Gå til innhold

Deprimert og skolelei

Anbefalte innlegg

Gjest Anonym bruker
Skrevet

Hei! Jeg er som regel en positiv jente som er full av energi omtrent hver dag. Men nå i det siste har jeg begynt å droppe skolen, jobbe mindre og klage mye over livet. Jeg er sliten hele tiden og er ofte i dårlig humør. Sier alltid til meg selv at jeg ikke har tid til ting, for jeg har 1000 andre ting å gjøre. Jeg aner virkelig ikke hva jeg skal gjøre og trenger hjelp.

Skrevet (endret)

Hei! Jeg er som regel en positiv jente som er full av energi omtrent hver dag. Men nå i det siste har jeg begynt å droppe skolen, jobbe mindre og klage mye over livet. Jeg er sliten hele tiden og er ofte i dårlig humør. Sier alltid til meg selv at jeg ikke har tid til ting, for jeg har 1000 andre ting å gjøre. Jeg aner virkelig ikke hva jeg skal gjøre og trenger hjelp.

Hvis dette har foregått over flere uker og du ikke ser noen klar årsak til dette som du er i stand til å fjerne eller gjøre noe med, anbefaler jeg deg en tur til fastlegen. Sover du skikkelig om nettene?

Hvis du er i en slags "ond sirkel" med dårlig søvn er det mulig å snu dette med å be om sovepiller og bruke dette en ukes tid, og se om det hjelper. Faren med det er at du kommer til å like det, og få problemer med å slutte. I tillegg kan det hende problemet ikke løses, og bare blir verre. Hvis du ikke sliter med søvnen eller føler at dette egentlig stikker litt dypere, kan det være verdt et forsøk med et antidepressiv, for eksempel Cipralex. Ikke spesielt skummel å begynne på, og ikke av de verste å komme av igjen senere.

Endret av YoplaitDouble
Skrevet

Kan du snakke med lærer, rådgiver eller helsesøster på skolen?

Skrevet

Hvis det finnes helsestasjon for ungdom der du bor, så er det et sted som ofte er egnet til å drøfte slike problemstillinger.

Generelt sett så ser en ikke sjelden at unge voksne/ungdommer er dårlige på å ivareta seg selv i hverdagen og slik legger et grunnlag for å bli slitne. Dårlig kosthold, for lite søvn, for mye alkohol etc bidrar ikke til en god hverdag.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...