Gå til innhold

NHD øke og redusere lithium

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg forstod det slik tidligere at det kunne være lurt å øke lithium under påkjenninger når jeg lå på 0,5. Nå har det gått 1 1/2 mnd og jeg vurderer å redusere igjen. Er det slik som med AD at det mister effekt når jeg øker, reduserer og eventuelt øker igjen hvis jeg trenger det?

Jeg holdt meg bra på 0,5, men fikk problemer når jeg fikk påkjenninger. Økte og ble bra igjen.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Det kan være klokt å gjøre slik du beskriver, nemlig å øke Litium i vanskelige perioder. Det samme kan gjelde om en har sin egen årlige syklus der visse tider på året har større risiko.

Særlig er det smart å øke om en velger å ligge på et så lavt utgangsnivå som 0,5. Anbefalt nivå i rolige perioder er 0,6-0,8.

Nei, du mister ikke noe effekt av å variere serumkonsentrasjonen slik du gjør.

Skrevet

Det kan være klokt å gjøre slik du beskriver, nemlig å øke Litium i vanskelige perioder. Det samme kan gjelde om en har sin egen årlige syklus der visse tider på året har større risiko.

Særlig er det smart å øke om en velger å ligge på et så lavt utgangsnivå som 0,5. Anbefalt nivå i rolige perioder er 0,6-0,8.

Nei, du mister ikke noe effekt av å variere serumkonsentrasjonen slik du gjør.

Takk for svar. Godt det ikke mister effekt ved å variere slik. Det fungerte veldig bra på 0,5 så lenge alt var stabilt, og da er det unødvendig å bruke mer. Jeg går ut fra at det bare er å kutte ut den ene tabletten. At jeg ikke trenger å trappe ned.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Det er korrekt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...