Gå til innhold

Manglende matlyst når man bruker AP?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har slitt med mat i flere måneder nå. For noen uker siden begynte jeg med Abilify. Trodde at da skulle jeg nok få tilbake matlysten.

Det har ikke skjedd. Det har heller blitt verre. Maten er meg totalt likegyldig og byr meg imot.

Kan Abilify gi denne bivirkningen og pleier det å gi seg? Ingen fare med meg, jeg trenger å gå ned mange kilo. Det er bare så stikk motsatt i forhold til andre AP jeg har brukt, de har heller gitt meg økt matlyst.

Anonymous poster hash: 6a6e6...599

Skrevet

Abilify er jo et "atypisk atypisk" antipsykotikum i så måte. Det har en annen virkningsmekanisme enn f.eks Zyprexa og skal ikke gi vektøkning på samme måte.

Det kan jo være den underliggende sykdommen som også gir redusert matlyst, slik du sier?

Skrevet

Jeg har også liten matlyst på abilify. Men jeg drikker desto mer brus. Pga litium

Skrevet

Jeg hadde liten matlyst på abilify, var faktisk tynn da.

Skrevet

Abilify er jo et "atypisk atypisk" antipsykotikum i så måte. Det har en annen virkningsmekanisme enn f.eks Zyprexa og skal ikke gi vektøkning på samme måte.

Det kan jo være den underliggende sykdommen som også gir redusert matlyst, slik du sier?

Ja, må være sykdom oppe i dette. Har sluttet med å kaste opp nå da, men kvalmen er der. Det som er rart etter oppstart med abilify, er at mat er meg helt likegyldig. Jeg glemmer rett og slett at det er noe som heter mat. I ettermiddag har jeg vært sulten, men lyster likevel ikke på mat.

Misforstå ikke. Dette er en positiv bivirkning for meg ;-). Har heller ingen andre bivirkninger, så nå skal jeg tegne et kjempekryss i taket ;).

Skrevet

Jeg har også liten matlyst på abilify. Men jeg drikker desto mer brus. Pga litium

Ser ut som nedsatt matlyst forekommer endel på denne medisinen da. Det er jo bra, blir lei av å være tung hele tiden. Nå slipper jeg å spise en halv gris til jul :-).

Når du bruker litiu m bør du kutte alle drikker med sukker i. Drikk vann, farris, evt sukkerfri brus av og til. Da jeg startet med litium, var det det første jeg fikk beskjed om.

Skrevet

Jeg hadde liten matlyst på abilify, var faktisk tynn da.

Stjernestøv: hvorfor sluttet du?

Skrevet

Stjernestøv: hvorfor sluttet du?

Den gangen sluttet jeg fordi de ikke virket optimalt, gikk over på trilafon.

Skrevet

Den gangen sluttet jeg fordi de ikke virket optimalt, gikk over på trilafon.

Så det gjorde du ;-). Brukte du stor dose abilify da? Ser man faktisk kan gå helt opp på 30 mg.

Har kvalme som en litt "ekkel" startbivirkning, men tar heller den enn den matlysten jeg fikk av zyprexa. Sparer jo masse penger på mat også, disse kan jeg jo gi videre til de som sulter på Fillipinene og andre steder i verden. En sånn ny mor Theresa på en måte... :-).

Skrevet

Så det gjorde du ;-). Brukte du stor dose abilify da? Ser man faktisk kan gå helt opp på 30 mg.

Har kvalme som en litt "ekkel" startbivirkning, men tar heller den enn den matlysten jeg fikk av zyprexa. Sparer jo masse penger på mat også, disse kan jeg jo gi videre til de som sulter på Fillipinene og andre steder i verden. En sånn ny mor Theresa på en måte... :-).

Hehe, du får gjøre det :)

Jeg husker ikke hvilke dose jeg brukte men det var ganske høyt, husker jeg gikk opp og opp i dose men det hjalp ikke. Jeg ble veldig stiv i kroppen av abilify.

Skrevet

Hehe, du får gjøre det :)

Jeg husker ikke hvilke dose jeg brukte men det var ganske høyt, husker jeg gikk opp og opp i dose men det hjalp ikke. Jeg ble veldig stiv i kroppen av abilify.

Jeg også har prøvd abilify flere ganger. En gang ble jeg veldig stiv, det er jeg ikke denne gangen. Skal prøve veeeeeldig laaaaangsom opptrapping og se hvordan det går. Over all forventning hittil ihvertfall. Kjempefornøyd ;). Har også effekt etter kort tid, så dette lover bra. Gjelder jo også å ha positive tanker og troen på at det skal gå bra. Jeg har sånne småbivirkninger som jeg lever fint med. Kvalme, hodepine, våkenhet og en slags angst. Dette er " barnemat" i forhold til å være så syk som jeg ble. Skal være flink og ta medisinen min så lenge jeg lever. I promise!!!

Skrevet

Jeg også har prøvd abilify flere ganger. En gang ble jeg veldig stiv, det er jeg ikke denne gangen. Skal prøve veeeeeldig laaaaangsom opptrapping og se hvordan det går. Over all forventning hittil ihvertfall. Kjempefornøyd ;). Har også effekt etter kort tid, så dette lover bra. Gjelder jo også å ha positive tanker og troen på at det skal gå bra. Jeg har sånne småbivirkninger som jeg lever fint med. Kvalme, hodepine, våkenhet og en slags angst. Dette er " barnemat" i forhold til å være så syk som jeg ble. Skal være flink og ta medisinen min så lenge jeg lever. I promise!!!

Så bra du er fornøyd :) Noen må bare innfinne seg med at de må ta medisiner for å fungere, ikke gøy å være syk nei.

Skrevet

Så bra du er fornøyd :) Noen må bare innfinne seg med at de må ta medisiner for å fungere, ikke gøy å være syk nei.

Nei, satt ikke å lo akkurat, ikke gøy i det hele tatt å være syk. Mister jo så mye av livet også. Har vært i "hi" ganske lenge nå. Håper jeg snart blir klar for samfunnet der ute igjen. Tåler lite enda, men det går da fremover :-).

Skrevet

Nei, satt ikke å lo akkurat, ikke gøy i det hele tatt å være syk. Mister jo så mye av livet også. Har vært i "hi" ganske lenge nå. Håper jeg snart blir klar for samfunnet der ute igjen. Tåler lite enda, men det går da fremover :-).

Å være syk er det verste som finnes, og synd at du mistet så mye av livet. Urettferdig at noen må slite sånn. Det er godt det går fremover med deg :)

Skrevet

Ta

Å være syk er det verste som finnes, og synd at du mistet så mye av livet. Urettferdig at noen må slite sånn. Det er godt det går fremover med deg :)[/quote

Takk, håper det går bra med deg også :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...