Gå til innhold

Medisin råd NHD

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har i 6,5 år brukt 600 mg Aurorix mot angst og depresjon. Jeg synes ikke de hjelper meg og vil gjerne bytte medisin. Tåler ikke SSRI. Jeg leste en gang at aurorix kunne kombineres med tolvon uten fare. Har nå trappet ned aurorix til 450 og merker depresjon kommer snikende. Grunnen til at jeg vil skifte AD er at jeg hvert år får en episode på to til tre måneder med svimmelhet. Har fått det siden 2008? Da ligger jeg stort sett på sofaen og er ikke ute av huset. Har også økt angst disse periodene og orker ingen ting. Helt slått ut. Tror du dette kan være en somatisert depresjon? Ligger jeg på sofaen og slipper å bevege meg har jeg det greit, men det er jo ikke noe liv. Derfor ønsker jeg et Ad som hjelper bedre.enten tilføre tolvon, men er redd vekt økning. Men kanskje en liten dose ved siden av 450 evt 300 mg aurorix kunne hjelpe.? Evt hvis jeg klarer å seponere aurorix helt... Prøve sarotex.... Hva tror du om den medisinen. Jeg er veldig redd medisin skifter etter erfaringen med ssri som jeg har skrevet mye om her på forumet før. Får ikke hjelp på dps opphold fordi jeg bruker 1mg xanor og 10 mg valium mot panikkangst, somatisert gad, cfs, og sosial fobi. Xanor har jeg fått av psykiater.panikkangst, sosial fobi fikk jeg av cipralex. Angstn

Medisinene har hjulpet med så mye gjennom livet at jeg ikke hverken tør eller vil slutte, så jeg må foreta tablett skiftet selv. Så NHD ...hvilke doser ville du kombinert aurorix og tolvon med. Evt sarotex. Hvor stor dose. Er veldig følsom for denne type medisin. Håper på svar... Er veldig fortvilet. Lenhe siden jeg har spurt om noe her nå.

Videoannonse
Annonse
  • Svar 62
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• inkeink

33

• Dima -76

11

• Nils Håvard Dahl, psykiater

4

• slabbedask

4

Skrevet

Glemte å si at jeg også bruker 5 mg zyprexa. 2,5 morgen og 2,5 kveld

Skrevet

Er det ikke litt selvmotsigende å si at medisinen ikke hjelper, men når du trapper ned så kommer depresjonen snikende? Og i tillegg at medisinen har hjulpet deg mye?

Håper NHD svarer deg, men jeg tror ikke du kan ta Sarotex og Aurorix sammen i alle fall. Det blir jo om mulig verre enn å ta SSRI og Aurorix vel? Skal ikke mene så mye om akkurat dette siden jeg ikke er lege.

God bedring da :)

Skrevet

Får ikke hjelp på dps opphold fordi jeg bruker 1mg xanor og 10 mg valium mot panikkangst, somatisert gad, cfs, og sosial fobi.

Og da blir man ikke godttatt på DPS? Høres rart ut. Slik er det ikke her.

Skrevet
Er det ikke litt selvmotsigende å si at medisinen ikke hjelper, men når du trapper ned så kommer depresjonen snikende? Og i tillegg at medisinen har hjulpet deg mye?

Håper NHD svarer deg, men jeg tror ikke du kan ta Sarotex og Aurorix sammen i alle fall. Det blir jo om mulig verre enn å ta SSRI og Aurorix vel? Skal ikke mene så mye om akkurat dette siden jeg ikke er lege.

Glemte å si at jeg også bruker 5 mg zyprexa. 2,5 morgen og 2,5 kveld

Jeg har i 6,5 år brukt 600 mg Aurorix mot angst og depresjon. Jeg synes ikke de hjelper meg og vil gjerne bytte medisin. Tåler ikke SSRI. Jeg leste en gang at aurorix kunne kombineres med tolvon uten fare. Har nå trappet ned aurorix til 450 og merker depresjon kommer snikende. Grunnen til at jeg vil skifte AD er at jeg hvert år får en episode på to til tre måneder med svimmelhet. Har fått det siden 2008? Da ligger jeg stort sett på sofaen og er ikke ute av huset. Har også økt angst disse periodene og orker ingen ting. Helt slått ut. Tror du dette kan være en somatisert depresjon? Ligger jeg på sofaen og slipper å bevege meg har jeg det greit, men det er jo ikke noe liv. Derfor ønsker jeg et Ad som hjelper bedre.enten tilføre tolvon, men er redd vekt økning. Men kanskje en liten dose ved siden av 450 evt 300 mg aurorix kunne hjelpe.? Evt hvis jeg klarer å seponere aurorix helt... Prøve sarotex.... Hva tror du om den medisinen. Jeg er veldig redd medisin skifter etter erfaringen med ssri som jeg har skrevet mye om her på forumet før. Får ikke hjelp på dps opphold fordi jeg bruker 1mg xanor og 10 mg valium mot panikkangst, somatisert gad, cfs, og sosial fobi. Xanor har jeg fått av psykiater.panikkangst, sosial fobi fikk jeg av cipralex. Angstn

Medisinene har hjulpet med så mye gjennom livet at jeg ikke hverken tør eller vil slutte, så jeg må foreta tablett skiftet selv. Så NHD ...hvilke doser ville du kombinert aurorix og tolvon med. Evt sarotex. Hvor stor dose. Er veldig følsom for denne type medisin. Håper på svar... Er veldig fortvilet. Lenhe siden jeg har spurt om noe her nå.

Skrevet

Må inrømme st jeg ikke helt skjønner dette nye forumet, håper dette blir ettt svar til dere som har svart meg. Aurorix virker ikke bra på angsten min, og disse merkelige trekvart år lange episodene med svimmelhet. Som muligens skyldes en skjult depresejons periode. er det ikke noe som heter det. ille å bli liggende på sofaen så lenge hvert år. kommer som regelmhver høst, juletider, men denne gangen kom det i august. er bedre av svimmelheten nå men siden jeg trapper ned aurorix merker jeg det på humøret. det at jeg ikke fikk hjelp på dps med seponering av aurorix og oppstart på noe nytt hjelper heller ikke på humøret, da jeg gruer meg fælt til å klare dette alene. hadde en forferdelig opplevelse når jeg sluttet på ssri.måtte legges inn da. det er på grunn av svimmelhets episodene jeg som sagt vil prøve ett nytt Ad.har også voldsom sosial angst under disse episodene, og tanken på å gå ut av huset hverker orker jeg eller tøt. dørteskelen er for høy. men like plutesig som disse svimmelhets periodene kommer ... forsvinner de. og da lever jeg som før, med angst ja... men får mye hjelp av xanor og valium. fikk også lov av fylkesmannen å beholde førerkortet på denne dosen. riktignok for ett år av gangen. men... opphold på dps fikk jeg ikke. da ville en ung nyutdannet lege ..psykiater at jeg måtte seponere b preparatene også. Det jeg ba om var å seponere aurorix og zyprexa for å begynne på sarotex og evt serequel. Liten dose. Han nektet blankt og sa at skulle jeg på hans avdeling skulle alle fire slag av. Seponere fire slag jeg? Med min overømfindtlighet.... Prøvde å forklare men han satt på sin høye hest. Jeg forklarte hvor god hjelp mot angsten jeg vanligvis har av xanor og valium, men han nektet... Mente det var innbilt... At de gav angst. Jeg følte meg så ydmyket og umyndig gjort....mjeg er en voksen dame på 53 ... Har brukt valium daglig siden 94... På grunn av somatisert gad og cfs. Xanor fikk jeg av psykiater da jeg fikk panikkanfall av cipralex. Ble også anbefalt dem av psykiater mot gad to år før. Han var overlegevpåmpsykosomatisk institutt. Men den gangen turde jeg ikke slutte med valium. Han ville gi meg 2 mg og så slutte med valium. Året etter den fæle ssri opplevelsen begynte jeg påmsamme dpd poliklinikk, der ville psykiater at jeg sluttet med valium og begynne med 3,5 mg xanor depot. Jeg turde ikke, og det kan jeg vel være glad for i dag i denne benzo hetsen. Jeg fikk benzo på grunn av angst... De har hjulpet meg til et tilnærmet normalt liv... Skulle jeg slutte med dem, blir livet mitt redusert til å sitte inne i leiligheten min hele året. Det er som sagt ikke noe liv.

Skrevet

Fastlegen min som er ny... Han kjenner ikke min historie, da jeg bare har vært,hos han to ganger, er og bltt farget av benzohetsen. Han har skrevet ut tabletter til meg siden i våres men nå mener han og at jeg bør seponere. At jeg skel legge meg inn å ta fire slag av gangen. Dette fortalte han meg på tlf. Det er totalt uansvarlig etter nåmin mening. Jeg kan være med på å seponere angst medisin, men da må et Ad hjelpe med så mye at jeg ikke har behov for beroligende. Tåler som sagt ikke ssri og nsri. Tolvon og remeron gir veldig vektbøkning så de vil jeg helstvikke bruke. Gikk opp 7 kilo på ssri og 8 på zyprexa. Vekta har stabilisert seg nå, men i all min forfengelighet og odså helsemessig kan jeg ikke opp mer. Men nhd hvis du leser dette ... Kan den nye fastlegen ta fra meg medisiner jeg har stått på i flere år..og fått av psykiater... Jeg er så redd... Jeg har stått på samme dose i 7 år. Så har ikke hatt noen toleranse utvikling i stor grad.

Skrevet (endret)

Hei ink:-)

Helt på siden av det du spør om; men er det slik at du nektes innleggelse på dps fordi du bruker xanor og valium? Hvordan begrunner de det? Er denne avgjørelsen evt. noe du kunne klage på? Slik jeg husker det, så har du hatt et jevnt forbruk av disse medikamentene gjennom mange år, og jeg finner det sært om du gis et dårligere tilbud som følge av bruken.

Er det for øvrig slik at du ønsker bytte av aurorix pga utilstrekkelig effekt, eller fordi du mistenker den å være årsaken til svimmelheten din?

Endret av frosken
Skrevet

Fastlegen min som er ny... Han kjenner ikke min historie, da jeg bare har vært,hos han to ganger, er og bltt farget av benzohetsen. Han har skrevet ut tabletter til meg siden i våres men nå mener han og at jeg bør seponere. At jeg skel legge meg inn å ta fire slag av gangen. Dette fortalte han meg på tlf. Det er totalt uansvarlig etter nåmin mening. Jeg kan være med på å seponere angst medisin, men da må et Ad hjelpe med så mye at jeg ikke har behov for beroligende. Tåler som sagt ikke ssri og nsri. Tolvon og remeron gir veldig vektbøkning så de vil jeg helstvikke bruke. Gikk opp 7 kilo på ssri og 8 på zyprexa. Vekta har stabilisert seg nå, men i all min forfengelighet og odså helsemessig kan jeg ikke opp mer. Men nhd hvis du leser dette ... Kan den nye fastlegen ta fra meg medisiner jeg har stått på i flere år..og fått av psykiater... Jeg er så redd... Jeg har stått på samme dose i 7 år. Så har ikke hatt noen toleranse utvikling i stor grad.

Har din gamle fastlege sluttet? Hvis du ikke allerede har gjort det, så bør du sørge for at den nye fastlegen leser gjennom journalen slik at han får med seg den lange historikken.  Ditt beste argument er at du har stått på samme dose gjennom svært lang tid.

Skrevet

Til frosken... Jeg kjenner det nye forumet her dårlig, så hvordan gjør du for å svare rett under et innlegg....mtakk for svar og takk for sist foressten. Grunnen til at jeg vil bytte .AD er at aurorix er at den ikke hjelper meg tilstrekkelig. Har aldri følt meg sterkere på den. Har seponert den en gang før, sakte, og da ble jeg veldig svimmel og kvalm over flere uker. Det var da jeg begynte på ssri, som jeg så absolutt ikke burde ha gjort, men det har jeg skrevet nok om her. Så er veldig ømfindtlig. Men disse lange periodene med sterk svimmelhet og angst tvinger meg til å gjøre noe. Denne høsten lå jeg i tre måneder på sofaen. Jeg tenker på barna mine, foreldre og meg selv. Ikke lett for noen av oss.

Skrevet (endret)

Fastlegen min som er ny... Han kjenner ikke min historie, da jeg bare har vært,hos han to ganger, er og bltt farget av benzohetsen. Han har skrevet ut tabletter til meg siden i våres men nå mener han og at jeg bør seponere.

Forstår ikke hva som er problemet med at man går på en fast dose benzo så lenge man ikke har behov for å øke. Enkelte leger oppfører seg som bessvitende drittsekker. Prinsippende skal tydeligvis følges, uansett.

Endret av slabbedask
Skrevet

Ja... Min gamle faslege har desverre sluttet, og han jeg har nå blir toppen ettbog ettbhalvt år, så er det ny igjen. Synes du det er en god ide å skrive ett brev som forklarer de siste tyve årene. Er jo bare inne en halv time så vanskelig å bli kjent hos en travel fastlege med mange pasienter.

Skrevet

Ja... Min gamle faslege har desverre sluttet, og han jeg har nå blir toppen ettbog ettbhalvt år, så er det ny igjen. Synes du det er en god ide å skrive ett brev som forklarer de siste tyve årene. Er jo bare inne en halv time så vanskelig å bli kjent hos en travel fastlege med mange pasienter.

Ja, jeg synes det er fornuftig å skrive et brev.

Skrevet

Helt enig dlabbedask.... De har hjulpet meg gjennon livet. Er livredd for å miste dem... Da blir jeg som sagt sittende her i leiligheten. Dørterskelen blir for høy.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Jeg synes du skal droppe tankene på Sarotex. Du som er så følsom, og i tillegg redd for bivirkninger, vil nok ha det best ved å bruke noe annet enn gamle TCA.

Om du vil redusere Aurorix og samtidig legge til noe, vil jeg anbefale Remeron 15 mg heller enn Tolvon. Dette fordi den antidepressive effekten er bedre.

Skrevet

Takk for svar nhd... Men hvor mye skal jeg bruke av aurorix med 15 mg remeron i tillegg...300..? stått på 600 I flere år, men har nå trappet ned til 450

Skrevet

Fastlegen min har lite greie på dette, så er veldig glad for dose svar...

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Så mye som du mener at du tåler.

Skrevet

Du... Jeg så i felleskatalogen, og der stod de ikke skal brukes med mao hemmere.... Ikke det at jeg ikke stoler på deg, men er det trygt...er dette en vanlig kombinasjon...serogrent syndrom er jo skrekken....

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...