Gå til innhold

kan jeg amme?


lupinella

Anbefalte innlegg

Jeg har ammet alle mine tre barn, men måtte slutte noe før jeg ønsket forrige gang. Sønnen min fikk trøske, og helsesøster mente at jeg kunne ha en soppinfeksjon, men legen sa at det var det ikke. Jeg hadde fuktige, verkende brystvorter som aldri tørket opp i "bretten" inn mot areola. Etter at jeg sluttet med å amme ble jeg helt fin.

Nå er jeg gravid igjen og har fått VELDIG såre brystvorter, noe som er uvanlig for meg, også under graviditet. Kan aldri ta av meg BH'en, får vondt av den minste berøring. Har noen slags sårskorper på brystvortene, og er bekymret for om jeg skal kunne klare å amme nestemann. Bare tanken på en liten, grådig munn får det til å vrenge seg i meg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Elisabeth Tufte, helsesøster

Kjære lupinella. Du sier at du vanligvis ikke blir sår under graviditeten.Det er ikke uvanlig å bli ekstra følsom på brystknoppene da, men du beskriver at du har fått skorper og sår. Da er det risiko for infeksjon så du bør ta dette opp på svangerskaps kontrollen og få det undersøkt nærmere. Det er absolutt mulig for at det kan gå bra med ammingen denne gangen. Om det er mulig så ta kontakt med en ammepoliklinikk, ammehjelpen eller andre som du vet er gode på ammeveiledning der du bor. Det kan være nyttig med en samtale for å kanskje klare å finne ut hvorfor du tidligere er blitt sår under amming. Muligens så er visse ammestillinger mere gunstig for deg enn andre. Jeg har veldig god erfaring med konsultasjoner om amming før fødsel, om mor tidligere har hatt problemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære lupinella. Du sier at du vanligvis ikke blir sår under graviditeten.Det er ikke uvanlig å bli ekstra følsom på brystknoppene da, men du beskriver at du har fått skorper og sår. Da er det risiko for infeksjon så du bør ta dette opp på svangerskaps kontrollen og få det undersøkt nærmere. Det er absolutt mulig for at det kan gå bra med ammingen denne gangen. Om det er mulig så ta kontakt med en ammepoliklinikk, ammehjelpen eller andre som du vet er gode på ammeveiledning der du bor. Det kan være nyttig med en samtale for å kanskje klare å finne ut hvorfor du tidligere er blitt sår under amming. Muligens så er visse ammestillinger mere gunstig for deg enn andre. Jeg har veldig god erfaring med konsultasjoner om amming før fødsel, om mor tidligere har hatt problemer.

Takk for svar!

Noen ammepoliklinikk finnes nok ikke her jeg bor, men er jeg heldig får jeg noen kontroller hos jordmor før jeg føder.

Det virker som om brystknoppen aldri tørker opp ved "roten", og å gå uten BH kan jeg bare glemme, det kjennes ut som brystknoppene blir revet av.

Tror du albueskjell kan hjelpe meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elisabeth Tufte, helsesøster

Takk for svar!

Noen ammepoliklinikk finnes nok ikke her jeg bor, men er jeg heldig får jeg noen kontroller hos jordmor før jeg føder.

Det virker som om brystknoppen aldri tørker opp ved "roten", og å gå uten BH kan jeg bare glemme, det kjennes ut som brystknoppene blir revet av.

Tror du albueskjell kan hjelpe meg?

Kjære lupinelle. Om du er fuktig ved"roten" av brystknoppen nå i graviditeten så er det uvanlig. Er du fuktig ville jeg ha undersøkt om du har fått en soppinfeksjon/candida, spesiellt om du ellers er plaget av det i underlivet. Tenker du på albueskjell etter du har født? Det viktigste er likevell å finne ut hva som er årsken til at problemet oppstår. Selv om det ikke er ammepoliklinikk der du bor, så kan du jo ta kontakt per telefon til et sted som har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...