Gå til innhold

Nils Håvard Dahl. ADHD, sosialangst og depresjoner.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det jeg lurte på er følgende. Jeg har nettopp fått diagnosen ADHD, og har begynt med medisiner. Men jeg har jo følge ting med ADHD og det er depresjoner og sosial angst. 

Selv om medisinene hjelper så er ikke det en quick fix, da man etter mange år med ubehandlet ADHD har fått en del følge problematikk+ mange dårlige vaner. Man må på mange måter lære mye på nytt.

Men, jeg er klar nå for å ta tak i alt. :) Kan atferdsterapi og gruppeterapi/annen terapi  være en god ide å gjøre?

Skal jo ta det opp med psykiateren jeg går til, men skal ikke dit før i Januar. Men dersom slike ting har lite nytte for seg, så er det ikke noe å ta opp heller da. :)

Dersom terapi kan hjelpe, hvilken terapiform vil du anbefale i forhold til de tingene jeg sliter med her?

Eller holder det bare med medisiner og så retter det meste seg etterhvert?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er under behandling av nyopdaget ADHD selv :) Kan jeg spørre hva slags medisiner du har startet opp med? Og hvordan synes du det fungerer? 

Tror all terapi hjälper når det kommer till depression/sosial angst. Håper du kommer deg sterkere ut av dette, og lykke til videre i terapien:)

Du er ikke alene, har også depresjon og en form for angst etter mange år med ubehandlet ADHD:)

Anonymous poster hash: 1a024...8cd
Skrevet

Jeg er under behandling av nyopdaget ADHD selv :) Kan jeg spørre hva slags medisiner du har startet opp med? Og hvordan synes du det fungerer? 

Tror all terapi hjälper når det kommer till depression/sosial angst. Håper du kommer deg sterkere ut av dette, og lykke til videre i terapien:)

Du er ikke alene, har også depresjon og en form for angst etter mange år med ubehandlet ADHD:)

Anonymous poster hash: 1a024...8cd

Takk for det. :) Jeg har startet opp med Ritalin. Føler de hjelper godt på. Er mer rolig, ikke det tankekjøret hele tiden. Takler mer "støy" rundt meg uten å bli helt super stresset. Blir ikke så fort frustrert og sint. :)

I forelesninger på skolen så er jeg mer tilstede mentalt, ikke bare fysisk. 

Har du fått medisiner for ADHDen? Om du har, føler du de hjelper? 

Ja, har hørt at det ikke er så uvanlig med div angst og depresjoner når man har gått lenge med ubehandlet ADHD. Selv om jeg ikke ønsker dette for andre, så er det godt å vite at en ikke er alene.

Lykke til videre i behandlingen. Håper du får den hjelpen du trenger. :)

Skrevet

Takk for det. :) Jeg har startet opp med Ritalin. Føler de hjelper godt på. Er mer rolig, ikke det tankekjøret hele tiden. Takler mer "støy" rundt meg uten å bli helt super stresset. Blir ikke så fort frustrert og sint. :)

I forelesninger på skolen så er jeg mer tilstede mentalt, ikke bare fysisk. 

Har du fått medisiner for ADHDen? Om du har, føler du de hjelper? 

Ja, har hørt at det ikke er så uvanlig med div angst og depresjoner når man har gått lenge med ubehandlet ADHD. Selv om jeg ikke ønsker dette for andre, så er det godt å vite at en ikke er alene.

Lykke til videre i behandlingen. Håper du får den hjelpen du trenger. :)

Nei, er ikke noe gøy å lese om eller høre at noen ikke har det bra, eller har det samme som jeg sliter med.. Men godt å dele opplevelser og erfaringer med noen som kanskje kan forstå hvordan en har det :) 

Nei, mye i fortiden jeg kunne unngått med riktig behandling og diagnose, slik at jeg kunne fått kontrollert impulskontrollen bedre. Så da må man jo "fordøye" det som har skjedd.

Nei, jeg har ikke startet på medisin enda. Har ikke bestemt meg om jeg ønsker å ta eller ikke, men tenker det ikke skader å prøve iallefall??! Kan jo ikke bli værre enn jeg har det fra før uansett :P Sliter du mye med bivirkninger?

Skal ha møte med lege neste uke, så får vel litt mer informasjon angående medisinering da:)

Lykke til videre i behandlingen du også! :D

Skrevet

Nei, ingen bivirkninger nå. Var litt artig første dagen, da legen min sa at Ritalin var som en antisovetablett, og pga dette ikke skal tas etter kl 18.00 på kvelden.

Første dagen så ble jeg stuptrøtt, de fungerte som beste sovemedisin noen sinne. :D (me det er flere jeg kjenner som opplevde det samme første dag(ene).Men det var bare den første dagen hos meg. Nå merker jeg ingen bivirkninger, og føler god hjelp i medisinene. Så skader ikke å prøve.  :)

Det min lege(psykiater) har sagt til meg er: alltid ta medisinen med mat, men på slutten av måltidet og at man skal gradvis trappe opp dosen for å unngå så mye som mulig bivirkninger.  :)

Ja, det er veldig godt å dele erfaringer med andre som sliter med det samme, de har en annen forståelse og det er og godt å kunne utveksle gode tips/råd.

Er mange ting som faller på plass her etter jeg fikk diagnosen.

Lykke til i møte med legen neste uke.  :)

Skrevet

Jeg har også hørt at man kan bli supertrett etter at virkningen av Ritalin går ut i starten. Lurer på om jeg skal førsøke med Conzerta, fremfor Ritalin da :P Genialt det med å ta medisiner med måltider, det skal jeg ta med meg videre!! :D

Føler det er mye som kommer på plass for min del også med diagnosen, men bruker det ikke som en "unnskyldning". Men, det er en sykdom, og veldig forklarende å få en diagnose på det!:) 

Min behandler snakket om gruppeterapi, samt møter med flere som ADHD, hvor man kan møtes og dele erfaringer omkring det å ha ADHD:) 

Tusen takk, kjenner jeg faktisk gleder meg til å kommer litt mer i gang med behandlingen. Tar jo så utrolig land tid!!! :o

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...