ISW Skrevet 9. desember 2013 Skrevet 9. desember 2013 @eller: Jeg synes dette var meget godt beskrevet. Dessverre synes det som å være bare en liten del av befolkningen som har evne til analysering på dette nivået. Alt for mange holder fast på at alternativet er "at det ikke hadde vært slik/at jeg ikke hadde vært syk". De klarer derfor ikke å ta gode valg for å komme ut av den tilstanden de faktisk er i. Jeg tror at man her berører kjernen i debatten rundt psykiatri. Man kan argumentere med at ved en kreftsvulst er man i stand til å ta rasjonelle valg rundt hva som er bra for en selv og ikke, men at det samme ikke nødvendigvis gjelder i psykiatrien. Ved å fjerne en kreftsvulst, fjerner man en del av en selv som ikke er ønsket, og kan få en masse bivirkninger. Ved å "fjerne" (behandle) en psykisk lidelse, fjerner man også en del av en selv som man i friske perioder ser at ikke er ønsket. Problemet er jo mangelen på innsikt som gjør at man ikke ser at det man driver med er uhensiktsmessig. Pasienten kan jo presumptivt ha en annen agenda (f.eks å sulte seg ihjel) og greier ikke å se at dette er uttrykk/symptom for sykdommen på samme måte som brystsmerter er et symptom ved hjertesykdom. Ingen av delene er pasientens "skyld", men innsikten er ulik ved de ulike sykdommene. Tror jeg? 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.