Gå til innhold

depresjonen borte over natta

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det siste ukene har jeg vært deprimert. Tungsinn, slapphet, alt var et ork. Et konstant trykk i brystet. Mange tanker om å skade meg selv. Jeg hadde begynt å gjøre research på antidepressiva.

Så, nå på fredag, våkner jeg og merker at noe er annerledes. Hvor er den, tenker jeg, denne jævlige følelsen som har vært der? Den var borte. Jeg kunne nesten ikke tro det, sto opp, ventet bare på at det skulle komme tilbake. Men den gjorde ikke det. Tvert imot følte jeg meg uvanlig glad den fredagen. Nå er det søndag og depresjonen har ennå ikke kommet tilbake.

Hva betyr dette? Jeg har lenge tenkt at jeg har depresjoner som kommer av seg selv og ikke har noe med ytre omstendigheter å gjøre. Det var ingen forandring i livet mitt som gjorde at depresjonen forsvant nå på fredag. Jeg har også tenkt at mine depresjoner burde behandles med medisiner og at samtaleterapi ikke har så mye for seg. Hva tror dere?

Anonymous poster hash: 0e8d2...01c
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det siste ukene har jeg vært deprimert. Tungsinn, slapphet, alt var et ork. Et konstant trykk i brystet. Mange tanker om å skade meg selv. Jeg hadde begynt å gjøre research på antidepressiva.

Så, nå på fredag, våkner jeg og merker at noe er annerledes. Hvor er den, tenker jeg, denne jævlige følelsen som har vært der? Den var borte. Jeg kunne nesten ikke tro det, sto opp, ventet bare på at det skulle komme tilbake. Men den gjorde ikke det. Tvert imot følte jeg meg uvanlig glad den fredagen. Nå er det søndag og depresjonen har ennå ikke kommet tilbake.

Hva betyr dette? Jeg har lenge tenkt at jeg har depresjoner som kommer av seg selv og ikke har noe med ytre omstendigheter å gjøre. Det var ingen forandring i livet mitt som gjorde at depresjonen forsvant nå på fredag. Jeg har også tenkt at mine depresjoner burde behandles med medisiner og at samtaleterapi ikke har så mye for seg. Hva tror dere?

Anonymous poster hash: 0e8d2...01c

Det trenger ikke bety noe. Vent med å anta til du ser om dette varer. Dersom det faktisk varer er det fantastisk, nyt det. Om ikke har du en jobb å gjøre. Depresjon kan komme i varierende styrke, en dag eller to hvor tungheten er borte og man kjenner seg normal er ikke uvanlig. 

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Depresjoner kan ha en ren biokjemisk årsak (endogene) og ytre årsaker (reaktive).

Det er imidlertid ikke et enten/eller, men ofte an blanding av en disposisjon og ytre vansker.

De fleste har nytte av både AD og psykoterapi, og det er kunstig å sette disse to behandlingsmåter opp mot hverandre.

Om en skal se på den relative betydningen av medisiner og psykoterapi, gjelder følgende:

Jo alvorligere depresjonen er, jo viktigere er medisiner.

Jo flere ganger en har hat en depresjon, jo viktigere er medisiner.

Jo tydeligere en kan identifisere en konflikt/vansker i samlivet med viktige personer, jo viktigere er psykoterapien.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...