Gå til innhold

Innvilget ufør

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg fikk forrige uke innvilget ufør fra 1. Desember. Føler meg helt rar innvendig. Føler at jeg er mindreverdig.

Jeg er relativt ung (under 30) og tenker at det er merkelig at jeg fikk det. Men såklart, det er jo bakenforliggende psykiske lidelser som har preget meg hele livet. Vanskelig å ta det innover meg rett og slett.

Jeg fortalte ikke til noen at jeg hadde søkt heller, for jeg skjemtes. Nå når jeg fortalte min mor at jeg hadde fått den innvilget svarte hun meg avkortet med at "er det noe å være glad for da".

Ja,jeg ble faktisk glad. Er det feil av meg? Jeg har slitt nok nå. Nå skal jeg fokusere på meg selv, familien min og ikke bekymre meg om økonomi.

Hva er greia med at man ikke har verdi som trygdet? Jeg har forsøkt med jobb og skole om hverandre siden jeg først kom under NAV i 2005. Det var jo faktisk min kontakt på NAV som "bestemte" at vi skulle søke ufør. Det var ikke noe jeg kokte opp på egenhånd. Jeg har alltid fylt de kravene NAV har satt til meg..

Trengte å lufte tankene. Takknemlig for tilbakemeldinger.

Skrevet

Jeg fikk forrige uke innvilget ufør fra 1. Desember. Føler meg helt rar innvendig. Føler at jeg er mindreverdig.

Jeg er relativt ung (under 30) og tenker at det er merkelig at jeg fikk det. Men såklart, det er jo bakenforliggende psykiske lidelser som har preget meg hele livet. Vanskelig å ta det innover meg rett og slett.

Jeg fortalte ikke til noen at jeg hadde søkt heller, for jeg skjemtes. Nå når jeg fortalte min mor at jeg hadde fått den innvilget svarte hun meg avkortet med at "er det noe å være glad for da".

Ja,jeg ble faktisk glad. Er det feil av meg? Jeg har slitt nok nå. Nå skal jeg fokusere på meg selv, familien min og ikke bekymre meg om økonomi.

Hva er greia med at man ikke har verdi som trygdet? Jeg har forsøkt med jobb og skole om hverandre siden jeg først kom under NAV i 2005. Det var jo faktisk min kontakt på NAV som "bestemte" at vi skulle søke ufør. Det var ikke noe jeg kokte opp på egenhånd. Jeg har alltid fylt de kravene NAV har satt til meg..

Trengte å lufte tankene. Takknemlig for tilbakemeldinger.

Vær glad, det er du i din fulle rett til. 

"Hva er greia med at man ikke har verdi som trygdet?" - verdien av deg er det du som bestemmer, ikke la andre definere den for deg. Du vil finne mennesker som er misfornøyd med noe ved deg gjennom hele livet ditt, cluet er å ikke kaste bort energien din på disse menneskene -det er ikke verdt det.

Skrevet

Bare vær glad du, du har nok gjort ditt og prøvd masse.

Captain Cheeseheart
Skrevet

Jeg har også det for tiden, selv om det ikke betyr at jeg må bruke NAV resten av livet, selv om jeg kan det (sånn politikken er per dags dato).

Men jeg skammer meg også veldig i alle fall. Men det kommer nok av at jeg grubler sånn over om jeg faktisk er syk eller ikke.

Men det er ingen grunn til å skamme seg om man er syk.

Skrevet

Jeg har også det for tiden, selv om det ikke betyr at jeg må bruke NAV resten av livet, selv om jeg kan det (sånn politikken er per dags dato).

Men jeg skammer meg også veldig i alle fall. Men det kommer nok av at jeg grubler sånn over om jeg faktisk er syk eller ikke.

Men det er ingen grunn til å skamme seg om man er syk.

Jeg er mer en sikker på at jeg har vært syk. Men om jeg er det nå, er jeg usikker på. Tiden vil vise. Det er kort tid siden jeg kuttet ut all antipsykotika og sa adjø tik psykiateren min. Det kan jo bli et meget interessant år neste år.

Captain Cheeseheart
Skrevet

Jeg er mer en sikker på at jeg har vært syk. Men om jeg er det nå, er jeg usikker på. Tiden vil vise. Det er kort tid siden jeg kuttet ut all antipsykotika og sa adjø tik psykiateren min. Det kan jo bli et meget interessant år neste år.

Oj. Ja. Absolutt. Du kan få det bedre, men du kan også få det mye verre.  :o Sånn generelt sett. Lykke til.

Skrevet

Skulle ønske jeg og kunne kutte ut antipsykotika, men det går bare en dag så får jeg surr og rot i hjernen så det går ikke!!!

Skrevet

Skulle ønske jeg og kunne kutte ut antipsykotika, men det går bare en dag så får jeg surr og rot i hjernen så det går ikke!!!

Da jeg tok ap i pilleform fikk jeg voldsomme svingninger om jeg droppet de en dag eller to, men nå har jeg tatt depotsprøyte, så teknisk sett har jeg fortsatt cisordinol i blodet. Håper bare at det Holder seg stabilt :-)

Skrevet

Jeg har vært uføretrygdet i mange år, siden jeg var 22 faktisk. Det er over 15 år siden. Da jeg fikk det, fikk jeg bare brev jeg måtte underskrive. Men jeg var svært dårlig fungerende den gangen jeg fikk det. Det trenger ikke å bety slutten på å arbeide heller. Jeg har arbeidet i gode perioder, og da har jeg gjort det slik att jeg sier ifra hvis jeg jobber over 1 g.

Fordommer møter man nok. Det er ikke noe jeg personlig forteller alle om. Det att jeg er ufør. For da skal folk vite grunnen med engang. Og jeg vil ikke att alle og enhver skal vite att jeg er schizofren. Iallefall ikke så mye negativt som har kommet ut om schizofrene de siste årene. Men jeg tror de fleste som møter meg synes jeg er litt rar, og slikt. Det har jeg hørt om meg siden jeg var tenåring.

Anonymous poster hash: 81bbb...69b
Skrevet

Da jeg tok ap i pilleform fikk jeg voldsomme svingninger om jeg droppet de en dag eller to, men nå har jeg tatt depotsprøyte, så teknisk sett har jeg fortsatt cisordinol i blodet. Håper bare at det Holder seg stabilt :-)

jeg fikk cisordinol i depotsprøyte før jeg også

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...