Gå til innhold

Diettforslag til å reversere vektøkning ved medikamenter

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei,

Tenkte å dele noen forslag til hvordan man kan spise for å ikke få eller reversere vektøkning ved bruk av Remeron, Tolvon eller AP.

Denne dietten fungerer bra for meg i alle fall. Og så vidt jeg har greid å regne meg fram til (og verifisert vha blodprøver) så bør man få i seg alt man trenger av mineraler og vitaminer.

Med denne dietten ligger man ganske lavt (dog ikke fanatisk lavt) på karbohydrater og nokså høyt på proteiner, og man får etter min mening en god metthetsfølelse uten å få svingninger i blodsukkeret (med derpå følgende trang til å spise søtsaker).

Frokost:

2 hardkokte egg + lettmargarin + agurk/tomatskiver

2 gram omega-3

Multivitamin (med d-vitamin og gjerne magnesium)

Lunch:

Rest av gårsdagens middag

eller:

Mozzarella + tomatskiver

eller

Cottage cheese + eplebiter

Middag:

Biffstrimler, feta-ost og salat

eller

Taco uten tortillas/nachos/tacoskjell (tacosalat)

eller

Omelett med ost, skinke og sjampinjong + salat eller agurk/tomatskiver

eller

Lakseskiver med rømme og salat

eller

Hamburger uten hamburgerbrød (med resten av tilbehøret)

eller

Kokt torsk/kolje med smør og salat

Dessertforslag (en gang iblant)

Krem med Splenda/sukrin og friske eller frosne bær

eller

Friske eller frosne bær med kaffefløte og Splenda/sukrin

Unngå helt:

Kornprodukter, poteter, rotgrønnsaker, sukker, sjokolade, juice, bearbeidede produkter og melk.

Du får i deg kalsium fra ost, og kalium fra grønnsaker, som du må spise mye av. Du får i deg litt sunne karbohydrater fra grønnsaker og sopp, mer trenger man egentlig ikke.

Du får i deg masse proteiner.

Bruk gjerne en sunn matolje til steking.

Med denne dietten unngår du intens sultfølelse, går over etter et par dager samtidig som vekten begynner å falle. Det er realistisk å gå ned 0,2-0,3 kg/dag i snitt ved å spise dette.

Må du drikke alkohol, så drikk en tørr hvitvin. Unngå øl og drinker helt. Drikk vann som tørstedrikk, og eventuelt suppler med en light-saft eller light-brus ved behov (ikke drikk for mye av dette)

Ulempen er at dette koster litt, men har du mulighet, så invester et par tusenlapper i helsen din. Ved god planlegging av innkjøp kan man slippe ganske billig unna likevel.

Lykke til :-)

Endret av issomethingwrong
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hørtes ganske grusomt ut! Men, vel, hver sin smak, min "diett" passer vel ikke for alle, heller!

Men lettmargarin? Kunstig søtstoff? Frosne bær smaker kjempesurt og trenger masse søtning... Trankapsler, hvorfor ikke fet fisk? Hvorfor kutte helt ut brød, melk, poteter og rotgrønnsaker? Kalium får man naturlig fra de aller fleste rene matvarer.

Hvor mange kalorier blir dette pr dag?

Skrevet

Hei,

Tenkte å dele noen forslag til hvordan man kan spise for å ikke få eller reversere vektøkning ved bruk av Remeron, Tolvon eller AP.

Denne dietten fungerer bra for meg i alle fall. Og så vidt jeg har greid å regne meg fram til (og verifisert vha blodprøver) så bør man få i seg alt man trenger av mineraler og vitaminer.

Med denne dietten ligger man ganske lavt (dog ikke fanatisk lavt) på karbohydrater og nokså høyt på proteiner, og man får etter min mening en god metthetsfølelse uten å få svingninger i blodsukkeret (med derpå følgende trang til å spise søtsaker).

Frokost:

2 gram omega-3

Lunch:

eller:

Mozzarella + tomatskiver

eller

Middag:

eller

eller

eller

eller

eller

eller

Unngå helt:

Kornprodukter, poteter, rotgrønnsaker, sukker, sjokolade, juice, bearbeidede produkter og melk.

Du får i deg kalsium fra ost, og kalium fra grønnsaker, som du må spise mye av. Du får i deg litt sunne karbohydrater fra grønnsaker og sopp, mer trenger man egentlig ikke.

Med denne dietten unngår du intens sultfølelse, går over etter et par dager samtidig som vekten begynner å falle. Det er realistisk å gå ned 0,2-0,3 kg/dag i snitt ved å spise dette.

Må du drikke alkohol, så drikk en tørr hvitvin. Unngå øl og drinker helt. Drikk vann som tørstedrikk, og eventuelt suppler med en light-saft eller light-brus ved behov (ikke drikk for mye av dette)

Ulempen er at dette koster litt, men har du mulighet, så invester et par tusenlapper i helsen din. Ved god planlegging av innkjøp kan man slippe ganske billig unna likevel.

Selve menyen din er forferdelig kjedelig, men du har fattet poenget. 

En slik meny du har satt opp koster endel, jeg skulle heller ønske du satt i gang å bake selv, både knekkebrød og brød med redusert karboinnnhold. Lag mer gryter.

Sukrin kan gi en isende svak om du bruker mye, forsøk tagatesse eller stevia istedet (stevia kommer og med smak)

Hva gjør lettmargarinen i dette? Øk karboinnholdet heller noe ved å tilføre mer grønnsaker og rotgrønnsaker (mer karbo, men lite fett).

Krem er kjedelig dessert, hva med vaniljekesam/kesam, bær, cottage cheese, nøtter, smoothies osv? 

Men, applaus for forslaget. 

Skrevet

Hørtes ganske grusomt ut! Men, vel, hver sin smak, min "diett" passer vel ikke for alle, heller!

Men lettmargarin? Kunstig søtstoff? Frosne bær smaker kjempesurt og trenger masse søtning... Trankapsler, hvorfor ikke fet fisk? Hvorfor kutte helt ut brød, melk, poteter og rotgrønnsaker? Kalium får man naturlig fra de aller fleste rene matvarer.

Hvor mange kalorier blir dette pr dag?

Enig ang fisken.

Tagatose gjør seg ypperlig som søtning: http://tagatose.no

Reduksjon av kornprodukter ogrotgrønnsaker pga karboinnholdet, det handler ikke om å kutte dem ut men redusere inntaket betraktelig.

Ang kalorier, med denne typen livsstil er fokuset på karbohydrater ikke kalorier som vi er "vant" til. Opp til 150 karbohydrater er lavkarbo. Det betyr ikke at det ikke er lurt å ha et halvt øye på kaloriinntaket også, men energi må vi ha fra et sted og fett er en fin kilde, så lenge det er snakk om riktig fett. 

Skrevet (endret)

MItt diettforslag:

nei glem det XD

Lykke til

Endret av schizoid1337
Skrevet (endret)

Personlig synes jeg ikke den er så grusomt kjedelig, det er langt verre med egg og bacon hver dag til frokost og kjøttdeig med ost på til middag hver dag :P

Fordelen jeg finner med å spise lavkarbo er at en del av disse vektøkende antidepressivene (Remeron og Tolvon) gjør at kroppen skiller ut mye mer insulin når man får i seg karbohydrater, og det er med på å forsterke fettlagringen og gjøre deg mer sulten. Så med sånne medisiner er det dobbelt så viktig å kutte ut/ned på karbohydratene.

Selv har jeg vel i perioder nesten stått med hodet godt ned i godteriposen. Men denne "cravingen" har stoppet helt etter at jeg startet med lavkarbo. Men igjen, jeg tror på en mellomting, hvor man fokuserer på proteiner, ikke altfor mye usunt fett og noe langsomme karbohydrater.

Endret av issomethingwrong
Skrevet

Hei,

Frokost:

2 gram omega-3

Lunch:

eller:

Mozzarella + tomatskiver

eller

Middag:

eller

eller

eller

eller

eller

eller

Unngå helt:

Jeg kan ikke kutte så mye karbo, en sikker måte å utløse en ny sykdomsperiode for meg. I tillegg får jeg forstoppelse.

Spiser etter Fedons kosthold jeg, holder vekten og går ned selv om jeg spiser brød.

Jeg brukte engang Zyprexa og Seroquel. Forsøkte da dette kostholdet som du beskriver. Gikk likevel opp i vekt og ble i tillegg veldig syk. Lapå meg mellom 20-30 kilo.

Har kommet til den konklusjonen at streng lavkarbo er ikke noe for meg. Jeg vil ha litt brød ( grovt, uten hvetemel), fullkornpasta i små mengder en sjelden gang. Alkohol er jeg ikke så glad i, smaker forferdelig. Alle er ikke likedan laget, det er et viktig poeng oppe i alt dette.

Skrevet

Selve menyen din er forferdelig kjedelig, men du har fattet poenget. 

En slik meny du har satt opp koster endel, jeg skulle heller ønske du satt i gang å bake selv, både knekkebrød og brød med redusert karboinnnhold. Lag mer gryter.

Sukrin kan gi en isende svak om du bruker mye, forsøk tagatesse eller stevia istedet (stevia kommer og med smak)

Hva gjør lettmargarinen i dette? Øk karboinnholdet heller noe ved å tilføre mer grønnsaker og rotgrønnsaker (mer karbo, men lite fett).

Krem er kjedelig dessert, hva med vaniljekesam/kesam, bær, cottage cheese, nøtter, smoothies osv? 

Men, applaus for forslaget.

Helt enig, du beskrev det jeg egentlig tenkte ;-). Veldig bra forslag, men tilfører man litt mere matvarer uten for mye karbo, blir dette meget bra og til å leve med ;).

Skrevet

Jeg er enig med issomethingwrong i at lavkarbo-diett er bra når man går på Remeron eller Tolvon, og det var vel diett i forhold til medisiner dette innlegget handlet om.

Skrevet

Det er interessant å lese hva som fungerer på de forskjellige. Selv klarer jeg ikke å følge et matprogram. Spiser alt men i begrenset mengde. Hovedsaklig sunn mat, men kan ta et lite kakestykke i lag med andre. Har fått smaken på havregrøt. Drysser på bitte litt sukker, men lurer på om jeg skal kjøpe inn noe annet søtt å drysse over som er sunnere hvis noen har et forslag. Et eple når jeg blir småspiste hjelper også på. De første ukene var knalltøffe, men med mye oppmuntring på dol kom jeg meg gjennom dem også. Nå føler jeg det går greit. Må bare være bestemt å begrense meg. Det ser ut til å fungere nå. Det går sent, men det går rett veg :)

Tror ikke dette heller fungeret for alle, men kanskje for noen.

Skrevet

Ja, jeg tror det er viktig å finne "sin" diett, et kosthold man kan leve med i hverdagen.

Bruker stevia jeg istedet for sukker. Kjøpes på helsekost og er et naturlig søtningsmiddel.

Jeg også synes det er interessant med kosthold. Fikk diabetes 2 for ei stund siden. Regulerer dette med kosten istedet for å begynne på medisiner.

ISW er veldig inne på noe med det han skriver. Spiser man sånn, unngår man "spise-sukker-kick" som kan komme av en god del medisiner brukt ved psykiske lidelser.

Tror det er viktig å tillate seg å skeie ut en lørdag iblant, jul, påske og bryllup f.eks. Bare hverdagskostholdet er sunt og holder blodsukkeret jevnt.

Skrevet (endret)

Nycora

Er det strøsukker?

Jeg skeier nok ut i hverdagen også. Spiser det som blir servert. Men der jeg før kunne ta to kakestykker tar jeg nå bare et veldig lite. Jeg må gjøre det slik for når jeg nektet meg alt så mistet jeg kontrollen hvis jeg skeiet ut. Men jeg vet at ikke alle kan gjøre det på den måten.

Men jeg prøver å begrense meg på samme måten også med jul og andre helligdager.

Endret av eller
Skrevet

Jeg skeier nok ut i hverdagen også. Spiser det som blir servert. Men der jeg før kunne ta to kakestykker tar jeg nå bare et veldig lite. Jeg må gjøre det slik for når jeg nektet meg alt så mistet jeg kontrollen hvis jeg skeiet ut. Men jeg vet at ikke alle kan gjøre det på den måten.

Det tror jeg er en lur strategi. Jeg oppdaget nettopp at jeg blir jo nesten dobbelt så tilfredsstilt av halvparten så mange kastanjer. For jeg ble ikke stappmett, og likevel har jeg hatt en god opplevelse med deilig smak og konsistens og luksusfølelse. Det betyr at jeg får tre og en halv gang så mye nytelse for pengene, når jeg bare viser moderasjon! Haha, det synes jeg det er verdt :D

(Tenk at man blir så distansert fra sin egen kropp at man må kurses i noe så elementært som å spise...)

Skrevet

Det tror jeg er en lur strategi. Jeg oppdaget nettopp at jeg blir jo nesten dobbelt så tilfredsstilt av halvparten så mange kastanjer. For jeg ble ikke stappmett, og likevel har jeg hatt en god opplevelse med deilig smak og konsistens og luksusfølelse. Det betyr at jeg får tre og en halv gang så mye nytelse for pengene, når jeg bare viser moderasjon! Haha, det synes jeg det er verdt :D

(Tenk at man blir så distansert fra sin egen kropp at man må kurses i noe så elementært som å spise...)

Hvis vi i tillegg spiser mange ganger senere enn før så vil vi også nyte det like lenge :)

Det er mange som sier at det er viktigere hva du spiser mellom nyttår og jul, enn jul og nyttår. Grunnen til at jeg likevel ønsker å prøve å holde samme strategien også mellom jul og nyttår er at hvis jeg ikke bryr meg og spiser det jeg ønsker mellom jul og nyttår så vet jeg at det blir samme kampen etterpå som jeg hadde de første ukene. Da har kroppen igjen vennet seg til mer kalorier og vil fortsatt ha det samme etterpå.

Skrevet

Veldig flott tiltak å poste noe som dette. Jeg tror det kan inspirere andre - ikke nødvendigvis ved å lage det samme, men hvordan man kan bygge opp et fornuftig kosthold for å unngå frotsing og skape interesse rundt det.

Jeg synes det er synd å lese noen av kommentarene om at dette er kjedelig, kunstig mat, etc. når noen poster et veldig konstruktivt innlegg som dette. Da kan man jo velge om man vil sitte og kose seg med sin overvekt og fortsette å spise såkaldt "ikke-kjedelig" junk-mat, eller faktisk forsøke å komme seg et steg videre i livet  B)

Skrevet

Nycora

Er det strøsukker?

Jeg tror det er helt avgjørende å bygge videre på det man har erfaring med at fungerer for en selv:-)

Skrevet

Hei,

Frokost:

2 gram omega-3

Lunch:

eller:

Mozzarella + tomatskiver

eller

Middag:

eller

eller

eller

eller

eller

eller

Unngå helt:

Jeg fikk en kraftig kolesteroløkning da jeg prøvde meg på et tilsvarende kosthold. Har derfor innført mye mer fiber og mindre fett.

Anonymous poster hash: ec064...51d

Skrevet

Personlig synes jeg ikke den er så grusomt kjedelig, det er langt verre med egg og bacon hver dag til frokost og kjøttdeig med ost på til middag hver dag :P

Fordelen jeg finner med å spise lavkarbo er at en del av disse vektøkende antidepressivene (Remeron og Tolvon) gjør at kroppen skiller ut mye mer insulin når man får i seg karbohydrater, og det er med på å forsterke fettlagringen og gjøre deg mer sulten. Så med sånne medisiner er det dobbelt så viktig å kutte ut/ned på karbohydratene.

Selv har jeg vel i perioder nesten stått med hodet godt ned i godteriposen. Men denne "cravingen" har stoppet helt etter at jeg startet med lavkarbo. Men igjen, jeg tror på en mellomting, hvor man fokuserer på proteiner, ikke altfor mye usunt fett og noe langsomme karbohydrater.

Kloke ord, det er så viktig å finne en balansegang som fungerer for akkurat din kropp, og mye av poenget er å forsøke, fordi det er faktisk mulig å stagge dette mat-monsteret, selv på medisiner. 

Jeg skal ikke klage så mye på ukesmenyen, første uken hvor jeg begynte å redusere på karbohydratene spiste jeg taco hver dag i en uke ;-) 

Skrevet

Eller: stevia er en naturlig urt. Finnes både som strøsukker og melis.

Du kan lese mere om den på www.stevia. No

Kjøpes på helsekost. Ellers er jeg enig med Frosken, du har funnet det som fungerer for deg.

Jeg har et spørsmål til streng lavkarbo uten frø og grovt brød: de lærde mener jo at man må spise ganske mye av dette for å redusere sjansen for tykktarmskreft?

Et spiser knekkebrød uten hvetemel, inneholder 3 g karbohydrater pr 100 g. Fedon og Grete Roede følger jo også lavkarbo, men med litt mere karbo en det du ISW beskriver. Noen går ned i vekt på dette, men jeg vet det er noen som må spise sånn som du sier for at vekta skal rikke seg. Medisiner, eller ei :-)

Skrevet

Veldig flott tiltak å poste noe som dette. Jeg tror det kan inspirere andre - ikke nødvendigvis ved å lage det samme, men hvordan man kan bygge opp et fornuftig kosthold for å unngå frotsing og skape interesse rundt det.

Jeg synes det er synd å lese noen av kommentarene om at dette er kjedelig, kunstig mat, etc. når noen poster et veldig konstruktivt innlegg som dette. Da kan man jo velge om man vil sitte og kose seg med sin overvekt og fortsette å spise såkaldt "ikke-kjedelig" junk-mat, eller faktisk forsøke å komme seg et steg videre i livet  B)

Ja, det er sikkert bedre enn mye annet. Men du vet at det finnes andre alternativer enn "kjedelig kunstig" og "ikke-kjedelig junkfood"? Jeg er veldig happy med min rene, sunne, varierte og velsmakende mat :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...