Gå til innhold

Medisin råd NHD

Anbefalte innlegg

Skrevet

DPS er som regel  uprofesjonelle og inkompetente og benzo er det verste du kan ta, de sammenligner det med narkotika. De er helt bak mål etter min mening, og det er sjeldent jeg tar vival nå.

Videoannonse
Annonse
  • Svar 62
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• inkeink

33

• Dima -76

11

• Nils Håvard Dahl, psykiater

4

• slabbedask

4

Skrevet

Han er ny for meg, men har ikke sagt noe om dette før. Forrige fastlege har skrevet om mitt bruk og hvorfor da hun sluttet etter mange år. Hun kjente meg. Jeg har bare hatt to halvtimer hos den nye legen, og første gang pratet vi litt om det og han sa at som medisin virket dette bra. Men skulle ikke overdrives, noe jeg aldri har gjort. han har skrevet ut både valium og xanor til meg siden han startet i juni. Men nå er han farget av hva den nye jyplingen av en overlege på dps har sagt. Mener han ikke kan gi ut når psykiater som jeg bare har snakket med en gang, og det var om jeg kunne legges inn for Ad skifte.... Har sagt. Har ikke vært i behandling hos han. Ved å søke hjelp...om innleggelse og poliklinisk terapi har jeg ødelagt fullstendig for meg selv. Men mine nærmeste presset litt på angående dette da jeg ble liggende tre måneder i høst med svimmelhet. Alle mente jeg måtte få noen andre Ad slik at jeg kanskje slapp disse 9-12 uker lange svimmelhets episodene jeg får hvert år? Nå er jeg heldigvis bedre, men har ødelagt fryktelig for meg selv. Får jeg ikke xanor og valium blir jeg sittende her i kjeller leiligheten min. Er avhengig av dem for å eksistere . Med mindre et ad kan hjelpe meg da.

Det hørtes ikke lett ut nei.

Men du har jo et helt normalt forbruk av benzo, og har hatt det i mange år uten å øke dosene, og det taler jo til din fordel.

Går ikke det så kan du jo bytte fastlege... Når de leser journalen din, setter seg inn i helsen din og ser at du har brukt benzo med vett, så må de da forstå???

Hvis ikke det finnes noe annet som hjelper hva er da alternativet? Å bli sittende inne resten av livet? Det går jo ikke.

Hadde ikke jeg fått bruke Valium hadde ikke jeg kommet meg mye ut av huset heller, og hvertfall ikke på jobb. Jeg vil ikke bli uføretrygdet, for det er det som hadde blitt alternativet da.

Skrevet

Det hørtes ikke lett ut nei.

Men du har jo et helt normalt forbruk av benzo, og har hatt det i mange år uten å øke dosene, og det taler jo til din fordel.

Går ikke det så kan du jo bytte fastlege... Når de leser journalen din, setter seg inn i helsen din og ser at du har brukt benzo med vett, så må de da forstå???

Hvis ikke det finnes noe annet som hjelper hva er da alternativet? Å bli sittende inne resten av livet? Det går jo ikke.

Hadde ikke jeg fått bruke Valium hadde ikke jeg kommet meg mye ut av huset heller, og hvertfall ikke på jobb. Jeg vil ikke bli uføretrygdet, for det er det som hadde blitt alternativet da.

Skrevet

Nei, uten benzo hadde ikke jeg hatt noe liv. Fikk en kraftig forverrelse av angsten min etter ssri bruk. Og ble uføretrygdet. Den benzohetsen er forferdelig for oss som ikke kan bruke ssri. Eller får tilstrekkelig hjelp av annet ad. Og hvem plager det at jeg bruker 10 mg valium og 1 mg xanor. Jeg er både godt voksen og oppgående, og går det ut over noen så er det meg selv. Jeg dytter det da ikke i noen andre. Mulig legen er redd for å få korreks av fylkeslegen. .. At en tidligere psykiater gav meg xanor for å få bedret livskvaliteten min blir nå straffet... Jeg får ikke samme hjelp som andre. Jeg har aldri spurt etter xanor...det var psykiaterene (tre stk )som foreslo det. Første gang mot somatisert gad på psykosomatisk institutt av overlegen der. Da takket jeg nei. Andre gang var under ssri behandling.. Fikk panikkanfall og det var så ille at da takket jeg ja... Tredje gang da jeg gikk i terapi på samme dps som jeg har vært innom nå. (Men han psykiateren har desverre sluttet), men han ville at jeg skulle øke xanor til 3 -4 mg zanor depot og seponere valium. Jeg takket nei til det og er glad for drt i dag. Da ville jeg vært enda værre ute å kjøre. Det er 4år siden og benzohetsen hadde begynt. Jeg husker jeg var redd de ble tatt av markedet, men det beroliget han meg med og sa at de i så fall ville bli flyttet over til A preparat. Og at jeg da fortsatt ville få dem. Nei vi med angst skal visst i dag ikke få hjelp, om vi har hørt på psykiaters råd å tatt imot medisiner for å få et bedre liv.

Skrevet

Det skal veldig mye til for at en lege får refs fra fylkeslegen.

Du bruker jo tilsammen bare 3 piller om dagen som er benzo, og som du sier: Hvem plager det?

Det kan da umulig plage noen som helst.

Jeg bruker som regel 15 mg Valium om dagen. GAD-angst og sosial angst.

Har gjort det siden 1997, og har ikke økt dosen.

Noen ganger tar jeg 5mg Mogadon  for å få sove, for jeg har tinnitus og sliter med søvnproblemer som følge av det.

Har aldri fått noen hjelp av SSRI jeg heller, men bruker noen andre medisiner; Lamictal og Tolvon bl.a.

I 2008 fikk jeg ny fastlege, som er like gammel som meg, som foreslo at jeg skulle slutte med benzo.

Jeg gjorde det, og var uten i 4 mnd. Jeg ble ikke bedre (han sa at jeg kanskje ble det), det ble bare verre og verre for hver uke. Heldigvis bodde jeg ikke alene på den tiden, ellers tør jeg ikke tenke på hvordan det kunne gått.

Så da sa legen at jeg kunne begynne med Valium og Mogadon igjen, det var tross alt bedre sa han.

Han ble veldig provosert over hvordan jeg ble motatt  på den DPSn.

Målet bør jo være at vi som sliter med angst skal få ha et verdig liv vi også.

Skrevet

Helt enig med deg Dima... Vi med angst bør få ha ett verdig liv vi også. Hvordan virker tolvon...hva slags dose bruker du..og har den gitt vektøkning. Jeg la på med 7 kilo på cipralex og 8 på zyprexa som jeg bruker nå bruker 5 mg daglig mot angst... Min forfengelighet sier stopp... Til flere kilo. Men har tenktbå brgynne på remerom som nhd foreslo eller tolvon sammen med aurorix. Bruker du lamictal mot angst.?

Skrevet

Tolvon blir man veldig trett av i begynnnelsen og man sover veldig godt.

Jeg startet med 15 mg og bruker 60 mg nå. Den hjelper litt på depresjon, men ikke på angst (ikke for meg hvertfall).

Dessverre legger man på seg i begynnelsen. Jeg la på meg 10 kg!

Men har klart å slanke de bort igjen. Er litt for forfengelig jeg også.

Lamictal er ikke for angst, det er en stemningstabiliserende medisin.

Sliter med tilbakevennende depresjoner uten at jeg vet hvorfor... Føler meg ikke deprimert, men så får jeg perioder jeg blir forferdelig deprimert. Men Lamictal har hjulpet mye på det.

Hjelper ikke 100 %, men det er ikke så ille som før jeg begynte med Lamictal.

Hvordan virker Zyprexa mot angst?

Jeg spurte NHD om Seroquel, som ligner på Zyprexa, og visstnok skal hjelpe mot angst.

Men man legger visst på seg av den også.

Skrevet

Tolvon blir man veldig trett av i begynnnelsen og man sover veldig godt.

Jeg startet med 15 mg og bruker 60 mg nå. Den hjelper litt på depresjon, men ikke på angst (ikke for meg hvertfall).

Dessverre legger man på seg i begynnelsen. Jeg la på meg 10 kg!

Men har klart å slanke de bort igjen. Er litt for forfengelig jeg også.

Lamictal er ikke for angst, det er en stemningstabiliserende medisin.

Sliter med tilbakevennende depresjoner uten at jeg vet hvorfor... Føler meg ikke deprimert, men så får jeg perioder jeg blir forferdelig deprimert. Men Lamictal har hjulpet mye på det.

Hjelper ikke 100 %, men det er ikke så ille som før jeg begynte med Lamictal.

Hvordan virker Zyprexa mot angst?

Jeg spurte NHD om Seroquel, som ligner på Zyprexa, og visstnok skal hjelpe mot angst.

Men man legger visst på seg av den også.

Skrevet

La du på deg 10 kilo på 15 mg tolvon eller var etter at du begynte på mer. Var det økt matlyst eller bare kom de på. Zyprexa bare kom på enda jeg bruktem2,5 mg. Hadde ikke sånn ulvehunger. Med det har stabilisert seg. Har stått på samme vekt flere år nå. Men helt umulig å slanke av. Gikk på 1000 - 1200 kalorier om dagen en hel høst og tok av meg 2 kilo. Men de virker bra mot angst. Er og stemnings stabiliserende. Jeg fikk depresjon da jeg sluttet på cipralex som en abstinens. Ble veldig syk fikk alle seponerings plager som var listet opp. Måtte legges inn. Etter det hadde jeg episoder med gjentagende depresjoner i to år . Kom og gikk. Psykiateren mente serotinin balansen i hjernen vat i ubalanse. Disse depresjonene hadde jeg til tross for auririx og zyprexa. Men så begynte jeg å få årlige lange episoder med svimmelhet i stedet. Denne høsten tre mnd mer eller mindre på sofaen.. Ikke ute av huset. Sterk sosial angst i tillegg, Så ensomt. Glad drt finnes tv. Men dette har jeg skrevet om. Har hørt at 8 av 10 legger på seg av zyprexa. 5 Av 10 legger på seg av serequel. Det var den jyplingen på dps som nektet meg innleggelse som fortalte det, jeg ville få hjelp til å begynne med serequel i stedet for zyprexa. Og som sagt bytte til annet Ad. Kunne tenke med wellbutrin. Men da kan jeg ikke slutte med benzo. Det har jeg lest i felleskatalogen . På grunn av kramper. Fy søren hvor vanskelig det skal være.

Skrevet

Begynte å legge på meg med en gang av de ja. Økt matlyst...spesielt på kveldstid. Men jeg tror noen kilo kom "av seg selv" også, enten jeg hadde spist mer eller ikke.

Det varte en god stund, husker ikke hvor lenge for det er flere år siden nå.

Jeg trappet opp til 60 mg ganske fort. Gikk på 120 mg en stund også, i håp  om at det kunne ta vekk angsten bedre, men det gjorde det ikke, så går på 60 mg nå. Våger ikke slutte med dem.

La på meg litt mer da jeg doblet dosen også.

Xanor... Er det kun mot panikkangst? Eller hjelper den mot annen angst også?

Mener å ha hørt at Xanor er en nyere benzo som er litt annerledes.

Har gått på Cipralex før jeg også. Heldigvis uten nevneverdige bivirkninger, jeg har vel vært heldig der, for jeg har hørt om andre som har fått sterke bivirkninger av Cipralex også.

Skrevet

Begynte å legge på meg med en gang av de ja. Økt matlyst...spesielt på kveldstid. Men jeg tror noen kilo kom "av seg selv" også, enten jeg hadde spist mer eller ikke.

Det varte en god stund, husker ikke hvor lenge for det er flere år siden nå.

Jeg trappet opp til 60 mg ganske fort. Gikk på 120 mg en stund også, i håp  om at det kunne ta vekk angsten bedre, men det gjorde det ikke, så går på 60 mg nå. Våger ikke slutte med dem.

La på meg litt mer da jeg doblet dosen også.

Xanor... Er det kun mot panikkangst? Eller hjelper den mot annen angst også?

Mener å ha hørt at Xanor er en nyere benzo som er litt annerledes.

Har gått på Cipralex før jeg også. Heldigvis uten nevneverdige bivirkninger, jeg har vel vært heldig der, for jeg har hørt om andre som har fått sterke bivirkninger av Cipralex også.

Skrevet (endret)

Jeg får benzo, og fikk benzo fra DPS når jeg gikk der, det var faktisk når jeg var innlagt på døgnavd. att jeg begynte med rivotril.

Men det er vel økt aksept for å bruke benzo hos schizofrene med angst tror jeg.

Men benzo er ikke ment som en medisin man skal gå på hver dag, det er kun som behovsmedisin. Jeg bruker under ett glass i året. Men det er 100 tabletter i ett slikt glass da.

Endret av Inner self
Skrevet

Hei igjenxanor hjelper påmall type angst... Men på grunn av at den er (litt) sterkere skal den kun gis av psykiater mot panikkangst. Men den første psykiateren som tilbød meg denne medisinen .... (Var før jeg fikk panikkangst... ) Så han gav det mot min somatiserte gad som gir meg et konstant trykk i hodet... Og så hadde jeg veldig mye mageproblemer...psykosomatisk. Det har jeg heldigvis ikke hatt på flere år....den ligger i samme gruppe som rivotril. Mogadon... Hjelper den mot angst? Jeg fikk lov å kjøre bil på min 1 mg xanor og 10 mg valium. Riktignok for ett år av gangen... Med allikevel.. Et innlegg på dps kunne jeg ikke få.... Lurer på om det går an å søke fylkeslegen selv om å få beholde b. Preparatene? Vet en som gjorde det for lenge siden og fikk det skriftelig. Han tålte heller ikke ssri.....hvis du leser dette nhd... Kan jeg søke fylkeslegen... Det er så mye skifte i fastleger her hvor jeg bor... Og er nervøs hver gang.... Har omtrent mistet nattesøvnen etter at han jeg går hos nå ble farget av benzohetsen etter det den unge psykiatiketen nektet meg opphold på grunn av benzo. Noen rettigheter må vi vel få ha ... Oss med angst... Som ikke får hjelp av annet enn benzo. I natt sovnet jeg klokka tre og sånn har det vært stort sett den siste uken, og har en stor vond klump i magen hele dagen i redsel for at jeg må leve med angst uten hjelp av noe..... Prøv den som vil sier jeg bare.....

Skrevet

Etter ssri seponeringen som jeg har friskt i minne... Er jeg livredd for å gå av b preparater. Er redd jeg vil oppleve det samme. Kanskje enda verre. Hvis det går an. Dima du har jo prøvd og ble bare dårligere og måtte begynne igjen. Er overbevist om at det samme skjer med meg etter så langt bruk 20 år på valium og 7 år på xanor i tillegg. Huff ... Det er ett mareritt... Hadde jeg ikke søkt dps for hjelp hadde jeg slipt dette. da hadde jeg fortsatt og få... Han nye fastlegen sa iallefall ikke noe før det dps greiene...

Skrevet

Mogadon hjelper på angst også ja, men den er såpass søvnfremkallende at den brukes som sovemedisin.

Det skader vel ikke å skrive til fylkeslegen, men vent å se litt. Har du time hos legen snart? Hvis ikke kan du jo bestille... Det er jo ikke sikkert det er så ille som du frykter.

Du har jo en journal å vise til. Skrev den tidligere legen din en slags epikrise?

Det ville hjulpet hvis du ser deg nødt til å skrive til fylkeslegen.

Du må nok ha noen papirer å vise til da.

Men det vet vel NHD mer om...

Det er ille å ha det sånn som du har det nå.

Men hvis du forteller fastlegen din om hvor redd du er nå, så kan det jo være at han forstår og er på din side. Noe empati må han da ha.

Du har jo et såpass lavt benzobruk at det kan umulig være noe å krangle om.

Jeg tror jeg ville skrevet et brev til ham...kan jo være vanskelig å finne ord på en konsultasjon med begrenset tid.

Men jeg vet at det er lettere sagt enn gjort å ikke være redd når man har det sånn... Jeg vet hvordan det er, og sånn angst kan drive en til vanvidd. Hjelper ikke at andre sier at det sikkert går bra da...

Sliter såpass mye selv at jeg lett kan sette meg inn i situasjonen du er i nå... Å krangle med leger har ikke jeg krefter eller mot til... Ja, prøv den som vil ja!

(Han DPS-psykiateren kunne jo prøvd, så kunne vi jo se hvor lang tid det tok før han løp etter en Valium...)

Skrevet

Du kan jo få hjelp av en pårørende som kjenner deg til å snakke for deg hvis du ikke klarer det selv.

Skrevet

Du kan jo få hjelp av en pårørende som kjenner deg til å snakke for deg hvis du ikke klarer det selv.

Skrevet

Ja de er lett å prate når man bare har sett ting på ett papir, ikke prøvd det selv. Jeg skal skrive et generellt brev til fastlegen... Om min sykdomshistorie... Skulle gjerne hatt noen pårørende med meg, måtte i så fall vært min mor som vet hva det dreier seg om. Men jeg er jo så godt voksen at jeg må klare det selv om jeg er aldri så redd......

Skrevet

Jeg ønsker deg hvertfall lykke til og at det hele ordner seg til ditt beste.

Grusomt å ha det sånn.

Men det er ikke slik at du ikke har noen Valium eller Xanor nå?

Skrevet

Rivotril er nesten like potent som xanor. Det er ett sterkt preparat. Men selv om jeg tar den bare ett par/tre ganger i uken, er jeg blitt på en måte avhening. Det har blitt en vane.

Men jeg skjønner att du blir fortvilet når du ikke får hjelp av annen grad, pga du går på xanor og valium.

Men for angstlidelser, så er ofte annen behandling å foretrekke for psykiaterne. Xanor og valium regnes ikke av nesten noen leger som en permanent behandling, eller kur mot angst.

Men jeg synes selvsagt du borde fått ordentlig hjelp på DPS. Angst er vondt å leve med, jeg har selv angst.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...