AnonymBruker Skrevet 20. november 2013 Skrevet 20. november 2013 Jeg er en 19år gammel jente/kvinne. Som faktisk er jomfru så har ikke mye erfaring. Har nettopp blitt sammen med en mann. Og han sier han ikke liker kondom, og jeg sier jeg ikke liker p-piller. Derfor var hans forslag at han tar ut før han får utløsning eller hva det no heter. Men er det trygt nok? Tenk om jeg blir gravid? I tilegg har jeg en alvorlig psykisk lidelse jeg tror kan bli brukt mot meg om jeg blur gravid. For hvis jeg blir gravid kommer jeg ikke til å ta abort, noe han vet og godtar. Er dette smart? Bare så det er sagt vil jeg ikke bli gravid. Absolutt ikke. Anonymous poster hash: 576ec...0b5 0 Siter
ISW Skrevet 20. november 2013 Skrevet 20. november 2013 Nei, det er ikke så veldig lurt. Jeg synes han skal respektere ditt ønske om å ikke bruke p-piller, i alle fall i starten, og bruke kondom frem til dere har funnet ut litt mer av hverandre. Er han glad i deg, så etterkommer han dette. Det er ikke helt trygt å "hoppe av i svingen". Det er den minst sikre formen for prevensjon som man kan bruke, så ikke gjør det. Bruk kondom i starten, og gå over til p-piller senere. 0 Siter
gullfisk Skrevet 20. november 2013 Skrevet 20. november 2013 Nei, det er ikke trygt nok. Og nei, det er ikke smart, det blir svært dumt. Dere bør bruke kondom, og du bør begynne på p-piller, slik at hvis dette blir et langvarig forhold kan dere kutte kondombruken etterhvert. Hvis du ikke vil bli gravid, må du ikke ha sex uten prevensjon. Hvorfor tror du du "ikke liker" p-piller? 0 Siter
påskelilje Skrevet 20. november 2013 Skrevet 20. november 2013 Dette er ikke trygt i forhold til graviditet, nei. Det er temmelig stor sjanse for at dere enten glemmer dere eller at han kommer litt før han tror han gjør det. Synes du skal insistere på kondombruk fra begynnelsen, og så tar du deg en tur til legen og snakker med henne/ham om prevensjon og bruk av p-piller/ minipiller. Er det noen spesiell årsak til at du ikke liker p-piller? 0 Siter
mariaflyfly Skrevet 20. november 2013 Skrevet 20. november 2013 Ikke smart. Ikke i det hele tatt. 0 Siter
Joanas Skrevet 20. november 2013 Skrevet 20. november 2013 Hvis han virkelig er glad i deg, sier han "kondom, no problem" 0 Siter
Captain Cheeseheart Skrevet 20. november 2013 Skrevet 20. november 2013 (endret) Det er veldig lite lurt å få unger om du har en alvorlig psykisk lidelse som kan bli brukt mot deg, uansett om du får være foresatt eller ikke. Alderen (19 år) er også avgjørende her. Bruk gjerne begge deler, for å være helt sikker. Det er noe av det verste som kan skje deg. Ja altså med tanke på konsekvenser for årene fremover. Ingen bør få unger med mindre man er godt "etablert" og har planlagt mye, psykisk lidelse eller ei. Endret 20. november 2013 av Captain Cheeseheart 0 Siter
Nycora Skrevet 20. november 2013 Skrevet 20. november 2013 Det er veldig lite lurt å få unger om du har en alvorlig psykisk lidelse som kan bli brukt mot deg, uansett om du får være foresatt eller ikke. Alderen (19 år) er også avgjørende her. Bruk gjerne begge deler, for å være helt sikker. Det er noe av det verste som kan skje deg. Ja altså med tanke på konsekvenser for årene fremover. Ingen bør få unger med mindre man er godt "etablert" og har planlagt mye, psykisk lidelse eller ei. Skriver under på dette! Man bør tenke seg veldig grundig om hvis man er syk. 0 Siter
Captain Cheeseheart Skrevet 20. november 2013 Skrevet 20. november 2013 Skriver under på dette! Man bør tenke seg veldig grundig om hvis man er syk. Syns man bør tenke seg veldig grundig om uansett, jeg. Jeg ble selv satt til verden av idealistiske og lovende mennesker. Men folk forandrer seg. 0 Siter
stjernestøv Skrevet 20. november 2013 Skrevet 20. november 2013 Jeg er en 19år gammel jente/kvinne. Som faktisk er jomfru så har ikke mye erfaring. Har nettopp blitt sammen med en mann. Og han sier han ikke liker kondom, og jeg sier jeg ikke liker p-piller. Derfor var hans forslag at han tar ut før han får utløsning eller hva det no heter. Men er det trygt nok? Tenk om jeg blir gravid? I tilegg har jeg en alvorlig psykisk lidelse jeg tror kan bli brukt mot meg om jeg blur gravid. For hvis jeg blir gravid kommer jeg ikke til å ta abort, noe han vet og godtar. Er dette smart? Bare så det er sagt vil jeg ikke bli gravid. Absolutt ikke. Anonymous poster hash: 576ec...0b5 Ja det vil bli belastende for deg om du får barn, systemet kan virkelig gjøre sykdom verre og da stiller du enda dårligere. Vent med barn og bruk kondom, det beskytter også mot sykdommer. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 20. november 2013 Skrevet 20. november 2013 Svært få menn liker kondom, men min erfaring er at de bruker det om det om alternativet er ingen sex. Så her får du bare stå på ditt om du ikke ønsker å bli gravid. Jeg gjorde som deg i min ungdom og i dumskap. Jeg var redd han skulle gå fra meg om det ikke ble sex uten kondom. Han skulle altså hoppe av i svingen. Jeg ble gravid og jeg tok abort. Det ble aldri for meg noe alternativ å ha sex uten prevensjon etter dette. Jeg har også alltid krevd at det brukes kondom, da jeg overhodet ikke er interessert i å bli smittet av "ulumskheter". Ditt liv, ditt underliv - du bestemmer! Anonymous poster hash: 6546b...533 0 Siter
Captain Cheeseheart Skrevet 20. november 2013 Skrevet 20. november 2013 En annen ting jeg vil si, er at du kanskje bør holde deg unna mannfolk som blåser i om de smeller ei jente på 19 med alvorlige psykiske lidelser på tjukka. 0 Siter
miakami Skrevet 20. november 2013 Skrevet 20. november 2013 Finn en gutt som liker kondom-De finnes 0 Siter
Karamellis Skrevet 22. november 2013 Skrevet 22. november 2013 Jeg vet ikke hvor godt dere kjenner hverandre, men kondom er det eneste som beskytter mot kjønnssykdommer. Om han er en fyr som ikke liker å bruke kondom, er det ikke usannsynlig at han kan ha noe - nordmenn er på verdenstoppen når det gjelder ubeskyttet sex. Litt moraliserende fra meg, men bedre å være føre var. 0 Siter
EBBsyndrome Skrevet 24. november 2013 Skrevet 24. november 2013 (endret) Det er definitivt ikke trygt, og det på flere måter. Det er for det første den prevensjonsmetoden som har desidert størst risiko for å feile. Kan hende jeg tråkker noen på tærne nå, men jeg mener at å skape nytt liv VIRKELIG ikke er noe man burde gjøre med mindre man vil det og kan takle det, og spesielt ikke hvis du risikerer å måtte kjempe mot systemet i tillegg. Det vil ikke være bra hverken for deg, ungen eller forholdet. For det andre gir metoden heller ingen beskyttelse mot eventuelle kjønnssykdommer han måtte ha. Med tanke på at forholdet deres er nytt er det en fare for at han bærer med seg ting, spesielt hvis du ikke vet om han har testet seg for sykdommer nylig. At han ikke vil bruke kondom øker jo risikoen for at han har blitt smittet av andre partnere. Det finnes mange ting du absolutt IKKE vil få i "presang", i beste fall ting med symptomer som bare er veldig plagsomme, i verste fall AIDS, sterilitet og/eller livmorhalskreft. Det i seg selv er god grunn til å vente med ubeskyttet sex til dere er mer trygge på hverandre. Og sist men ikke minst: Hvis han virkelig bryr seg om deg så er han villig til å ta hensyn og putte regnfrakk på snoppen. Prøver han likevel å presse deg til å risikere uønsket graviditet og kjønnssykdommer så er han, beklager å måtte si det, en egoistisk dust og rett og slett ikke verdt det. Du fortjener mer respekt enn som så. Går noe galt er det jo du som må ta konsekvensene, han risikerer i bunn og grunn ingenting (kanskje med unntak av barnebidrag). Det er din fremtid og helse som står på spill. Det kan også være en fordel å ta kontakt med lege/helsestasjon eller lese seg opp på ulike prevensjonsmetoder på internett hvis dere ikke allerede har gjort det, kan hende dere finner noe som passer deres behov? Jeg vet ikke hvilke grunner du har til å ikke like p-piller, men hvis det er på grunn av opplevde bivirkninger at du ikke liker dem så finnes det ulike typer p-piller som passer for ulike mennesker, bare sånn at du vet det. Uansett hva dere gjør anbefaler jeg at han i det minste tester seg for klamydia (jeg vet det kan være vanskelig å spørre om, men jeg synes ærlig talt det er en fair trade) og du helst tar en HPV-vaksine før dere evt. har sex uten kondom. (HPV-vaksinen må tas før du blir utsatt for viruset, ellers virker den ikke mot det, så for deg som er jomfru er det en gylden mulighet.) Lykke til iallefall! Endret 24. november 2013 av EBBsyndrome 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.