vitsene derimot får jeg forklart og da forstår jeg og ler jeg. 0 Siter
Madelenemie Skrevet 17. november 2013 Skrevet 17. november 2013 Syns Asperger så mange plasser blir fremstilt til å dreie seg om personer som er både smartere, snillere og flinkere enn andre. Jeg er litt skeptisk til det. Når ble det en sykdom og en diagnose å ha gode kvaliteter? Blir nesten litt som denne superhøysensitiviteten. Aspergerer eksisterer jo som sykdom og diagnose, jeg sier ikke noe annet, det jeg sier er at jeg ikke tror det følger noe positivt med på lasset med en sykdom og en diagnose. Hvilke sykdommer fører noe bra med seg? Feber? Diabetes? Kreft? Psykose? Hei! Man ønsker ikke at sitt barn skal ha down syndrom, annerledesheten fører ti mange vansker og at foreldrene for alltid har et barn. Litt på samme måte er det med asperger. Men vi har bedre læringsmuligheter. Men det å få et barn med annerledeshet kan likevel bidra positivt i menneskenes liv, de som er rundt, Det skal likevel ikke være slik mange kjendiser bidrar til for tiden , å bagatellisere vanskene... Vansker med kommunikasjon, er krevende, møtt tidlig og riktig kan man fungere fint. Ingen av oss voksne med asperger syndrom i dag har gjennomgått utdanningen og treningsprogrammene som er nødvendig for å lære om menneskene og de mellommenneskelige relasjoner. Våre/ mine barn med asperger får dette. Ikke automatisk, men fordi jeg tror det er nødvendig og krever denne utdanningen for mine barn. Resultat: de blir godtfungerende til en grad at andre ikke oppfatter at de er annerledes. Umiddelbart. I vertfall. Likevel, mener jeg det er en funksjonshemning/ nedsettelse, da vi må lære teoretisk det andre lærer bare ved samhandling. I en verden med empatiske følsomme ulogiske mennesker, vil vi med asperger møte vansker, ved evne til å memorere teori, vil vi kunne resonnere oss lettere frem til en hensiktsmessig atferd på et menneske som gråter. Vi tenker oss om og gjør som vi er blitt forklart . Fordi vi vil være hyggelige snille og medfølende. 0 Siter
FGT Skrevet 17. november 2013 Skrevet 17. november 2013 (endret) Men det må vel være visse felles grunntrekk hvis man har samme diagnosen? Anonymous poster hash: 01311...222 Ja det er noe der, men vil ikke kalle det trekk, for det kan komme til uttrykk på mange forskjellige måter. men noe må være felles, ellers hadde en ikke fått den samme diagnose. Og det som er felles, er først og fremst usynlig, for det har noe med hvordan hjernen er koblet å fungerer på, for å bruke et jordnært uttrykk. Dette kan for noen slå veldig positivt ut i yrkessammenheng eller i et interessefelt , mens på andre kan det for det meste ble en begrensing, da ut fra personlighet alder, livserfaring, også tildels kjønn. Det er ingen sykdom, men en nevrobiologisk tilstand, noe som en stort sett er enig i blant fagfolk på området Endret 17. november 2013 av FGT 0 Siter
Madelenemie Skrevet 17. november 2013 Skrevet 17. november 2013 Ja det er noe der, men vil ikke kalle det trekk, for det kan komme til uttrykk på mange forskjellige måter. men noe må være felles, ellers hadde en ikke fått den samme diagnose. Og det som er felles, er først og fremst usynlig, for det har noe med hvordan hjernen er koblet å fungerer på, for å bruke et jordnært uttrykk. Dette kan for noen slå veldig positivt ut i yrkessammenheng eller i et interessefelt , mens på andre kan det for det meste ble en begrensing, da ut fra personlighet alder, livserfaring, også tildels kjønn. Det er ingen sykdom, men en nevrobiologisk tilstand, noe som en stort sett er enig i blant fagfolk på området Hei! Ja nevrobiologisk tilstand er riktig. Usynlig tror jeg ikke det er for andre:-) det er bare noe vi med asperger innbiller oss:-) Nedla, jeg har selv fått bekreftet at jeg ikke virker påfallende til å begynne med, men tror ikke skal så mye samhandling til før andre merker feks min direktehet :-) merker seg lite øyekontakt, alvorlighet osv... For andre kan det være: sier noe upassende, terrper på særinteresser, lytter ikke til den andre, er mimikkløs Etc og osv... Hva tror du andre merker med deg fgt ? jeg tipper, : raring. :-) 0 Siter
Captain Cheeseheart Skrevet 17. november 2013 Skrevet 17. november 2013 Likevel, mener jeg det er en funksjonshemning/ nedsettelse, da vi må lære teoretisk det andre lærer bare ved samhandling. I en verden med empatiske følsomme ulogiske mennesker, vil vi med asperger møte vansker, ved evne til å memorere teori, vil vi kunne resonnere oss lettere frem til en hensiktsmessig atferd på et menneske som gråter. Vi tenker oss om og gjør som vi er blitt forklart . Fordi vi vil være hyggelige snille og medfølende. Jeg er skeptisk. Det står ingenting om disse positive trekkene i diagnosemanualene. Hvorfor er det en automatikk i at dette følger av det som står der? Er det én ting jeg har lært i livet, så er det ikke å sette mennesker i båser. Og det er jo nettopp det du gjør her. Jeg har veldig liten tro på at man kan utlede et sett trekk A ved å bekrefte et sett trekk B, ved mennesker. Alle mennesker er veldig forskjellig sammensatt. Avviser ingenting, men jeg er skeptisk. Vil bare legge til at jeg ikke sier noe om deg / deg dine barn med dette. Du og dere har helt sikkert disse trekkene som du beskrev over her. Det er ikke det jeg mener. 0 Siter
Madelenemie Skrevet 17. november 2013 Skrevet 17. november 2013 Jeg er skeptisk. Det står ingenting om disse positive trekkene i diagnosemanualene. Hvorfor er det en automatikk i at dette følger av det som står der? Er det én ting jeg har lært i livet, så er det ikke å sette mennesker i båser. Og det er jo nettopp det du gjør her. Jeg har veldig liten tro på at man kan utlede et sett trekk A ved å bekrefte et sett trekk B, ved mennesker. Alle mennesker er veldig forskjellig sammensatt. Avviser ingenting, men jeg er skeptisk. Vil bare legge til at jeg ikke sier noe om deg / deg dine barn med dette. Du og dere har helt sikkert disse trekkene som du beskrev over her. Det er ikke det jeg mener. Hei! Hyggelig og overraskende , samt interessant at du oppfatter det som positive trekk :-) Jeg selv opplever det mer utfordrende på nesten alle plan foruten om realfagsstudier med bevisføring. Når det kommer til : kjærlighet empati gestkulering mimikk ikke-være-så-direkte-ærlig m.m. Er det mest til hinder. Og mye misforståelse. Jeg vil mest av alt være en kjærlig mor, en kone som forstår min manns signaler, og møte deres følelser og behov. I mangel av denne evnen, må jeg bruke teori, det er nest, best... Og ikke sånn jeg aller helst skulle villet det. Jeg skulle selvsagt hatt evnen om jeg kunne fått den evnen til å være spontan og empatisk og klart å møte de jeg elsker sine behov uten å trenge en inngående og for dem idiotisk forklaring. 0 Siter
FGT Skrevet 17. november 2013 Skrevet 17. november 2013 Hei! Ja nevrobiologisk tilstand er riktig. Usynlig tror jeg ikke det er for andre:-) det er bare noe vi med asperger innbiller oss:-) Nedla, jeg har selv fått bekreftet at jeg ikke virker påfallende til å begynne med, men tror ikke skal så mye samhandling til før andre merker feks min direktehet :-) merker seg lite øyekontakt, alvorlighet osv... For andre kan det være: sier noe upassende, terrper på særinteresser, lytter ikke til den andre, er mimikkløs Etc og osv... Hva tror du andre merker med deg fgt ? jeg tipper, : raring. :-) Jeg mener at de trenger ikke å skille seg ut n fra andre i den stor mengden av personligheter. Det er så mange forskjellige trekk og fysiske måter både å gå på å oppføre seg, så i den store sammenheng trenger de ikke å skille seg ut i fysisk forstand. Dette har jeg også fått bekreftet av flere fagfolk som utreder for AS diagnosen mennesker, Ja jeg kan være raring, men de liker jeg å være også., men kan også være helt vanlig. 0 Siter
Captain Cheeseheart Skrevet 17. november 2013 Skrevet 17. november 2013 Jeg selv opplever det mer utfordrende på nesten alle plan foruten om realfagsstudier med bevisføring. Jeg tror ikke man trenger å ha Asperger for å studere realfag. Jeg tror du er flink i det jeg, men jeg tror bare ikke det kommer av syndromet ditt. Er nok heller at du er intelligent. Det er som sagt fint om folk gjør det de kan for å trekke frem positive sider ved å ha Asperger. Men jeg tror egentlig de hadde hatt mer nytte av å se på disse positive tingene som noe helt spesielt ved dem selv. Altså ikke pga. noen diagnose. Til eksempel, hvis jeg er flink til å lage kaffe, så vil jeg gjerne tenke at dette henger sammen med mine evner til å lære meg ting, jeg vil ikke tenke på det som en effekt av å sitte mye hjemme og derfor lage min egen kaffe, i stedet for at andre lager den. 0 Siter
Madelenemie Skrevet 17. november 2013 Skrevet 17. november 2013 Jeg tror ikke man trenger å ha Asperger for å studere realfag. Jeg tror du er flink i det jeg, men jeg tror bare ikke det kommer av syndromet ditt. Er nok heller at du er intelligent. Det er som sagt fint om folk gjør det de kan for å trekke frem positive sider ved å ha Asperger. Men jeg tror egentlig de hadde hatt mer nytte av å se på disse positive tingene som noe helt spesielt ved dem selv. Altså ikke pga. noen diagnose. Til eksempel, hvis jeg er flink til å lage kaffe, så vil jeg gjerne tenke at dette henger sammen med mine evner til å lære meg ting, jeg vil ikke tenke på det som en effekt av å sitte mye hjemme og derfor lage min egen kaffe, i stedet for at andre lager den. Hei! Et godt poeng det siste der :-) jeg skal ta det med meg i natten/ nå som jeg legger meg:-) Ja realfagsstudier er mange flinke i, det hadde jeg nok vært uten asperger også, og som jeg har skrevet for n' te gang her på dol " jeg vil ikke ha asperger syndrom" :-) For jeg vet jeg kunne vært akkurat like flink på mine realfag uten, bare litt flinkere på de mellommenneskelige relasjoner. Det ville jeg likt :-) 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.