Gjest Skrevet 29. november 2013 Skrevet 29. november 2013 Jeg forstod det slik tidligere at det kunne være lurt å øke lithium under påkjenninger når jeg lå på 0,5. Nå har det gått 1 1/2 mnd og jeg vurderer å redusere igjen. Er det slik som med AD at det mister effekt når jeg øker, reduserer og eventuelt øker igjen hvis jeg trenger det? Jeg holdt meg bra på 0,5, men fikk problemer når jeg fikk påkjenninger. Økte og ble bra igjen. 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 30. november 2013 Skrevet 30. november 2013 Det kan være klokt å gjøre slik du beskriver, nemlig å øke Litium i vanskelige perioder. Det samme kan gjelde om en har sin egen årlige syklus der visse tider på året har større risiko. Særlig er det smart å øke om en velger å ligge på et så lavt utgangsnivå som 0,5. Anbefalt nivå i rolige perioder er 0,6-0,8. Nei, du mister ikke noe effekt av å variere serumkonsentrasjonen slik du gjør. 0 Siter
Gjest Skrevet 30. november 2013 Skrevet 30. november 2013 Det kan være klokt å gjøre slik du beskriver, nemlig å øke Litium i vanskelige perioder. Det samme kan gjelde om en har sin egen årlige syklus der visse tider på året har større risiko. Særlig er det smart å øke om en velger å ligge på et så lavt utgangsnivå som 0,5. Anbefalt nivå i rolige perioder er 0,6-0,8. Nei, du mister ikke noe effekt av å variere serumkonsentrasjonen slik du gjør. Takk for svar. Godt det ikke mister effekt ved å variere slik. Det fungerte veldig bra på 0,5 så lenge alt var stabilt, og da er det unødvendig å bruke mer. Jeg går ut fra at det bare er å kutte ut den ene tabletten. At jeg ikke trenger å trappe ned. 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 30. november 2013 Skrevet 30. november 2013 Det er korrekt. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.