Gå til innhold

Psykotisk venninne

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg lurer på hvordan jeg skal gripe dette an.

Venninne ( ikke hatt kontakt på noen år, så ikke nær men vært endel sammen i det siste. Hun har ikke kontakt med familie, i krangel med alle

Hun fremstår negativ og klagete og deprimet og litt paranoid, men ikke påfallende. Jeg ble dessverre skikkelig sint på henne da hun sendte meg en stygg melding og greide ikke beherske meg og fortalte hvor negativ og slitsom hun er.

Nå får jeg meldinger full av hat mot meg og skal og skal blande andre inn osv.. herregud! og helt psykoting. Hun er rett og slett ondskapsfull. Nå tenker jeg det er best å kutte all kontakt og ikke svare mer? Huff, orker ikke mer sånt.

Hun ser bare det negative i alle andre. Det har vært ringt familien, diagnostisert paranoid, men nekter hjelp.

Og hvorfor roter jeg meg borti sånn? Er vel ikke god selv da. Anonymous poster hash: cc5f8...f36

Skrevet

Om venninna di er psykotisk, er det nok best å overse meldinger i denne perioden og ikke tillegge dette noe vekt. Når ho forhåpentligvis blir bedre kan du formidle at du er der; konkret fysisk eller som mental støtte om du kan stå inne for det.

Venninna di er neppe ondskapsfull, men antakelig sjuk og har det vondt. Jeg møter med ujevne mellomrom paranoide mennesker, og de har det ikke godt! Kombinert med psykose er det vel kun spesialisthelsetjenesten som kan hjelpe.

Ellers er jeg så gammeldags at jeg tenker at det er bedre med en telefon eller et møte face-to-face enn tekstmeldinger / Facebookmeldinger, eller hva det måtte være. God gammeldags kontakt er undervurdert ;-)

Skrevet

Jeg er enig med deg. Har prøvd å ringe henne men hun svarer ikke. Det tar ofte flere dager før jeg får svar.<br />Jeg tenker også at hun er syk, samtidig trykker hun på mine såre punkter og jeg blir både lei meg og sint. Jeg blir bl.a. beskyldt for å stjele piller av henne, hvilket jeg selvfølgelig ikke gjør da jeg ikke bruke piller heller. Har jo knapt vært hos henne, hun er ofte hos oss på middag og sitter hele kvelden. Hun har beskyldt andre for det før. Og at jeg er slem mot kjæresten min og hun kan se hvor lei han er av meg osv.. veldig lite hyggelig. Er det best å holde seg helt unna?

Anonymous poster hash: cc5f8...f36

Skrevet

Jeg er enig med deg. Har prøvd å ringe henne men hun svarer ikke. Det tar ofte flere dager før jeg får svar.<br />Jeg tenker også at hun er syk, samtidig trykker hun på mine såre punkter og jeg blir både lei meg og sint. Jeg blir bl.a. beskyldt for å stjele piller av henne, hvilket jeg selvfølgelig ikke gjør da jeg ikke bruke piller heller. Har jo knapt vært hos henne, hun er ofte hos oss på middag og sitter hele kvelden. Hun har beskyldt andre for det før. Og at jeg er slem mot kjæresten min og hun kan se hvor lei han er av meg osv.. veldig lite hyggelig. Er det best å holde seg helt unna?

Jeg er ingen fagperson og svarer deretter...

Ja, jeg tenker at per i dag er det best å holde seg unna og ikke svare på "psykotiske" henvendelser - det er ingen av dere tjent med. Overse irrasjonelle anklager. Svar på henvendelser når ho blir friskere (om du kan stå inne for det) og støtt henne derfra. Tenker jeg.

Skrevet

Takk. Skal følge dine råd. Jeg blir selv bråsint når jeg blir beklaget for noe som jeg føler er urettferdig og svarte da raskt før jeg rakk å tenkte meg om. Jeg kalte henne da en dårlig venninne som var ondskapsfull. Jeg beklaget dette etterpå. Jeg bør bare overse dette istedenfor å ta igjen. Da blir det vare verre. Samtidig følte jeg for å si ifra at hun hadde trådd over streken for hva man kan gjøre mot venner. Så synes det kan være vanskelig når man skal si ifra/ la være.

Skrevet

hvis hun er psykotisk har det hun sier ingen rot i virkeligheten og er ikke noe hun står for når hun er frisk. da jeg var psykotisk trodde jeg venninna mi hadde åpnet posten min, så trodde jeg hun skulle stjele alle pengene mine og drepe meg.

Skrevet

Hold deg unna, sånne forhold vil kun tappe deg for krefter og gjøre at du går rundt og er forbannet hele tiden. Sånne folk holder meg unna og slipper dem aldri innpå meg, det blir aldri bra.

Skrevet

Ja, netopp! Jeg har gått rundt og vært irrtert hele tiden og helt utkjørt når jeg har vært sammen med henne. Har nesten gått og ventet på hva som kan bli brukt mot meg. Har lært at jeg aldri skal slippe sånne innpå meg igjen, gi minst mulig privat informasjon. Det har vært sånn at jeg har fått små-angst når jeg får sms... hva er det nå jeg skal bli anklaget for liksom.<br />Holder meg unna heretter!

Captain Cheeseheart
Skrevet

Hun setter sikkert pris på å ha venner. Men det går jo an å behandle henne anderledes også da. Stille krav uten å selv hisse seg opp f.eks, sånne ting. Men du er selvsagt fri til å gjøre hva du vil.

Skrevet

Hun har ikke kontakt med familie, i krangel med alle

Hun fremstår negativ og klagete og deprimet og litt paranoid, men ikke påfallende.

Nå får jeg meldinger full av hat

Hun ser bare det negative i alle andre. Det har vært ringt familien, diagnostisert paranoid, men nekter hjelp.

Nå tenker jeg det er best å kutte all kontakt og ikke svare mer? Huff, orker ikke mer sånt.

Og hvorfor roter jeg meg borti sånn? Er vel ikke god selv da.

Venninnen din er ikke ondsakspfull men syk, og spørsmålet er om hun er så syk at du burde varsle noen?

Ellers: Når hun er i den tilstanden du beskriver bør du jobbe med å møte henne med ro, og ikke selv agere emosjonelt.

Skrevet

Hei,

Det er allerede varslet av familen hennes og venn av henne. Lege har vært på hjemmebesøk og ingenting gjøres når hun ikke vil motta behandling. Så det jo ikke sikkert hun er psykotisk.

Jeg skal holde litt avstand og ikke svar på slike meldinger. Det er ingen nær venninne og hun har alltid vært "ustabil":

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...