Gå til innhold

Mentalt sterke...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ok, jeg er ganske sterk på alle punktene, bortsett fra 2 og 3.  Eller jeg vet ikke om det er helt riktig. Mulig at jeg er ganske sterk der også, men jeg var gift med en som var enda sterkere enn meg ;) Jeg kjempet jo så godt jeg kunne på de to punktene.

På nr. 1 kan jeg i kortere perioder bli bitter på behandlingen jeg har fått i fra x gjennom mange år hvis jeg begynner å tenke på det. Men jeg tillater meg jo ikke å tenke på det lenge om gangen. Jeg vet det ikke er sunt for meg, så jeg dveler ikke på det lang tid om gangen. Jeg har aldri vært eller er bitter på noen andre. Jeg har aldri hatt grunn til det, men så ha jeg vært heldig med mitt liv, mine foreldre, venner osv.

Punkt 11: Jeg er ikke redd for å være alene, selv om jeg kan våkne til selvmedlidenhet i barnefrie helger. Men jeg gjør jo noe med det da. Jeg finner på noe som gjør bra for meg slik at resten av dagen blir bedre.

Jeg er sterk på alle de andre punktene.

Det at man kjemper imot tyder vel på at man er ganske sterk tenker jeg :)

• Svar 48
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• mrxx

15

• Captain Cheeseheart

10

• Nicklusheletida

6

• Togli

4

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

.

Punkt 11: Jeg er ikke redd for å være alene, selv om jeg kan våkne til selvmedlidenhet i barnefrie helger. Men jeg gjør jo noe med det da. Jeg finner på noe som gjør bra for meg slik at resten av dagen blir bedre.

Jeg er sterk på alle de andre punktene.

Det å føle selvmedlidenhet, tomhet eller ensomhet i barnefri helger etter skilsmisse er neppe det samme som å "feile" på punkt 11. Det er vel mer en sorg over noe som er tapt, tenker jeg. Kunne du sette pris på å være alene FØR? Være produktiv, lykkelig eller hente energi?
Skrevet

Interessant test!

Jeg opplever meg som sterk på de fleste punktene, og kanskje sterkest på 11, 7, 12, 5 og 1.

Pkt nr 2 om å ha kontrollen selv er interessant fordi jeg i en periode på noen år hadde et turbulent forhold til en person nær meg, der jeg mistet litt kontrollen over meg selv - men det er nå i balanse, og jeg gir ikke fra meg makt lenger. Selvfølgelig kan det glippe litt innimellom, men det går i hvert fall mye bedre. Dette er nok et punkt jeg må være bevisst på.

Pkt 4 om ikke å kaste bort energi på ting en ikke kan kontrollere - så tror jeg at jeg er rimelig sterk, når det gjelder viktige og dype ting. Jeg kan hisse meg litt opp over bagateller, at jeg kjørte borti noe som lå midt på veien på E-18 slik at bilen fikk en liten skade, at jeg knuste et glass, osv - men på viktige ting er jeg ganske avslappet, tror jeg da :-)

Pkt 9 om å være sjalu på andres suksess - der måtte jeg tenke meg litt om. Jeg er nok ikke veldig sjalu av meg, men et snev av misunnelse kan jeg nok ha, når det gjelder andres tilsynelatende uanstrengte økonomi og forbruk av både feriereiser, tøy, aktiviteter og utstyr. Men det er jo utrolig teit av meg, og jeg skjemmes av meg selv når jeg oppdager mine hint av misunnelse - så det skal jeg jobbe litt med!

Jeg er i alle fall glad i å være alene - stortrives i eget selskap, både hjemme, i naturen, på jobb, og andre steder. Jeg er temmelig trygg på meg selv (pkt 11) og jeg klager sjelden over egen situasjon og sutrer ikke over valg jeg har tatt i livet og egen situasjon (pkt 1). Jeg har blitt flink til å sette grenser for meg selv og si nei, og tror ikke at jeg må gjøre alle glade til enhver tid (pkt 5).

Fikk mye å tenke på her :-)

Skrevet

De eneste punktene jeg kjenner meg igjen i, er 3, 4 og 10. Med andre ord, ikke særlig mentalt sterk... :/ 

Skrevet (endret)

De eneste punktene jeg kjenner meg igjen i, er 3, 4 og 10. Med andre ord, ikke særlig mentalt sterk... :/ 

Og nummer 6, 9og 11 og 13. Leste litt fort... Wops, heheh :P

Endret av lille_myyy
Skrevet (endret)

Jeg har vært så heldig i livet at jeg aldri har hatt psykiske problemer og kjent meg igjen i alle punktene i artikkelen og er stort sett "sterk" i alle punktene, men de jeg er ekstra sterk på er 2, 4, 11, 12 og 13.

http://bodonu.no/13-ting-mentalt-sterke-mennesker-ikke-gjor/

Hva med deg?

Jeg tenker skjelden over egen mentale styrke, men ifølge denne listen er jeg visstnok sterk. Sterkest på 1, 2, 3, 4, 6, 10, 11, 12 og 13.

Endret av Kayia
Nicklusheletida
Skrevet

Det å føle selvmedlidenhet, tomhet eller ensomhet i barnefri helger etter skilsmisse er neppe det samme som å "feile" på punkt 11. Det er vel mer en sorg over noe som er tapt, tenker jeg. Kunne du sette pris på å være alene FØR? Være produktiv, lykkelig eller hente energi?

Ja, det er den stillheten i leiligheten som er uvant. Ikke en lyd og ingen å snakke med, men det blir jo bedre med tiden :-) jeg satte stor pris på å være alene tidligere. Da så jeg på det som luxus :-) 

Skrevet

Jeg har vært så heldig i livet at jeg aldri har hatt psykiske problemer og kjent meg igjen i alle punktene i artikkelen og er stort sett "sterk" i alle punktene, men de jeg er ekstra sterk på er 2, 4, 11, 12 og 13.

http://bodonu.no/13-ting-mentalt-sterke-mennesker-ikke-gjor/

Hva med deg?

Jeg føler meg i grunnen ganske (merk - ikke veldig) sterk på alle punktene (muligens en liten svakhet på 2, når det gjelder enkelte mennesketyper og situasjoner).

Men kjenner meg ikke veldig sterk psykisk av den grunn.

Skrevet

Jeg skulle likt å se både en definisjon på hva de legger i begrepet "mentalt sterke mennesker". Dessuten skulle jeg likt å vite på hvilket grunnlag de har postulert denne listen.

Jeg tror det er fullt mulig å oppfylle alle de oppgitte kriteriene og allikevel ha en psykisk lidelse. Hvorvidt man da kan kategoriseres som "mentalt sterk" avhenger av definisjonen som benyttes.

Anonymous poster hash: e5118...7c2

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...