Gå til innhold

Syv timer mellom lithiumdosene

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lithionit har en halveringstid på 14-24 timer, ifølge Wikipedia. Etter hva jeg har inntrykk av, ang. psykofarmaka, så kan du ha nytte av å ta medisinene med et mer jevnt mellomrom mellom doseringene morgen/kveld. Det fordi konsentrasjonen i blodet da blir jevnere.

Nødvendigheten av dette er kun spekulasjoner fra min side. Men det er jo nødvendigvis sånn at jo kortere halveringstid et stoff har, jo mer utsatt for svingninger er konsentrasjonen.

Jeg vil likevel innvende at det kan jo hende opptaket ikke er jevnt gjennom døgnet, men påvirkes av ting som matinntak og søvn. I såfall vil jo ikke min hypotese gi mening.

Men det er vel en depot medisin? Det står bare at jeg skal ta de morgen og kveld. Og da har det alltid vært mest praktisk rett før jeg legger meg og med en gang jeg står oppLikevel har jeg forstått at det bør gå noen timer imellom, men jeg vet ikke hvor mange.

Captain Cheeseheart
Skrevet

Men det er vel en depot medisin? Det står bare at jeg skal ta de morgen og kveld. Og da har det alltid vært mest praktisk rett før jeg legger meg og med en gang jeg står oppLikevel har jeg forstått at det bør gå noen timer imellom, men jeg vet ikke hvor mange.

Ja, det har jo betydning. Jeg kom bare med noen personlige spekuleringer.  :)

Kanskje NHD vet.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Om det er ugunstig? Hva er alternativet?

Om du greier å ta 14 tabletter i uka på denne måten, er det absolutt akseptabelt.

Det hadde selvsagt vært bedre med 12 + 12 timer enn med 7+17 timer, men det viktigste er at du får i deg medisinen regelmessig.

Hvis du noen kvelder kommer på å stikke innom badet litt tidligere enn 23, kan du jo prøve å ta tabletten da.

Skrevet

@cc: Du må gjerne kritisere meg, men jeg kommer fortsatt til å mislike og påpeke når noen "stjeler" en tråd med et saklig og viktig spørsmål for så å skrive om noe helt annet.

Captain Cheeseheart
Skrevet

@cc: Du må gjerne kritisere meg, men jeg kommer fortsatt til å mislike og påpeke når noen "stjeler" en tråd med et saklig og viktig spørsmål for så å skrive om noe helt annet.

Syns ikke det er så farlig jeg. Trådstarter har fått svaret sitt.

Skrevet

Om det er ugunstig? Hva er alternativet?

Om du greier å ta 14 tabletter i uka på denne måten, er det absolutt akseptabelt.

Det hadde selvsagt vært bedre med 12 + 12 timer enn med 7+17 timer, men det viktigste er at du får i deg medisinen regelmessig.

Hvis du noen kvelder kommer på å stikke innom badet litt tidligere enn 23, kan du jo prøve å ta tabletten da.

Hvis det har betydning med å få tatt de med 12 + 12 så skal jeg prøve å ta de tidligere. Det var i tilfelle det ikke hadde noe særlig betydning det ville vært greiere å ta de rett før jeg legger meg. Men som jeg forstår så har det ikke så veldig betydning om jeg noen ganger tar de senere. Så når jeg er ute en kveld trenger jeg ikke å ta de med meg, men ta de når jeg kommer hjem. Men hva vil du si er en akseptabel grense slike ganger?

Vil bare si at lithium har gitt meg et nytt liv, selv om jeg hadde en liten periode der jeg var redd for falle ned igjen. Men det er merkelig. Det er som noe stopper meg fra å falle dypt ned, og det har gått mye fortere over. At jeg økte lithium da, tror jeg også hjalp. En annen ting er at jeg føler meg heller ikke så sårbar som jeg var før jeg begynte på lithium. Har aldri hørt at de skal være effektive på det.

Skrevet

Som enkelthendelse synes jeg ikke du skal gå under 3 timer.

Skrevet

Som enkelthendelse synes jeg ikke du skal gå under 3 timer.

Er litt usikker på hva du mener. 3 timer mellom kvelds og morgendose eller 3 timers avik fra 12 + 12 ?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...