Gå til innhold

Hvordan snu selvforakten?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er en idiot, jeg er sint på meg selv og hater meg selv. Disse tankebe får jeg om meg selv når ting går galt. Selvforakten blir stor og jeg ødelegger dagen med det fordi jeg ikke får gjort noe særlig - jeg resignerer og jeg gir rett og slett f.

Hvordan i huleste kan jeg slutte med dette? Det suger energi.

Skrevet

Jeg er en idiot, jeg er sint på meg selv og hater meg selv. Disse tankebe får jeg om meg selv når ting går galt. Selvforakten blir stor og jeg ødelegger dagen med det fordi jeg ikke får gjort noe særlig - jeg resignerer og jeg gir rett og slett f.

Hvordan i huleste kan jeg slutte med dette? Det suger energi.

Alt dette er jo tanker. Er tanker alltid sanne? Sett deg ned å skriv ned alt du måtte ha av sånne negative tanker. Så tar du de for deg og prøve å endre dem til noe mere positivt. Ta steg for steg , dette greier du ;).

Anonymous poster hash: 69e9f...39e

Skrevet

Tusen takk. Dette har jeg faktisk ikke tenkt på :)

Når tanken er god, er allting godt ;-).

Skrevet

Forresten en ting til du bør tenke på. Tanker setter "spor" i hjernen. Du har gamle spor som du nå skal erstatte med nye. Dette tar tid. Det blir som å lage deg skispor i skikkelig dyp snø, du må gå mange ganger for at det skal bli ei bra løype. Likevel er det jo bra invistert energi når resultatet blir bra ;-).

Skrevet

Idag har jeg god grunn til å være sint på og hate meg selv, så det er velfortjente tanker. Jeg får ta det som straff for at det aldri skal skje mer.

Ellers kan jeg bruke svarene dine, tar dem med meg videre :)

Captain Cheeseheart
Skrevet

En kan vel ikke bestemme hva man selv tenker? Det du kan bestemme, er hva slags medisiner du tar og hva slags tilbakemeldinger du får fra andre, f.eks. via samtaleterapi, ut i fra hva du sier og gjør.

Skrevet

En kan vel ikke bestemme hva man selv tenker? Det du kan bestemme, er hva slags medisiner du tar og hva slags tilbakemeldinger du får fra andre, f.eks. via samtaleterapi, ut i fra hva du sier og gjør.

Nei, men en kan bestemme over handlingene - hva man gjør med dem.

Gjest Ladytron
Skrevet

Du kan prøve å se på tankene på andre måter, finne alternative forklaringer, bearbeide dem. Etterhvert kommer de nye tankemønstrene mer og mer automatisk. Mener dette er noe av essensen i kognitiv terapi.

Captain Cheeseheart
Skrevet

Du kan prøve å se på tankene på andre måter, finne alternative forklaringer, bearbeide dem. Etterhvert kommer de nye tankemønstrene mer og mer automatisk. Mener dette er noe av essensen i kognitiv terapi.

Hm, skjønner. En kan forandre sine egne tanker ved å handle anderledes i forhold til dem, f.eks. ved å skrive ned positive ting som man fôrer hjernen med?

Skrevet

Hm, skjønner. En kan forandre sine egne tanker ved å handle anderledes i forhold til dem, f.eks. ved å skrive ned positive ting som man fôrer hjernen med?

Helt riktig, dette er en bra måte å arbeide på. Man må ha tålmod da, man kan ikke flytte et fjell på en dag :-).

Skrevet

Idag har jeg god grunn til å være sint på og hate meg selv, så det er velfortjente tanker. Jeg får ta det som straff for at det aldri skal skje mer.

Ellers kan jeg bruke svarene dine, tar dem med meg videre :)

Der har du et flott eksempel på hvordan man kan tenke negativt om seg selv. Tanker medfører gjerne negative følelser. Disse leder gjerne til enda mere negative tanker, du får spenninger i kroppen og angst. Er det egentlig noe poeng i å tenke så destruktivt om seg selv? Eller er det bedre å bryte denne sirkelen så fort som mulig?

Captain Cheeseheart
Skrevet

Helt riktig, dette er en bra måte å arbeide på. Man må ha tålmod da, man kan ikke flytte et fjell på en dag :-).

Hva om man sliter med både overdrevent negative og overdrevent positive tanker, da?

Skrevet

Der har du et flott eksempel på hvordan man kan tenke negativt om seg selv. Tanker medfører gjerne negative følelser. Disse leder gjerne til enda mere negative tanker, du får spenninger i kroppen og angst. Er det egentlig noe poeng i å tenke så destruktivt om seg selv? Eller er det bedre å bryte denne sirkelen så fort som mulig?Anonymous poster hash: 69e9f...39e

Hvis man på den måten arresterer seg selv og det fører til endring så kan det vel være positivt?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...