Gå til innhold

Medisin råd NHD

Anbefalte innlegg

Skrevet

Før du svarer meg på overstående spørsmål så har jeg ett til ... Hva er den vanligste dosen aurorix i kombinasjon med 15 mg remeron.... Veldig takknemlig for svar på disse to spørsmålene. En lettelse for meg hvis noe kan hjelpe... Og at jeg slipper å seponere til null ... Vente 14 dager for så å kaste meg ut i bivirkningsh. Med sarotex. Fikk som jeg skrev ovenfor ikke hjelp til dette med ett opphold på dps på grunn av at jeg bruker b preparater etter psykiateres anbefalinger for noen år siden. Har ikke endret på dosen på 7 år.

Videoannonse
Annonse
  • Svar 62
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• inkeink

33

• Dima -76

11

• Nils Håvard Dahl, psykiater

4

• slabbedask

4

Skrevet

Jeg fikk også blankt nei på DPS fordi jeg også bruker benzo (Valium og Mogadon).

De snakket til meg som om det var heroin  jeg gikk på!

Enda jeg bruker normale doser. 15 mg Valium og 5 mg Mogadon daglig.

Jeg ble helt sjokkert og satt ut.

Fastlegen min reagerte også sterkt på hvordan de behandlet meg på DPSn.

Jeg er enig med NHD ang Sarotex.

Den kan ha svære bivirkninger.

Har forsøkt den selv, og anbefaler den virkelig  ikke.

Skrevet

Hei Dima.... Jeg følte meg også som en narkoman der jeg satt. Ble behandlet veldig nedverdingende og følte meg ydmyket og umyndiggjort. Jeg bruker 1mg xanor og 10mg valium. Og på grunn av dette som jeg har fått av psykiater mot min angst og for å bedre min livskvalitet som han sa..for mange år siden... Skal jeg få et dårligere tilbud enn andre når jeg virkelig trenger . Er dette psykiatri? Skal ikke leger enten det er psykisk sykdom eller somatisk være der for deg når du trenger hjelp...

Skrevet

Det virker som om vi som bruker benzo har fått et stempel på oss.

En dag blir vi vel nødt til å slutte med det enten vi vil eller ikke.

Hadde man vært storforbruker kunne jeg skjønt det, men når en bruker normaldoser forstår jeg ikke helt hysteriet.

Skrevet

Det virker som om vi som bruker benzo har fått et stempel på oss.

En dag blir vi vel nødt til å slutte med det enten vi vil eller ikke.

Hadde man vært storforbruker kunne jeg skjønt det, men når en bruker normaldoser forstår jeg ikke helt hysteriet.

Det er alt for mange leger som lar prinsipper gå foran mennesker.

Skrevet

En mulighet er også å forsøke Remeron aleine og evt. gå opp i dose, i hvert fall så lenge du ikke har noen effekt av Aurorix. Vektøkning er ikke nødvendigvis doesavhengig på Remeron; legger du på deg på 15 mg betyr ikke det at du vil legge på deg noe mer på 45 mg, kanskje til og med tvert imot.

Andre alternativer er en annen MAOI enn Aurorix, eller en TCA. MAOI-ene er ikke så mye brukt fordi de medfører visse diettrestriksjoner (unngå ost og vin, kort sagt), men brukes de riktig kan de være meget effektive og ikke farlige.

Medisineringen din burde vært vurdert av en psykiater. Du kan be fastlegen din henvise deg til en privatpraktiserende hvis samarbeidet med DPS er dårlig.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

1. Du må ikke vurdere Aurorix på samme måte som de tradisjonelle MAO-hemmerne. Interaksjonsproblemene med Aurorix er langt mindre.

2. Jeg vet ikke hva som er den vanligste dosen i kombinasjon. Det er også uinteressant i dette tilfellet. Mht virkning av psykofarmaka er du ikke "vanlig" :-)

3. Siden du har virkning av Aurorix, men ikke tilstrekkelig, og kanskje med en bivirkning, bør du ikke seponere denne, men gå ned i dose og kombinere.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

@mP: Du svarer vanligvis svært godt. Men her er du litt utenfor sporet. Dessuten antar jeg at du ikke kjenner inkeink.

Skrevet

Jeg kjenner ikke mer til inkeink enn det hun forteller i denne tråden, det er riktig. Jeg forsto inkeink dit at hun opplevde liten effekt av Aurorix. Da ser jeg ikke hvorfor det ikke er verd et forsøk å seponere Aurorix og prøve Remeron. Jeg ser heller ikke hvorfor hun ikke av en psykiater kan få f.eks. Nardil på registreringsfritak når hun har forsøk så mange andre medikamenter.

Skrevet

@mP: Du svarer vanligvis svært godt. Men her er du litt utenfor sporet. Dessuten antar jeg at du ikke kjenner inkeink.

Jeg kjenner ikke mer til inkeink enn det hun forteller i denne tråden, det er riktig. Jeg forsto inkeink dit at hun opplevde liten effekt av Aurorix. Da ser jeg ikke hvorfor det ikke er verd et forsøk å seponere Aurorix og prøve Remeron. Jeg ser heller ikke hvorfor hun ikke av en psykiater kan få f.eks. Nardil på registreringsfritak når hun har forsøk så mange andre medikamenter.

Skrevet

Det rare er NHD at før jeg en høstdag i 1994 hvor jeg våknet svimmel og helt uten energi, kunne bruke psykofarma. I min ungdom i 1981 brukte jeg sinequan mot min helse angst i ett år. Merket hverken start problemer eller seponeringsproblemer. I 1992 brukte jeg anafranil for det samme i 7 mnd. Jeg merket at jeg begynte med var på jobb, da jeg sluttet hadde jeg små strømstøt i hodet i noen uker, men ikke værte enn at jeg var på jobb. Og aurorix brukte jeg da de kom på,marketdet ... 300 mg? Fant da ut st de ikke hjalp og bråsluttet. Fikk ikke noen vansker etterpå. Men som sagt etter det som mitt veggmøte eller hva jeg skal kalle det i 94 er jeg blitt overømfindtlig. Me var første diagnose senere er det blitt somatiseringslidelse.???

Skrevet

uh, ser at noen i denne tråden fikk "nei" fra dps pga benzos? Betyr dette at de ikke ville snakke med dere pga deres bruk av benzos som dere har resept fra hos feks fastlegen? høres helt på trynet ut, har selv vært hos dps lenge selv om jeg har gått på vival,sobril,flunipam,xanor osv...aldri hørt noe om det...kansje dette varierer fra sted til sted men ville jo være synd...

Skrevet

uh, ser at noen i denne tråden fikk "nei" fra dps pga benzos? Betyr dette at de ikke ville snakke med dere pga deres bruk av benzos som dere har resept fra hos feks fastlegen? høres helt på trynet ut, har selv vært hos dps lenge selv om jeg har gått på vival,sobril,flunipam,xanor osv...aldri hørt noe om det...kansje dette varierer fra sted til sted men ville jo være synd...

Skrevet

Ja, ble nektet hjelp. Hvis jeg skulle få et opphold måtte jeg i tillegg til seponering av aurorix og zyprexa også seponete valium 10 mg og xanor 1 mg. Det vil si fire på en gang , og med min overømfindtlighet for seponeringer ville jeg blitt veldig syk. Vedkommende ung psykiater ville rett og slett som prinsipp ikke skrive ut noe slag b..preparater. Jeg tåler dårlig psykofarma og spesiellt kan jeg ikke bruke ssri. Fikk panikk angst av dem. Og derfor jeg nå bruker xanor. Som ble gitt meg av psykiater for å bedre livskvaliteten. Denne benzohetsen er forferdelig. Jeg skjønner at de ikke gir det til ungdom hvis alt annet ikke er prøvd, men jeg som har brukt det i 20 år og med god hjelp... Burde få stå på det. Jeg har heller ikke økt på dosen i stor grad. Er det lenge siden du var på dps? For jeg hadde ett opphold I 2006 da jeg ble så syk av seponering cipralex, og da fikk jeg både xanor og valium. Så mulig dette var noe nytt. Han sa jeg kunne prøve et annet sted hvor de godtok det, men ikki hvor. Dette er lokalsykehuset... Og det er her de burde tilbudt meg hjelp.

Skrevet

Ja, ble nektet hjelp. Hvis jeg skulle få et opphold måtte jeg i tillegg til seponering av aurorix og zyprexa også seponete valium 10 mg og xanor 1 mg. Det vil si fire på en gang , og med min overømfindtlighet for seponeringer ville jeg blitt veldig syk. Vedkommende ung psykiater ville rett og slett som prinsipp ikke skrive ut noe slag b..preparater. Jeg tåler dårlig psykofarma og spesiellt kan jeg ikke bruke ssri. Fikk panikk angst av dem. Og derfor jeg nå bruker xanor. Som ble gitt meg av psykiater for å bedre livskvaliteten. Denne benzohetsen er forferdelig. Jeg skjønner at de ikke gir det til ungdom hvis alt annet ikke er prøvd, men jeg som har brukt det i 20 år og med god hjelp... Burde få stå på det. Jeg har heller ikke økt på dosen i stor grad. Er det lenge siden du var på dps? For jeg hadde ett opphold I 2006 da jeg ble så syk av seponering cipralex, og da fikk jeg både xanor og valium. Så mulig dette var noe nytt. Han sa jeg kunne prøve et annet sted hvor de godtok det, men ikki hvor. Dette er lokalsykehuset... Og det er her de burde tilbudt meg hjelp.

Det vel forskjell på ved innleggelse og vanlig time da tenker jeg.

Skrevet

Det vel forskjell på ved innleggelse og vanlig time da tenker jeg.

Skrevet

Får gå i samtale terapi. Men ikke innleggelse. Blir nektet kognitiv terapi på grunn av at jeg bruker benzo... Som om jeg skulle være helt dopet... Det er visst det de tror. En som aldri har brukt disse medisinene før ville nok bli litt sløvet av den dosen jeg står på. Men ikke etter tjue år.

Skrevet (endret)

Det var gruppeterapi jeg ikke fikk gå i på DPSn, fordi jeg bruker Valium.

Så da ble det nei.

Rart, fordi for 10 år siden var jeg pasient på Gaustad - Kompetanse for angstlidelser, og der gjorde de ikke noe nummer ut av det.

Andre behandlere jeg har vært hos har heller ikke klaget på det, så det er vel kanskje bare på den DPSn de er så imot det.

Har brukt Valium i normale doser siden 1997 (inkl et opphold på 4 mnd i 2008).

Og jeg kom ikke til DPSn for å spørre om resepter heller, det var vel det de trodde, men jeg understreket at det trengte jeg ikke, for det får jeg av fastlegen.

Så at de ikke skrev ut "sånt" der gjorde jo ikke meg noe.

@Inkeink: Sier fastlegen din også at du må slutte med benzo?

Endret av Dima -76
Skrevet

Han er ny for meg, men har ikke sagt noe om dette før. Forrige fastlege har skrevet om mitt bruk og hvorfor da hun sluttet etter mange år. Hun kjente meg. Jeg har bare hatt to halvtimer hos den nye legen, og første gang pratet vi litt om det og han sa at som medisin virket dette bra. Men skulle ikke overdrives, noe jeg aldri har gjort. han har skrevet ut både valium og xanor til meg siden han startet i juni. Men nå er han farget av hva den nye jyplingen av en overlege på dps har sagt. Mener han ikke kan gi ut når psykiater som jeg bare har snakket med en gang, og det var om jeg kunne legges inn for Ad skifte.... Har sagt. Har ikke vært i behandling hos han. Ved å søke hjelp...om innleggelse og poliklinisk terapi har jeg ødelagt fullstendig for meg selv. Men mine nærmeste presset litt på angående dette da jeg ble liggende tre måneder i høst med svimmelhet. Alle mente jeg måtte få noen andre Ad slik at jeg kanskje slapp disse 9-12 uker lange svimmelhets episodene jeg får hvert år? Nå er jeg heldigvis bedre, men har ødelagt fryktelig for meg selv. Får jeg ikke xanor og valium blir jeg sittende her i kjeller leiligheten min. Er avhengig av dem for å eksistere . Med mindre et ad kan hjelpe meg da.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...