Gå til innhold

Kognitiv svikt ved depresjon og rutiner ved akutt innleggelse?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ble for en stund siden lagt inn på akuttpost pga. selvmordsrisiko. Det ble bestemt mens jeg var til poliklinisk samtale, og derfra gikk turen rett til akuttposten. I ettertid har jeg lurt på hvor vanlig dette er? Jeg var overhodet ikke forberedt på at det skulle skje og ønsket bare å få dra hjem igjen etter timen, noe jeg ikke fikk gjøre.

Husker egentlig ikke så mye fra dagene rett før og etter innleggelsesdagen, vet jeg var langt nede og gikk med et ønske/tanker om å ta selvmord, men selve samtalen på poliklinikken og innkomstsamtalen på akuttposten er helt visket bort fra hukommelsen og jeg kan nesten ikke huske noe fra de første par dagene der inne. Vet bare at jeg var helt sikker på å få reise hjem etter maks to dager, og at det tok meg lang tid å forstå at det ikke var realistisk.

Jeg kan også huske at jeg tenkte det var rart at de som jobbet der kom så ofte innom rommet mitt, det slo meg overhode ikke inn hva grunnen kunne være og jeg synes det var veldig slitsomt for jeg ønsket bare å få være i fred. Forstår selvfølgelig i ettertid hvorfor de gjorde det, men der og da kunne jeg virkelig ikke forstå det...

Er det slik at deprimerte personer «mister» en form for logisk tenkning og at hukommelsen blir dårlig? Jeg ble jo ble veldig overrasket over at jeg ikke fikk dra hjem etter timen på poliklinikken, at jeg ikke fikk reise hjem etter en dag eller to, hvorfor de var så ofte innom rommet mitt der og jeg husker lite fra de første dagene der inne... Noe jeg syns er merkelig for jeg har jo relativt god hukommelse og jeg ser jo i ettertid hva de holdt på med når de sjekket meg så ofte (noe jeg egentlig visste fra før innleggelsen også), men der og da forstod jeg det overhodet ikke, noe jeg synes er litt rart og som jeg har tenkt en del på nå i ettertid.        

Anonymous poster hash: 8fbca...604
Captain Cheeseheart
Skrevet

Det kan handle om nedsatt sykdomsinnsikt (i den aktuelle perioden). Når man skal forstå noe, så må man jo på en måte ha noen forkunnskaper. Forkunnskapene for å forstå at de holder oppsyn med deg på akuttposten, det kan jo være viten om at du er veldig psyk. Hvis du da mistet denne "innsikten", så er det jo ikke rart om du syns alt som skjedde var rart og at du ikke forstod det.

Det kan sikkert være andre ting også...

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Slike perioder medfører betydelig stress. I perioder med sterkt stress har vi klart nedsatt hukommelse.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...