Gå til innhold

Psykotisk om man hallusinerer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg hallusinerer endel, har jeg fått høre, når jeg er syk. Har også fått høre at jeg ikke er psykotisk, men jeg trenger litt AP.

Kan man se, høre og lukte ting som ikke er der når man dissosierer? Dette skjer hver gang jeg blir uten AP og får for store påkjenninger.

Captain Cheeseheart
Skrevet

Etter hva jeg har inntrykk av, så kan du ha hallusinasjoner ved dissosiasjon. Jeg har også forstått det sånn at psykose kjennetegnes i langt større grad av vrangforestillinger enn hallusinasjoner.

Antipsykotika hjelper (kan hjelpe!) forøvrig mot mange flere ting enn psykose, da.  :)

Sluttet med antipsykotika noen ganger tidligere jeg også... men ikke mer nå, nå har jeg mer selvinnsikt... 

Skrevet

Spørsmålet er vel, slik CC sier, hvor god innsikt man har.

Satt litt på spissen: Ser du en rosa elefant i rommet, og du vet at du hallusinerer og at det ikke er noen rosa elefant der, er bedre enn om du sitter og er livredd for den rosa elefanten som du tror er der.

Under store påkjenninger er det nok mange som kan oppleve hallusinasjoner. Spesielt ved innsovning er det ganske normalt. Men jeg trodde at man kalte det psykose primært dersom man har en total realitetsbrist (f.eks enten tror at man er Gud, at man er sikker på at man blir forfulgt, etc.)

Men det er nok i samme retningen, og AP hjelper derfor :-)

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Hallusinose alene er ikke nok til å si at noen er psykotisk.

Personer som har opplevd store traumer har ofte det vi kalle pseudohallusinose. Hallusinosen har ofte assosiasjoner til traumet, f.eks. at en hører stemmen til overgriper.

Slik pseudohallusinose er ikke psykose, og AP virker vanligvis meget dårlig/ikke på slike symptomer.

Skrevet

Hallusinose alene er ikke nok til å si at noen er psykotisk.

Personer som har opplevd store traumer har ofte det vi kalle pseudohallusinose. Hallusinosen har ofte assosiasjoner til traumet, f.eks. at en hører stemmen til overgriper.

Slik pseudohallusinose er ikke psykose, og AP virker vanligvis meget dårlig/ikke på slike symptomer.

Takk for svar! Det var godt å høre. At jeg ikke har psykosetendenser. Trenger visst AP fordi jeg er en smule mistenksom og "hudløs". Alternativet er sement og armeringsjern rundt meg. God helg!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...