Gå til innhold

medisiner - Asperger syndrom hjelp

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, har gått til fastlegen, DPS, kommunal psykiatrisk sykepleier, NAV, og hjemmesykepleien,

FIkk diagnosen asperger syndrom for noen år siden, synes ikke den diagnosen er helt riktig for meg, men det får være det samme, synes jeg bare sliter med angst, depresjon, selvmordstanker og en helt ekstrem mangel på søvn.

Er veldig skuffet når det gjelder medisiner, føler ingenting hjelper mot mine symptomer nesten.

liste over medisiner jeg har prøvd:

cipralex (Escitalopram)  1 x 20 mg per dag (mot depresjon, hjalp ingenting)

vival (diazepam) 2 x 5 mg per dag (mot angst, hjalp ingenting)

zyprexa (Olanzapine) 2 x 10 mg per dag (antipsykotika, hjalp ingenting, men fikk noen ekstreme bivirkninger... gikk opp 30+ kg på 2 år, fra 85 til 115 kg ( 183cm høy))

abilify (Aripiprazole) 1x 15 mg (antipsykotika, føler at dette sammen med zyprexa hjalp meg med og gå opp i vekt..ellers ingen effekt)

sobril (Oxazepam) 1 x 25mg per dag (mot angst, hjalp ingenting)

buspiron (Buspirone) 2 x 10 mg per dag ( mot angst, hjalp ingenting)

remeron (Remeron) 1 x 45 mg mot depresjon + sove bedre ( hjalp ingenting, men fikk bivikningen rykninger over hele kroppen, meget ubehaglig)

imovane (Zopiclone) 1 x 7,5 mg per dag for og sove (hjalp ingenting)

stilnoct (Zolpidem) 1 x 10 mg per dag for og sove (hjalp ingenting)

flunipam (Flunitrazepam) 1 x 0,5 mg per dag for søvnproblemer og mot angst, denne hjalp faktisk bitte litt, men hører den er ute av systemet i norge nå.

xanor (Alprazolam) 1-2 x 2 mg per dag mot angst, dette er det beste preparatet jeg har testet mot angst, hjalp virkelig men legen min liker ikke å skrive ut dette så tviler på at jeg får mer :(

Uansett så har jeg testa alle disse medikamentene over flere år og ett flertall har hatt negative bivirkninger eller har bare ikke virka så jeg er ganske negativ til og prøve flere, men er det noen som har noen positive erfaringer så kan jeg kanskje teste ut de...hehe

Skrevet

Det kan være nødvendig med medisiner hvis du har de plager du nevner. Jeg tar en liten dose Cipramil , bare 20 mg. for dystymi. ( nedstemthet ) Det er dessverre slik at det ofte følger slike plager i mer eller mindre grad med AS. Noen eksperter hevder at det kan være en konsekvens med å ha AS, men man vet ikke om det kan kan knyttes direkte til AS diagnosen. det viktigste er å kunne tilpasse livet ditt etter diagnosen i første rekke, så langt det er mulig. det betyr ikke at du ikke skal ta utfordringer, men da de utfordringer som du ser som hensiktsmessig. 

Skrevet

Har nå sluttet med alle medisiner siden de ikke hjalp noe, merker ingen forskjeller verken bedre eller værre, men tør ikke si dette til legen/dps for da vil de sikkert avslutte behandlingen, tar blodprøver noen ganger(serumspeil) da tar jeg medisinene ett par dager før så de ser at jeg har de i blodet.

Har helt mistet troen på medisiner(untatt xanor og flunipam, men de får jeg ikke mer av uansett) Den beste hjelpen for meg er og snakke med noen siden jeg ikke har noen venner eller familie, men nå sier dps at vi skal avslutte snart så da er vel den eneste muligheten og ta livet sitt? eventuelt leve ett tomt, meningsløst liv til man dør av naturlige årsaker

Skrevet

Dette virker nokså komplisert. hvis du bare har AS , så hjelper det ikke med noen medisiner, men heller tilpasse livet ditt, godt kosthold, mosjon og rikelig med søvn og kvile. Har man AS, må en må lære av erfaringene sine, og prøve å ha og bevare positiv innstilling. vi er veldig forskjellige, og vi blir berørt forskjellig når det gjelder tilleggs vansker i tilknytting til AS. Alder , kjønn og personlighet spiller også inn i dette, på hvordan en takler stress, sosiale utfordringer og vanskelighet.

Skrevet

Hvor lenge tok du Cipralex og Remeron før du konkluderte med at de ikke hadde effekt og avsluttet? Det kan ta flere uker før disse medisinene virker.

Du bør si til behandler ved DPS at du av frykt for at behandlingen skulle bli avsluttet lot som du tok medisinene fast. Du bør kommunisere klart og tydelig at du ønsker å fortsette behandlingen og hvor mye den betyr for deg.

Skrevet

Hei, har gått til fastlegen, DPS, kommunal psykiatrisk sykepleier, NAV, og hjemmesykepleien,

FIkk diagnosen asperger syndrom for noen år siden, synes ikke den diagnosen er helt riktig for meg, men det får være det samme, synes jeg bare sliter med angst, depresjon, selvmordstanker og en helt ekstrem mangel på søvn.

Er veldig skuffet når det gjelder medisiner, føler ingenting hjelper mot mine symptomer nesten.

Har du fått sjekket serumkonsentrasjonen?

Skrevet (endret)

Hvor lenge tok du Cipralex og Remeron før du konkluderte med at de ikke hadde effekt og avsluttet? Det kan ta flere uker før disse medisinene virker.

Du bør si til behandler ved DPS at du av frykt for at behandlingen skulle bli avsluttet lot som du tok medisinene fast. Du bør kommunisere klart og tydelig at du ønsker å fortsette behandlingen og hvor mye den betyr for deg.

Har du fått sjekket serumkonsentrasjonen?

ja, den var helt normal når jeg tok den (3-4 ganger) så etter det begynte jeg å bare ta medisinene 3-4 dager før ett eventuelt serumspeil for å få det til å se normalt ut, men har innsett at dette ikke er lurt

Endret av u94

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...