Nycora Skrevet 29. november 2013 Skrevet 29. november 2013 Jeg hallusinerer endel, har jeg fått høre, når jeg er syk. Har også fått høre at jeg ikke er psykotisk, men jeg trenger litt AP. Kan man se, høre og lukte ting som ikke er der når man dissosierer? Dette skjer hver gang jeg blir uten AP og får for store påkjenninger. 0 Siter
Captain Cheeseheart Skrevet 29. november 2013 Skrevet 29. november 2013 Etter hva jeg har inntrykk av, så kan du ha hallusinasjoner ved dissosiasjon. Jeg har også forstått det sånn at psykose kjennetegnes i langt større grad av vrangforestillinger enn hallusinasjoner. Antipsykotika hjelper (kan hjelpe!) forøvrig mot mange flere ting enn psykose, da. Sluttet med antipsykotika noen ganger tidligere jeg også... men ikke mer nå, nå har jeg mer selvinnsikt... 0 Siter
ISW Skrevet 29. november 2013 Skrevet 29. november 2013 Spørsmålet er vel, slik CC sier, hvor god innsikt man har. Satt litt på spissen: Ser du en rosa elefant i rommet, og du vet at du hallusinerer og at det ikke er noen rosa elefant der, er bedre enn om du sitter og er livredd for den rosa elefanten som du tror er der. Under store påkjenninger er det nok mange som kan oppleve hallusinasjoner. Spesielt ved innsovning er det ganske normalt. Men jeg trodde at man kalte det psykose primært dersom man har en total realitetsbrist (f.eks enten tror at man er Gud, at man er sikker på at man blir forfulgt, etc.) Men det er nok i samme retningen, og AP hjelper derfor :-) 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 29. november 2013 Skrevet 29. november 2013 Hallusinose alene er ikke nok til å si at noen er psykotisk. Personer som har opplevd store traumer har ofte det vi kalle pseudohallusinose. Hallusinosen har ofte assosiasjoner til traumet, f.eks. at en hører stemmen til overgriper. Slik pseudohallusinose er ikke psykose, og AP virker vanligvis meget dårlig/ikke på slike symptomer. 0 Siter
Nycora Skrevet 29. november 2013 Forfatter Skrevet 29. november 2013 Hallusinose alene er ikke nok til å si at noen er psykotisk. Personer som har opplevd store traumer har ofte det vi kalle pseudohallusinose. Hallusinosen har ofte assosiasjoner til traumet, f.eks. at en hører stemmen til overgriper. Slik pseudohallusinose er ikke psykose, og AP virker vanligvis meget dårlig/ikke på slike symptomer.Takk for svar! Det var godt å høre. At jeg ikke har psykosetendenser. Trenger visst AP fordi jeg er en smule mistenksom og "hudløs". Alternativet er sement og armeringsjern rundt meg. God helg! 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.