Gå til innhold

Når kan jeg forvente full effekt på en gitt dose Cipralex?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er på dag 25 av 10mg Cipralex nå og effekten ser ut til å ha flatet ut nå. Jeg er litt mer positiv og motivert til ting, og har droppet den verste overtenkingen av alt. Men jeg er langt i fra angstfri, og har ikke fått noen merkbar effekt på det sosiale.

Skal ta serumprøve i morgen, men lurte på om jeg like godt skal ta sjansen på å øke til 20mg rett etter prøven, så jeg slipper at dette drøyer så alt for lenge. Resultatet tar minst en uke ekstra, og etter alt å bedømme er dette en liten dose.

Kan jeg forvente noe mer effekt på denne dosen eller er det like greit å øke nå? Kan man gå rett fra 10 til 20?

Skrevet

Det er jo helt vanlig at tiltaksløshet, negativitet og evt. depresjon er det første som "går". For angst og plagsomme tanker må man jo vanligvis ha høyere doser.

Ville kanskje ventet med å øke til legen din, evt NHD, gir deg klarsignal :)

Skrevet

Det er jo helt vanlig at tiltaksløshet, negativitet og evt. depresjon er det første som "går". For angst og plagsomme tanker må man jo vanligvis ha høyere doser.

Ville kanskje ventet med å øke til legen din, evt NHD, gir deg klarsignal :)

Ja, jeg er litt tilbakeholden siden tidligere forsøk med SSRI og ubehandlet cøliaki førte til ekstreme svingninger fra dag til dag. Og de svingningene ble destod verre, jo større dose. Men jeg tror oppsuget mitt er ganske jevnt nå, siden jeg klarer å stabilisere meg på en dose uten bivirkninger i motsetning til tidligere forsøk. Det kan hende oppsuget mitt fortsatt er litt dårlig siden skader fra cøliaki tar lang tid å helbrede, men legen min sa vi kunne korrigere det med høyere doser, så lenge jeg ikke fikk det ekstremt svingene oppsuget. Og akkurat det tror jeg har ordnet seg  :)

Når du sier at depresjon "går" først (så angst, og deretter tvang), snakker vi da ved hjelp av høyere dose eller ved at dette "skjer" etter at depresjon forsvinner etter 4-5 uker, og så angst i uke 6-7, etc. på den samme dosen?

Skrevet

Er på dag 25 av 10mg Cipralex nå og effekten ser ut til å ha flatet ut nå. Jeg er litt mer positiv og motivert til ting, og har droppet den verste overtenkingen av alt. Men jeg er langt i fra angstfri, og har ikke fått noen merkbar effekt på det sosiale.

Skal ta serumprøve i morgen, men lurte på om jeg like godt skal ta sjansen på å øke til 20mg rett etter prøven, så jeg slipper at dette drøyer så alt for lenge. Resultatet tar minst en uke ekstra, og etter alt å bedømme er dette en liten dose.

Kan jeg forvente noe mer effekt på denne dosen eller er det like greit å øke nå? Kan man gå rett fra 10 til 20?

Det kan man. Men der kan ta et par måneder å få full effekt.

Skrevet

Jeg vet ikke om angsten "går" senere enn depresjon, eller om det trengs høyere dose som virker like raskt. Men tvang trenger i alle fall begge deler, opp til 12 uker på maksdose.

Zoloft har jo en egentlig max på 200 mg, hva den er for Cipralex vet jeg ikke (har sett alt fra 20 til 40 mg) men det lureste er vel som alltid å styre etter serumkonsentrasjon. Virker som NHD er litt friskere i denne filosofien enn min behandler, som i større grad følger Felleskatalogen.

Skrevet

Jeg vet ikke om angsten "går" senere enn depresjon, eller om det trengs høyere dose som virker like raskt. Men tvang trenger i alle fall begge deler, opp til 12 uker på maksdose.

Nå er det ikke gitt at Cipralex "tar" hverken angest eller depresjon uansett hvor høy dosen måtte være.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Med de bivirkningene du beskriver i et senere innlegg, vill jeg råde deg til å vente 2-3 uker til før du evt øker dosen.

Skrevet

Høres fornuftig ut. Da gjør jeg hvertfall ingenting før jeg har svaret på blodprøven i dag og har fått diskutert resultatet med legen neste uke.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...