Gå til innhold

Hvordan overkomme resterende PTSD-tendenser?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Alt er snakket ferdig om, og livet er veldig mye bedre enn før. Kropp og sinn har slått seg til ro i hverdagen.

Siste skanse er kjærlighetsforhold.

Har gjennom tidligere forhold blitt trygg på fysisk nærhet igjen, og platoniske vennskapsforhold med tillit og 'psykisk nærhet' går veldig fint.

Kombinasjonen slippe noen inn på seg både fysisk og psykisk trigger derimot stress jeg ikke får kontroll over. Forsvarsmekanismene trer inn for fullt, jeg blir anspent og distanserer meg selv om jeg ikke vil. Kroppen fryser til bare av en klem, hvis jeg er edru.

Jeg er ikke redd for at han skal slå, men kroppen min er det tydeligvis. Hodet mitt er redd for at han skal komme nært nok inn på meg psykisk, bare for å skade. Jeg har alltid forsvarsverket oppe, og det er frustrerende å ikke overvinne det.

Hva er nøkkelen til å løse dette?

Anonymous poster hash: 04c4f...93b
Videoannonse
Annonse
Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Nøkkelen er å ta sjansen og starte treningen.

Skrevet

Nøkkelen er å ta sjansen og starte treningen.

Noe i retning fake it til you make it, eller skal han virkelig måtte holde ut at jeg slipper han bitte litt innpå meg bare for å lukke brått igjen og rygge langt tilbake?

Anonymous poster hash: 04c4f...93b

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Se på det som gradvis eksposisjon hos en med angst.

Snu litt på rollene. Det er ikke du som skal slippe han innpå deg. Du skal være den offensive som tar initiativ, men også den som har kontrollen og stopper når det er nok.

Du/dere vil merke fremgang etter kort tid.

Ta opp med han at nå er det du som skal styre dette noen måneder fremover. Så få han glede seg til gevinsten.

Skrevet

Se på det som gradvis eksposisjon hos en med angst.

Snu litt på rollene. Det er ikke du som skal slippe han innpå deg. Du skal være den offensive som tar initiativ, men også den som har kontrollen og stopper når det er nok.

Du/dere vil merke fremgang etter kort tid.

Ta opp med han at nå er det du som skal styre dette noen måneder fremover. Så få han glede seg til gevinsten.

Er det ts skriver om (problemer med nærhet) symptom på ptsd? Har det på akkurat samme måte, bortsett fra hos meg så har jeg problem med alle andre enn kjernefamilien min. Jeg jobber med problemet på samme måte som du beskriver og synes det gir fremgang/hjelper.

Skrevet

Alle som har det sånn, tror jeg ikke har ptsd. Det er vel visse kriterier som må oppfylles i tillegg for å ha diagnosen.

Ellers er jeg helt enig med NHD. Ta kontrollen selv. Hold deg unna de du føler deg veldig uttrygg på. Jeg liker ikke å klemme andre enn barna mine og min mann. Er ikke så trygg på andre mennesker at det er mulig med klemming. Tror hver og en må lære seg å kjenne sine grenser for hva som er akseptabelt og ikke.

Skrevet

Alle som har det sånn, tror jeg ikke har ptsd. Det er vel visse kriterier som må oppfylles i tillegg for å ha diagnosen.

Ellers er jeg helt enig med NHD. Ta kontrollen selv. Hold deg unna de du føler deg veldig uttrygg på. Jeg liker ikke å klemme andre enn barna mine og min mann. Er ikke så trygg på andre mennesker at det er mulig med klemming. Tror hver og en må lære seg å kjenne sine grenser for hva som er akseptabelt og ikke.

Jeg tenkte på trekk av/et symptom på ptsd

Skrevet

Er det ts skriver om (problemer med nærhet) symptom på ptsd? Har det på akkurat samme måte, bortsett fra hos meg så har jeg problem med alle andre enn kjernefamilien min. Jeg jobber med problemet på samme måte som du beskriver og synes det gir fremgang/hjelper.

Symptomene på ptsd vil jo avhenge av hva som har utløst dem. Det er nok lurere å starte en egen tråd og beskrive ens egen utfordring selv om man kan kjenne seg igjen i andres symptombeskrivelser... :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...