Gå til innhold

Psykisk lidelse?

Gjest Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Gjest Anonym bruker
Skrevet

Hei!

Jeg er ei dame på 31 år som har ulike problemer som gjør at jeg føler meg "tom" innvendig.

Så lenge jeg kan huske har jeg hatt problemer, og jeg har stort sett tatt meg av det selv. Jeg har hatt OCD, men det er under kontroll nå, jeg hadde mange negative og selvdestruktive tanker, men har nå klart å blokkere de fleste tanker som en overlevelsesstrategi, og resultatet er at jeg "tenker ikke" lenger. Jeg veier ikke beslutninger bevisst, og teorien min er at det har ført til at jeg har begynt med mange ting jeg ikke har klart å avslutte. Men slik er det med mange ting som gir meg ubehag i hverdagen, jeg utsetter dem, og det gir meg dårlig samvittighet. Jeg føler meg emosjonelt avstumpet, og er redd for at dette ble bekreftet av min reaksjon på at jeg ble voldtatt for noen år siden. Jeg føler at jeg kom over dette veldig raskt (jeg tenker så og si aldri på det som skjedde lenger), og er redd for at dette bare er et symptom på hva som er galt med meg. Grunnen til at jeg ordlegger meg slik er at jeg alltid har følt meg annerledes, at jeg ikke passer inn, og at jeg føler at jeg har motstridende tanker og personlighetstrekk. Jeg vet ikke hva jeg føler lenger, og jeg vet ikke om det er fordi at jeg ikke tør å kjenne på disse følelsene, eller fordi jeg har blitt avstumpet. Jeg føler meg veldig alene, og ser ingen mening med livet utover kjærlighet, noe jeg har vanskelig for å definere. Jeg orker ikke å gjøre noe hjemme, har sluttet å gå på trening på grunn av manglende motivasjon, jeg føler at jeg stort sett sover dårlig på grunn av forstyrrende drømmer.

Kan dette være noe annet enn depresjon? Er jeg dømt til å være slik for alltid?

Mvh

Lei

P.S. Jeg tar ingen medisiner og jeg har ikke tenkt å starte med anti-depressiva igjen.

Videoannonse
Annonse
Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Jeg tror dette er en depresjon nå. Men det er mulig at det er noe i tillegg. Særlig dette at du har følt deg annerledes også før du fikk ocd og depresjon.

Jeg synes du skal søke en flink kognitivterapeut. Når dere har behandlet depresjonen, er det tid for å finne ut om det er "noe mer".

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...