Gå til innhold

Hvordan beregne søvndyssende effekten av Tolvon eller Remeron

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er sikkert flere av dere her inne som bruker en mindre dose Tolvon, Remeron eller lignende for å sove bedre om natten. Det fungerer helt greit for min del, men det er en liten upraktisk del ved det også.

Det går alt fra 1,5 til 3,5 timer før effekten kicker ordentlig inn. Noen ganger blir jeg helt zombie etter halvannen time, mens jeg andre ganger må vente nesten opp mot fire timer før effekten er god nok til at jeg sovner om jeg går og legger meg.

Er det noen som vet hva som påvirker tiden det tar før effekten inntreffer? Flere med samme problemet?

Det blir litt dumt å måtte legge seg kl 20:30 enkelte dager fordi det er umulig å sitte oppe lenger, og dermed våkne kl 4-5 om morgenen. Døgnrytmen blir litt tullete av å holde på sånn. Tar jeg medisinen for sent vil også det motsatte skje, hvor jeg sovner alt for sent, så det er heller ikke et godt alternativ  :P

Skrevet

For meg er det litt variabelt ut fra hvor mye jeg har i hodet før jeg legger meg. Kan ta alt fra en halvtime til flere timer.

Jeg tar medisinen en halvtime før jeg legger meg. Men om jeg er zombie eller ikke når jeg legger meg er som nevnt litt variabelt.

Har trappet ned på Remeron nå forresten. Gått fra 30 til 15. Føler at jeg mangler litt energi, men sover fortsatt godt, sov bare litt dårligere første natt.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Matinntak er en faktor. Går tablettform rett i tarmen, eller ligger den i køen bak et stort måltid?

Skrevet

For meg er det litt variabelt ut fra hvor mye jeg har i hodet før jeg legger meg. Kan ta alt fra en halvtime til flere timer.

Jeg tar medisinen en halvtime før jeg legger meg. Men om jeg er zombie eller ikke når jeg legger meg er som nevnt litt variabelt.

Har trappet ned på Remeron nå forresten. Gått fra 30 til 15. Føler at jeg mangler litt energi, men sover fortsatt godt, sov bare litt dårligere første natt.

Erfarer at jeg kan klare å "dope" meg i søvn med Tolvon uten å ha tømt hodet skikkelig, men da blir varigheten og antall oppvåkninger destod verre. Så jeg må legge litt tilrette for at det skal fungere skikkelig  :)

Alle sier jo at man får mest søvndyssende effekt på veldig lave doser, men det stemmer ikke for min del. 10mg kjenner jeg ingenting av, 30-40mg er det minste som funker for min del. Jo større dose, jo bedre søvn. Sikkert pga den antidepressive effekten som også demper angst. Men da blir jeg destod mer zombie og blir sittende og fantasere om mat mens jeg sitter på jobb  :rolleyes:

Har du klart å finne et nytt SSRI som gir deg bedre opptak eller funnet årsaken til det synkende opptaket ditt på Zoloft?

Skrevet

Matinntak er en faktor. Går tablettform rett i tarmen, eller ligger den i køen bak et stort måltid?

Jeg har funnet ut at det optimale (for raskest effekt) er å ta den rett før et måltid, og gjerne skifte dose litt opp eller ned etter ca 2-3 uker for best effekt. Men det er likevel ikke et helt klart mønster i dette  B)

Skrevet

Merkelig, jeg får ingen hangover-effekt av Remeron. Føler meg tvert imot mer opplagt dagen etter.

Det fikk jeg derimot av Vallergan, Atarax og fremfor alt Seroquel.

Men ja, man fantaserer raskt om mat. Det eneste som hjelper meg mot det er å ikke spise et eneste raskt karbohydrat. Spiser jeg ett gram sukker er jeg på "kjøret".

Har verken fått tatt SSRI-blodprøve eller byttet SSRI, og det irriterer meg en del..

Skrevet (endret)

Haha, det der kjenner jeg meg veldig godt igjen i. Jeg spiser knallsunt med masse protein og trege karbohydrater, men om jeg først finner veien til noe søtt, blir det plutselig umulig å holde igjen og ikke fortsette. Det handler faktisk ikke om viljestyrke, man blir ikke helt rasjonell i toppen av å gå på disse medisinene  :P

Vallergan = tett nese. Atarax-søvnighet forsvinner etter et par uker for min del. Selv etter å ha holdt meg unna Atarax på et halvt år virker jeg immun mot det om jeg prøver igjen. Jeg får heller ikke hangover dagen etter av Tolvon, men blir veldig zombie samme kvelden som jeg inntar det. Og den zombie-effekten kommer gjerne litt før den søvnige effekten, så det er ikke bare å legge seg heller!

Endret av YoplaitDouble

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...