dysforia Skrevet 20. november 2013 Skrevet 20. november 2013 Jeg har diagnosen BPII, har tidligere primært vært plaget med alvorlige depresjoner og blandede episoder. Brukte tidligere Lamictal + Cipralex, seponerte medisiner i samråd med behandler, medisinfri i tre år. Følges nå kun av fastlege. Jeg har vært forholdsvis stabil også uten medisiner og har kun hatt håndterbare depresjoner + kortvarige blandede episoder. Har i en måned vært plaget med tungsinn og energiløshet, føler meg tung, dorsk, trøtt, negativ. Tidligere medisinerfaringer: Cipralex: ingen merkbar virkning, verken i kombinasjon med Lamictal eller som monobehandling (før diagnose). Efexor: svært god AD-effekt, svingte dessverre over i en av de verre hypomane episodene jeg har hatt/borderline mani (før diagnose) Tolvon: god søvneffekt, forverring av energinivå (kombinasjon med Lamictal), uklar AD-effekt Lamictal: avflating/kognitiv svikt/teflonhjerne, tok bunnene, men fjernet ikke depresjonene helt 1. Vil det med min diagnose og sykdomshistorie være mulig å kun bruke AD for å få bukt med depresjonen? Partneren min er oppmerksom på faresignalene og kan si ifra til meg/fastlege om han merker oppoversvingninger. 2. Hvilket AD/hvilken dose kan i så fall være aktuell? Jeg plages mest av denne energiløsheten, samt anhedoni. Wellbutrin? 3. Hvis svaret på 1. er "nei": Alternativt medisinregime? 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 21. november 2013 Skrevet 21. november 2013 Monoterapi med AD anbefales ikke ved BP. Lamictal fast + Wellbutrin 300 mg i depressive episoder kan være et godt valg. 0 Siter
dysforia Skrevet 21. november 2013 Forfatter Skrevet 21. november 2013 Tusen takk for svar. Da jeg gikk på Lamictal, opplevde jeg som nevnt kognitiv svikt: sviktende korttidshukommelse, klarte ikke å finne ordene, glemte å skru av komfyren, klarte ikke å delta i samtaler eller lese bruksanvisninger. Hvis disse bivirkningene kommer tilbake, vil jeg ikke kunne fungere i jobb. Er det da litium som er det mest nærliggende alternativet å forsøke, eller finnes det andre stemningsstabiliserende medikamenter med annen bivirkningsprofil? 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 21. november 2013 Skrevet 21. november 2013 Sorry. Leste ikke nøye nok. Litium og Seroquel er de mest nærliggende alternativene. 0 Siter
miakami Skrevet 21. november 2013 Skrevet 21. november 2013 Tusen takk for svar. Da jeg gikk på Lamictal, opplevde jeg som nevnt kognitiv svikt: sviktende korttidshukommelse, klarte ikke å finne ordene, glemte å skru av komfyren, klarte ikke å delta i samtaler eller lese bruksanvisninger. Hvis disse bivirkningene kommer tilbake, vil jeg ikke kunne fungere i jobb. Er det da litium som er det mest nærliggende alternativet å forsøke, eller finnes det andre stemningsstabiliserende medikamenter med annen bivirkningsprofil? Eneste bivirkningen jeg har av litium, er økt tørste. 0 Siter
Nycora Skrevet 22. november 2013 Skrevet 22. november 2013 Tusen takk for svar. Da jeg gikk på Lamictal, opplevde jeg som nevnt kognitiv svikt: sviktende korttidshukommelse, klarte ikke å finne ordene, glemte å skru av komfyren, klarte ikke å delta i samtaler eller lese bruksanvisninger. Hvis disse bivirkningene kommer tilbake, vil jeg ikke kunne fungere i jobb. Er det da litium som er det mest nærliggende alternativet å forsøke, eller finnes det andre stemningsstabiliserende medikamenter med annen bivirkningsprofil? En sikker måte å bli "svingstang" på, er å kun bruke AD ved bpII. Litium er en veldig bra medisin. Den gjorde meg nesten frisk. 0 Siter
dysforia Skrevet 22. november 2013 Forfatter Skrevet 22. november 2013 Takk for svar Jeg er nok litt redd for å begynne på SS igjen, men tar til meg det dere sier om litium. Bivirkningene på Lamictal var såpass alvorlige at jeg ikke klarer å forestille meg et liv på den medisinen. 0 Siter
Nycora Skrevet 23. november 2013 Skrevet 23. november 2013 Takk for svar Jeg er nok litt redd for å begynne på SS igjen, men tar til meg det dere sier om litium. Bivirkningene på Lamictal var såpass alvorlige at jeg ikke klarer å forestille meg et liv på den medisinen. Jeg også var sånn på lamictal, totalglemsk. Litium var helt annerledes, mye bedre medisin for meg ihvertfall. 0 Siter
Gjest Skrevet 23. november 2013 Skrevet 23. november 2013 Takk for svar Jeg er nok litt redd for å begynne på SS igjen, men tar til meg det dere sier om litium. Bivirkningene på Lamictal var såpass alvorlige at jeg ikke klarer å forestille meg et liv på den medisinen. Jeg er også veldig fornøyd med lithium. Har prøvd det meste over ganske mange år, men ble ikke bra før jeg begynte med lithium. Var veldig skeptisk før jeg begynte, men har ikke merket noe negativt, eneste er at jeg har lagt på meg etterpå, men det kan være tilfeldig. Har begynt å få vekten på rett vei igjen nå tror jeg 0 Siter
Nycora Skrevet 23. november 2013 Skrevet 23. november 2013 Jeg er også veldig fornøyd med lithium. Har prøvd det meste over ganske mange år, men ble ikke bra før jeg begynte med lithium. Var veldig skeptisk før jeg begynte, men har ikke merket noe negativt, eneste er at jeg har lagt på meg etterpå, men det kan være tilfeldig. Har begynt å få vekten på rett vei igjen nå tror jeg Så bra du har snudd vekta i riktig retning igjen ;-). Heier på deg!!! 0 Siter
Gjest Skrevet 23. november 2013 Skrevet 23. november 2013 Så bra du har snudd vekta i riktig retning igjen ;-). Heier på deg!!! Takk for det Jeg klarte å komme meg gjennom de tøffeste ukene. Nå føler jeg bare det er nok med å være normalt bestemt på hva og hvor mye jeg spiser. Det er ingenting jeg har totalforbud mot, men i sterkt begrenset mengde. 0 Siter
Nycora Skrevet 23. november 2013 Skrevet 23. november 2013 Tror det ofte er i startfasen man legger litt på seg av litium. Ihvertfall min erfaring. Gikk opp 5-6 kilo, så flatet det ut og det var ikke noe problem lengre. Måtte passe litt på da selvsagt, men det må man jo som regel ellers også. Jeg sliter enda med å finne en medisin som jeg kan tåle, uten altfor mye bivirkninger. Blir vel i mitt neste liv det, eller da skal jeg helst være frisk :-). 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.