Gå til innhold

Jeg gir faen i skolearbeid

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har helt siden barneskolen jobbet drit hardt med skolearbeid. Har sittet med lekser i flere timer hver dag. På vg2 satt jeg så mye med lekser at jeg fikk gode karakterer. Fikk 5ere og 6ere. Så kom jeg på psykiatrisk i et år. Nå er alt annerledes. Klarer ikke konsentrere meg i det hele tatt. Tenker på alt annet. Helt ærlig så gjør jeg ikke lekser. Jeg leser rett før en prøve og får dårlig karakter.

Men det verste er.. jeg bryr meg.. men ikke så mye som før. Jeg har alltid brydd meg kjempemasse. Jeg skjønner ingenting..

Skrevet

Jeg har helt siden barneskolen jobbet drit hardt med skolearbeid. Har sittet med lekser i flere timer hver dag. På vg2 satt jeg så mye med lekser at jeg fikk gode karakterer. Fikk 5ere og 6ere. Så kom jeg på psykiatrisk i et år. Nå er alt annerledes. Klarer ikke konsentrere meg i det hele tatt. Tenker på alt annet. Helt ærlig så gjør jeg ikke lekser. Jeg leser rett før en prøve og får dårlig karakter.

Men det verste er.. jeg bryr meg.. men ikke så mye som før. Jeg har alltid brydd meg kjempemasse. Jeg skjønner ingenting..

Dette er du ikke alene om, selv om dèt er fattig trøst kanskje. Svært mange - også de som ikke har møtt veggen og vært innom psykiatrisk - har lavere motivasjon når de kommer til universitet/ høyskole, og det virker som dere unge svir av kruttet i løpet av ungdomskolen/ vg skole nå for tiden. Sånn var det ikke på min tid, men så levde ikke vi under det samme "vellykket"-regimet som mange av dere i dag gjør. . Presset for å komme inn på det man ønsker er høyt i dag, og presset om å være flink og vellykket er kanskje enda større desverre.

Har du fremdeles kontakt med behandlingsapparatet? Jeg tror du kunne hatt god hjelp i å snakke med en behandler om dette sånn at du kan slappe av litt, lære deg å "lære for å lære" framfor å "lære for å prestere". Dette er to ulike prosesser i eget hode, og også læring i to ulike tempo. Den varianten siste innebærer læring uten stress, læring med bedre konsentrasjon og også læring med større utbytte (man husker det man lærer lenger).

På høyskoler og universitet finnes det psykologisk støttetjeneste du kan henvende deg til dersom du ikke har kontakt med din behandler fremdeles. Disse behandlerne møter mennesker daglig som sliter med det samme som deg, og der jeg jobber hjelper de svært mange både gjennom skoleåret, men spesielt i forkant av og gjennom eksamenstid.

Ønsker deg all mulig lykke til! :)

Captain Cheeseheart
Skrevet

Så kom jeg på psykiatrisk i et år. Nå er alt annerledes. Klarer ikke konsentrere meg i det hele tatt. Tenker på alt annet.

Det hjelper nok veldig lite på ens evne til å konsentrere seg om eksterne ting det å gå inne på et sykehus i sine egne tanker et helt år...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...