Gå til innhold

tilbakevendende depresjoner

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fra jeg var i ungdomsskolealder har jeg hatt depresjoner. Da jeg var tjue fikk jeg diagnosen F32.2 ved en poliklinikk. Nå er jeg i trettiårene.

Jeg har en depresjon i snitt en gang i året, som oftest om vinteren, perioden fra november til ut i mars er den verste. Merker det oftest først som en tyngde i kroppen, følelses-smerter i hele overkroppen, dårlig søvn, tidlige oppvåkninger, en følelse av å tenke langsomt og være dum. Følelse av gjennomgripende fortvilelse. 

Mot dette har jeg brukt Ciramil/Cipralex og noen andre antidepressiva kort. Litt varierende virkning. Sist gang jeg brukte Cipramil hjalp det mot grubling og selvmordstanker, men senket egentlig bare energinivået.

Jeg har også kortere perioder med mer energi enn vanlig, starter mange prosjekter, godt humør, tuller og synger og plystrer. Jeg vil ikke akkurat kalle det hypomani, men litt over normalt humør og energi.

Jeg merker nå en ny depressiv episode, det er akkurat som det skjer noe med kroppen, tenker jeg har mye stress, høyt kortison. Det virker som det med kroppen kommer først og drar meg ned, de tidlige oppvåkningene og mangel på søvn. Jeg har problemer med å trekke pusten ordentlig, må stadig svelge. Jeg tror det kan være melankolsk depresjon. 

Hvordan bør dette behandles? En psykiater har tidligere foreslått litium eller lamictal for meg, men er jeg bipolar? Er dessuten redd for kognitive bivirkninger av disse, hvilken er snillest?

Har også lest om Aurorix, dette virker som en bra medisin, hvorfor hører man så lite om den? Jeg tenkte å forslå for lege å forsøke denne. Evt. Wellbutrin. SSRI-ene gjør meg slapp mener jeg. Tanker om dette?

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

1. Det er sterke grunner for å vurdere om du har bipolar lidelse. I så fall bør du få stemningsstabiliserende medisin.

2. Forutsatt at nåværende diagnose er riktig, vil jeg foreslå kombinasjonen Cipralex + Wellbutrin.

Aurorix hører du så lite om fordi produsenten (Roche) la ned all markedsføring for mer enn 10 år siden. Den burde brukes mer.

Skrevet

Takk for svar. Hvis jeg var pasienten din ville du gitt med lamictal eller litium om du skulle velge? Viktig for meg å ikke få redusert kreativitet da jeg er kunstner.

Jeg glemte også å si at det er verst om morgenen. Når jeg våkner kan jeg ligge i senga i over en time urørlig og bokstavelig talt stirre i taket før jeg klarer å bevege meg. Det er også på grunn av dette jeg tror jeg har biologisk melankolsk depresjon.

Captain Cheeseheart
Skrevet

Jeg bruker Lamictal, fordi jeg visstnok har bipolare trekk. Det aner ikke jeg noe om, men jeg aner noe om hvordan den har virket. Den har ikke gjort meg noe som helst mindre krakilsk, den har kun gjort at jeg jenvt over har det mye bedre inni meg, samt økt nivået av aktivitet litt. Hjernen fungerer helt likt. Jeg har prøvd endel antidepressiva, fra ulike "klasser" medisiner, og ingen av den har jeg merket noen virkning av. Men Lamictal merker jeg. Jeg tror egentlig ikke at jeg har bipolare trekk, for å være ærlig, men jeg er rimelig sikker på at den har virket slik jeg beskrev ovenfor likevel.

Det sies at Lamictal virker på bipolar depresjon, mens lithiumsalter virker på begge "polar".

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...